Inlägg från: Anonym (xxx) |Visa alla inlägg
  • Anonym (xxx)

Har knappt råd

Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-11 15:48:11 följande:
    Han äter mackor och te till frukost. Skolan har även en kafeteria där man kan köpa Mackor, frukt och yoghurt men han tycker det är för dyrt i Sverige även om kravet från organisationen är att man ska ha med sig över 100.000 i fickpengar för hela året som ska täcka kläder, nöjen hygien och resor mm. Men hygienartiklar Köper han inte heller utan tar av oss. Han betydligt mer pengar än vad vi kan drömma om men snålar medan vi får vända på kronorna för att kunna ha råd med mat.
    och när/om vi unnar oss någonting så vill/kan vi inte köpa dubbelt bara för att han ska kunna ta.
    Men vad säger han när ni påtalar detta? För jag förmodar att ni pratat med honom om detta.
    Sedan känns det konstigt att ta emot en till person i hushållet om man har så små marginaler. 
    Ni får ju ringa organisationen och säga att ni inte har råd att ha honom kvar. 
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-11 16:29:34 följande:

#87 nä jag äter två potatisar och sås + fyra köttbullar sen är jag mätt. Min son och man äter kanske tre potatisar och sina köttbullar vårt andra barn äter som mig. 

Går man in i en matbutik och kollar vad man har råd med ok kanske ett paket makaroner och en bit falukorv - då kan inte en i familjen äta allt och resten blir utan. Då är det dela i lika stora delar som gäller och ett paket makaroner ska räcka till fler än två måltider 

Äter ni inte tillsammans, så ni ser hur mkt han tar?

Sedan får ni säga till honom att han inte går i era skåp och tar mat. 
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-11 16:51:12 följande:

#98 barnen äter på skolan det gör inte vi andra och vi vill också kunna äta på dagarna utan att någon annan äter vad den känner för till frukost. Kanske min 12 åring vill ha en kaka någongång jag har råd med ett paket i månaden inte fler än så vilket det blir om studenten äter fem i ett nafs.
    Mellanmål får man köpa på skolan om man vill ha det är ingenting någon annan av oss i familjen äter och det ingick inte i organisationens krav heller 

Vad säger studenten då, när ni påpekar hur det ligger till?

Hade varit intressant om du svarar på frågorna folk ställer istället för att bara gnälla. 

Om det är på riktigt, så måste ni ju hitta en lösning- Så vad tänker ni göra?
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-12 15:56:17 följande:

#282 hur är det relevant i sammanhanget? 

Du är inte trovärdig. Du svarar bara på utvalda inlägg, där du hasplar ur dig samma mantra hela tiden. 
  • Anonym (xxx)
    fornminne skrev 2022-10-12 18:23:04 följande:

Låt oss sammanfatta denna vansinniga tråd.

1) Föräldrarna har inte tillräckligt bra ekonomi för sina egna barn, men tar ändå in en utbytesstudent.

2) Barnen har inga nycklar, inte ens i tonåren. Kan inte gå hem när de vill.

3) De får inte vara hemma när de är sjuka (?), om det inte är allvarligt.

4) De har aldrig fått ta hem kompisar?

5) 17-åringen som pluggar på annan ort får inte komma hem på ett år eftersom hans rum är utlånat och eftersom TS inte vill ha honom sovandes på soffan.

Om ovanstående stämmer, är det ett solklart fall för Socialtjänsten. Men troligen är det en trolltråd.

Håller med om allt.

Frågan är varför man ens tar emot en utbytesstudent, nät man är så totalt ointresserad av honom. Om detta är sant, vilket jag också betvivlar, så är det nog han som kommer att se till att han får flytta. 
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-12 19:13:42 följande:

#354 men han klarar sig på de pengar han får!  Tror faktiskt att jag har mer koll på det än någon annan här inne

Hur mkt minus går ni nu då, när han äter så mycket? Hur ska ni få pengar att köpa mat för?
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-12 19:19:30 följande:

Jag pratade om vår 17 åring som har alldeles lagom med pengar, annars kan ungdomar jobba extra. 

Vad gäller vår ekonomi så har vi de pengar vi har 

Ni har de pengar ni har, men de räcker ju inte. Det skriver du själv. Så hur mkt går ni back, eftersom han äter för mycket?
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-12 19:21:16 följande:

#370 vad har det med ekonomi att göra? 

Eftersom mkt av det du skriver verkar väldigt konstigt, så hade det varit intressant att veta. Plus för din egen trovärdighet. Många tror ju inte på vad du skriver.

• Anonym (xxx)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-12 20:34:17 följande:
    Mitt barn äter en macka och oboy och studenten äter väl också smörgås tror jag (sover oftast när dom går till skolan)
    Så när det gäller frukosten i veckan har du inget emot att han äter en massa mat?
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-13 09:45:47 följande:

#403 alltså den här studenten kliver in under precis samma förutsättningar och förväntningar som de egna barnen det är tanken när man tar emot och då är det vad som gäller! 
    om andra familje må ha andra regler så har vi våra och det är ingen som hittills varit missnöjd mer än människor på FL 

Ha ha, det är ju du som är missnöjd. Nästan alla dina inlägg handlar om hur mkt mat den här killen äter.
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-13 09:50:34 följande:

#402 vi jag ständiga uppföljningar och killen mår bra! Du kan omöjligt veta om han är missnöjd eller inte? tror att vår kontakt har bättre koll på situationen än främmande människor på ett forum. 
    Alla familjer måste inte ha samma regler och rutiner runt barnen för att vara lyckliga. 

Jag skrev att det är du som är missnöjd i denna tråd. 
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-13 10:23:40 följande:

Ja det går för mycket pengar på mat klart man blir missnöjd när dom pengarna inte finns, svårt att trolla med knäna vet du? 

men ingen annan är missnöjd 

Så hur löser ni det? Ger ni honom mindre mat än vad han vill ha, men han är nöjd ändå?
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-13 10:40:27 följande:

det är ingen extra kostnad det är den kostnaden som skulle ha varit om vår 17 åring bott hemma dvs precis samma som innan.
    vi har inga sjukdagar! 
    är vår barn sjuk en dag är han hemma eller på kontoret om han vill. Är man sjuk vill man ändå inte äta mat utan äter yoghurt eller blåbärssoppa och macka eller så. Och vid magsjuka så dricker man endast tills man inte kräks och det går över på en dag oftast 

Det är visst en extrakostnad, det är ju det din trådstart handlar om. Era pengar räcker inte till, för han äter så mycket. 
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-13 11:25:12 följande:

#445 vi har lika mycket tid med varandra på kontoret så ge dig, vi har inget behov av att vara hemma 

Så ni arbetar alltså inte när ni är där med era barn? 
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-13 21:02:06 följande:

Har svarat flertalet gånger men gör det en sista gång eftersom folk inte verkar förstå utan fortsätter fråga (eller så är man trög och inte orkar läsa)
    vi tog en utbytesstudent för att vi:

* Har plats 
    * tycket att vi har råd eftersom vi alltid varor fyra i familjen 
    * ville testa något nytt och komma i kontakt med en annan kultur 

och åter vi har/hade plats för en student inte en som äter som tre för det blir ekonomiskt som TRE STUDENTER! 

Hur mkt umgås ni med honom? Och vad gör ni när ni umgås? 
Svar på tråden Har knappt råd