Inlägg från: Krocko |Visa alla inlägg
  • Krocko

Har knappt råd

Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-12 09:47:29 följande:

VAD är det vi ska äta? Ingen av oss har behov av att äta mer än vi gör? ingen går runt och är hungrig konstant, ingen ligger under sin viktkurva eller är undernärd INGEN vill äta mer än vad vi gör. 

killen har pengar att handla snacks och mellis för om han skulle vilja ha, affärerna ligger innom räckhåll och han kan gå det när han vill. 

Ja han har pengar att köpa extra snacks och sånt, men jag hade tänkt så här om jag tagit emot en student: Allt som vi andra äter tillsammans hade han också varit medbjuden att äta, t ex fika, mellanmål, kvällsmacka plus naturligtvis ordinarie måltider.
    Hade vi som familj inte haft råd med det, ja då hade vi ju självklart inte tagit emot en extra person i hushållet.

Jag tänker att hans extrapengar ska räcka till om han vill fika/gå på bio/äta ute med kompisar. Inte att han ska  ta av de pengarna för att äta sig mätt.

Usch vad jag tycker synd om den stackars killen som hamnat i sån misär..
  • Krocko

# 213 
    Ah men snälla!! Det fatt du väl själv att det där inte räcker på långa vägar för en 15-årig kille? 

• Krocko
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-12 14:59:41 följande:

#272 vi har nätverk i våra mobiler obegränsat som vi delar med sonen när han gör sina läxor hemma. vi har alltså valt bort router hemma. Då vi har våra telefoner istället 
    på kontoret har vi nätverk.

Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-12 14:59:41 följande:

#272 vi har nätverk i våra mobiler obegränsat som vi delar med sonen när han gör sina läxor hemma. vi har alltså valt bort router hemma. Då vi har våra telefoner istället 
    på kontoret har vi nätverk.

Och till detta elände och misär har ni valt att ta till er en utbytesstudent? Fy fan säger jag, stackars stackars kille som inte ens kan gå hem när han vill.
  • Krocko

#286 Alltså studiestödet är 1250 kr/månad och är inte tänk att användas som medel till frukost och middag, dessutom räcker den summan ingenstans.

Men jag hoppas jag missuppfattat dig här TS.

• Krocko

Så vart tar han vägen om han är hemma från skolan och är sjuk/det är studie dag/ skollov?

• Krocko

Så om han får feber eller magsjuka och behöver vara hemma nån vecka, hur funkar det då med mat?

• Krocko

Funderar också på hur det funkar praktiskt när er son kommer hem från sin skola på helger och lov.. hur räcker maten då och var sover han?

• Krocko

324 Hade ni inte en 17-åring som pluggar på gymnasiet på annan ort?

• Krocko

#331 så er 17-åring är inte välkommen hem?? Alltså när man inte trodde det kunde bli värre?

• Krocko

#336 Att plugga på annan ort är inte samma sak som att flytta hemifrån. 

• Krocko

#348 Börjar också tro det. Dessutom brukar bidrag och inackorderingstilläge vara väldigt snålt tilltaget, jag tror inte ett ögonblick det täcker det deras son behöve, men han vågar förmodligen inte säga flaska, stackarn.

• Krocko

Så om er egen 12-åring är sjuk så får han vara på kontoret eller vara hemma ensam en dag och äta yougurt och dricka blåbärssoppa? 

När/om studenten blir sjuk, vart tar då den stackarn vägen? Låt säga att han blir sjuk mitt under skoldagen och behöver gå hem och lägga sig, hur gör han då?

Det är ju heller inte så automatiskt att man inte blir hungrig bara för att man är sjuk, eller hur? 

• Krocko
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-13 11:35:05 följande:

#449 han jobbar extra och han klarar sig eller måste han enligt dig ha en viss summa att leva på? får människor som klarar sig på mindre inte få göra de? 

sen kan han alltid precis som vi ringa hans farfar för han är rik

Men det är ju för fan inte farfar som ska försörja er son? Nu får du väl ändå ge dig....
  • Krocko
    Anonya skrev 2022-10-13 11:43:21 följande:
    Men du reagerar inte på att det är så otroligt många här som tycker det är jättekonstiga regler? Tror ingen har sagt att den tycker det är normalt det du skriver. 
    Hur många finns det i verkliga livet som dels vet om era vanor och regler, dels skulle våga säga något?
    Studenten är ju dessutom i beroendeställning.
  • Krocko

Men om man är 12 år bestämmer man väl själv om man vill gå hem till någon kompis, inget man frågar mamma om precis.

• Krocko

TS om du hade skickat iväg någon av dina söner som utbytesstudent hade du inte då förväntat dig att han skulle få mat så han blev mätt?

• Krocko
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-11-15 11:48:26 följande:
    Nu är det studenten som kommer in i vårt hem och ska rätta sig efter oss och inte tvärt om 
    Om organisationen inte tyckt att vi haft råd eller passat så hade dom inte godkänt oss eller hu? 
    Det är organisationen som gjort bedömningen inte FL 
    Men hade de över huvudet taget någon aning om att ni ligger på svält matmässigt och inte har råd att servera normalt med mat?
  • Krocko
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-11-16 18:27:53 följande:
    Jag vill inte ha honom ensam i mitt hem 
    Så om ni ska iväg och sova över nånstans, vart tar stackarn vägen då??
  • Krocko
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-11-17 13:05:10 följande:
    Varför ska vi anpassa oss i vårt hem? Det är studenten som ska anpassa sig efter vårt sätt att leva
    För att det är helt frivilligt att ta emot en student kanske Ingen har väl tvingat er?
Svar på tråden Har knappt råd