Inlägg från: Anonym (Gränser) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Gränser)

Har knappt råd

Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-11 16:29:34 följande:

#87 nä jag äter två potatisar och sås + fyra köttbullar sen är jag mätt. Min son och man äter kanske tre potatisar och sina köttbullar vårt andra barn äter som mig. 

Går man in i en matbutik och kollar vad man har råd med ok kanske ett paket makaroner och en bit falukorv - då kan inte en i familjen äta allt och resten blir utan. Då är det dela i lika stora delar som gäller och ett paket makaroner ska räcka till fler än två måltider 

Jag tänker att ni inte hade råd med detta från början och att du uppenbarligen inte noterat att olika människor äter olika mycket.

Räcker inte maten, så får ni fixa fram billigare mat i större mängd. Och faktiskt jobba på att bli av med personen.

Själv finner jag det häpnadsväckande att ni tar emot en student, utan betalning i ett helt år, utan att inse att det kommer kosta. Det är inte ert barn, utan en student och som ni nu noterar så har folk olika vanor.
    Köp hem något billigt och mättande, så att ni slipper skämmas.
  • Anonym (Gränser)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-11 16:42:32 följande:

Det är inte bara att fixa fram annan mat och dessutom ska det vara mat som vi som familj faktiskt vill ha också! 

Jag har själv en tonåring och inte tusan vill jag att kött, kyckling och glass försvinner... Men har man inte råd har man inte.

Tonåringen började med en "dyrt protein"-diet och han åt upp allt fint vi hade. Nu äter vi annat en period och tonåringen har fått till sig att han behöver köpa finprotein själv framöver. Resten av familjen behöver nu ta konsekvensen en period för att vi uppenbarligen inte uppfostrat den lilla tonåringen att inte äta upp ALLT och vi äter nu en period mat som ingen egentligen vill ha... Men som är nyttigt, billig och faktiskt rimlig utifrån att man hjälps åt i en familj.
  • Anonym (Gränser)
    Anonym (Toppen!) skrev 2022-10-11 18:11:38 följande:

Kanske att du kan tipsa TS om vilka rätter ni lagar under den här perioden så studenten kan få äta sig mätt utan att göra resten av värdfamlijen matlös.

Nä, vi äter helt enkelt upp allt sådant som ligger i kyl, frys och skafferi och som tidigare ratats. Ibland billiga saker som ärtsoppa och ibland sådant som inte är speciellt billigt, men som av oklar anledning faktiskt inte ätits upp... Såsom protein-pasta, syltlök och konstiga marmelader.

TS har ingen ambition att låta sin student vara mätt och jag undrar verkligen över vad tusan det är för organisation hon menar. Är det någon sekt, eller vad? Varför tar man in en främling i sitt hushåll om man inte har marginaler? 

4000:- för en familj i matkostnader är 130:-/dag och det är en tämligen låg summa om det ska räcka till 4 personer och att äta sådant som uppskattas. 
Svar på tråden Har knappt råd