Inlägg från: Anonym (Laura) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Laura)

Har knappt råd

Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-11 17:53:27 följande:
    jag skrev att jag och mitt ena barn äter fyra och vår 13 åring och pappan äter 5-6 var och för oss är det mycket, pyttelite extra för dig är ett helt paket till och kanske inte alls pyttelite utan ett hål i plånboken för någon annan och dom pengarna måste tas någon annanstans ifrån. 
    Du får det att låta som om någon tvingade er att ta emot killen. Det är ju inte hans fel eller organisationens fel att ni inte har tillräckligt med pengar för att han ska få äta normala portioner.
  • Anonym (Laura)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-12 11:43:21 följande:

Också väldigt uppenbart att du inte vet vad som förväntas av oss från organisationen. Frukost och måltid 
    Dom har gjort en nogran utredning innan och dom har uppföljning TVÅ  gånger i månaden då vi och studenten får berätta hur vi upplever det. Det enda vi har klagat på är utgifter på mat. Studenten klagar på att det är svårt med vänner. Vi gör allt som förväntas av oss enligt organisationen annars hade som sagt till! 

kanske hittar dom en ny familj till nästa termin annars får han avsluta och flyga hem. 

Hur går uppföljningen ens till? För om han måste berätta hur han känner inför er eller att han vet att ni får veta allt han sagt, kanske han helt enkelt inte känner sig bekväm med att säga exakt hur han upplever situationen. Han kanske helt enkelt tycker att det blir jobbigt att säga att han alltid går hungrig om ni sitter bredvid.
  • Anonym (Laura)
    Anonym (Rafi) skrev 2022-10-20 13:22:27 följande:

Barn? Utbytesstudent är inga små barn. Tränar hen varje dag eller växer som ogräs?
    Mina barn får inte äta okontrollerat hemma, det är barnmisshandel. 

Ingen säger att studenten ska få äta okontrollerat, utan att TS har en skev referensram då deras familj äter väldigt, väldigt lite. TS menar ju t.ex. att 15-åringen ska kunna nöja sig med 4 köttbullar till middag.
  • Anonym (Laura)
    Waterproof skrev 2022-10-21 11:38:10 följande:

Jösses vad folk väljer att miss- och övertolka det TS skriver.
    De har gått med på att ha en utbytesstudent boendes hos sig som ska serveras frukost och middag vilket både organisationen och TS vid tidpunkten för den bedömningen ansett att de har råd med. Men TS kunde naturligtvis inte förutspå att det skulle komma en ungdom som äter för tre. Lägg därtill skenande inflation som driver upp levnadskostnaderna.
    Förutsättningarna har helt klart ändrats från vad TS gick med på och alla har inte lika stora marginaler att ösa från. Det är väl inte så märkligt om TS upplever att det nu blivit för kostsamt.

Sen alla som rackar ned på och förkastar hur TS familj valt att leva sitt liv. Varför klagar ni så mycket på det? Vad är det som säger att ert eget sätt att leva skulle vara någon slags norm? Vad är det som säger att just era sätt att resonera och agera skulle vara det självklara och bästa?
    Många här som sitter på sina höga hästar och dömer andra människor för hur de väljer att leva sina liv...

Tyvärr har jag inget förslag på lösning på hur utbytesstudenten ska börja äta mindre förutom att laga mat som inte är god. Men det är ju inte en särskilt trevlig lösning för någon.

Har du ens läst tråden? TS familj äter ovanligt lite, så killen äter troligtvis bara helt vanliga portioner mat och inte alls "för tre". Tydligen brukar ju TS familj dela en fryspizza på fyra. Känns en fjärdedels fryspizza som en normalstor portion mat för dig? Är det något du tror de flesta skulle bli mätt på?
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-18 14:41:15 följande:

Låt säga att vi till middag köper fryspizza en till oss var och studenten inte skulle bli mätt på en så har vi ingen skyldighet att köpa en till åt honom utan vi ska servera honom mat och det gör vi men i vanliga fall delar vi en på fyra i vår familj. 

Jag är själv rätt liten i maten, men då är jag också medveten om det. Skulle jag bjuda hem gäster på middag skulle jag inte utgå från vad jag behöver, utan göra mer ifall de äter mer än mig.

Svar på tråden Har knappt råd