Inlägg från: Anonym (Pillan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Pillan)

Har knappt råd

Tycker det låter snålt att han inte ska få bli mätt på de måltider han har rätt till. Vara för att du/ni klarar er på 10 köttbullar så gör alla inte det och speciellt inte en växande tonårskille. Jag är vuxen men 4 är långt för lite för mig med, äter snarare 10 jag med och potatis, sallad mm.försök sluta störa dig. Laga lite billigare middagar några gånger i veckan för att kompensera för de middagar som är dyrare. Ni får väl ändå betalt för och ha honom boende hos er, så ni går väl inte back.

• Anonym (Pillan)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-11 15:49:48 följande:

(Pillan) vi får inte ett korvöre för att han bor hos oss

Men om ni har så dålig ekonomi, varför tog ni emot en främling och erbjöd både sängplats och mat utan någon som helst kompensation? Låter helt galet faktiskt.

gällande hans fickpengar så får ni helt enkelt ta upp att schampoo, tvål mm inte ingår i hans boende och det ska betalas av hans fickpengar. Men finns det ett kontrakt om att han ska få mat så får du servera mat så han blir mätt.
  • Anonym (Pillan)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-11 20:01:08 följande:
    Det här är vad jag har på mina konton just nu och nej jag trollar inte 
    men tack för att ni har så jäkla svårt att sätta er in i någon annans liv 
    Men varför ta in en utbytesstudent när ni har det så knapert och inte får något extra för det? Ni viste väl om era ekonomiska förutsättningar redan innan?
  • Anonym (Pillan)

Vad händer när ert barn blir sjukt och någon av er måste vara hemma en hel vecka från skolan, hur har ni råd med den extra mat som detta genererar? Tänk om någon av er blir långtidssjuk, behöver medicin, glasögon, biter av en tand osv?

Er inkomst kan inte ha kollats upp alls av sts. Om ni bara har ut 22000 i månaden tillsammans sedan 2 år nu och hälften går till hyra. Att fortsätta leva så här med eget företag som inte ger lön och noll marginal i vardagen när man har ansvar över barn låter helt sjukt faktiskt.

i en sådan situation hade de flesta väl flyttat till mindre/billigare eller hyrt ut rummet, då ni inte längre behöver ett extra rum, istället för och ta in en utbytesstudent utan någon som helst ersättning och klaga över att han kostar er pengar. Helkonstiga prioriteringar!

• Anonym (Pillan)

Du är nog den snålaste personen jag hört om någonsin

kan man inte bjuda sitt barns kompisar på någon macka lite då och då så är något helt snett. what goes around comes around...

• Anonym (Pillan)
    symer89 skrev 2022-10-12 21:06:41 följande:

Detta är en trolltråd. Varit i kontakt med de flesta organisationer via mejl och skickat dem tråden. INGEN känner igen problemet kring mat. Men dem har tackat för omtanken för den påstådda studenten. Så allt är fake! Men skönt att många bryr sig ❤️

Utbytesstudenten är genom STS, det skrev hon tidigt i tråden.
  • Anonym (Pillan)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-11-16 09:09:28 följande:
    Det finns inga familjer 

Du får väl hitta andra sött att lösa detta som tex att fråga dina bekanta på facebook eller liknande om någon kan ställa upp.

jag hade gladeligen gett pojken ordentligt med mat (och då är jag ändå ensamstående med 2 barn) men jag har inte platsen att ta in en extra person. Man får trolla med de medel man har, göra billigare mat vissa dagar osv. En rejäl portion pasta med köttfärssås, pesto eller tomatsås kostar liksom inte så mycket. Saker som färdiga köttbullar eller renskav känns rätt korkat att använda om man har det knapert.

• Anonym (Pillan)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-11-17 13:46:13 följande:
    I så fall skulle vi behöva dubbla vår matkostnad för EN person och det är ohållbart och inte ens möjligt att vi gör. 
    Men nu har ni satt er i denna sitsen så får ni lösa det så gott det går istället för att skylla allt på ett barn.
    En lösning är ju att försöka behålla samma matkostnad och ändra på menyn istället, halvfabrikat är dyrare. Hoppa över färdiga köttbullar o renskav o handla extraprisvaror och laga mat från grunden. Frys in storkok osv. För samma summa i veckan kan ni få mer mat och bättre näringsvärde.

Men det känns som du har bestämt dig för att pojken gör fel som är hungrig och en fullt normalt fungerande tonåring. Anpassa dig/er för och få det till att fungera och lär dig något av erfarenheten. 
Svar på tråden Har knappt råd