Inlägg från: Anonym (Han äter för mycket) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Han äter för mycket)

Har knappt råd

Anonym (Annat) skrev 2022-10-11 13:23:00 följande:
    Ja vi har valt att ta in en extra person i hushållet dvs EN extra portion inte fler än så

Man får aldrig ta om hos er om man är extra hungrig eller maten är extra god?
    Håller med om att ni inte borde ha tagit er an denna student.
    Alla kanske inte har ekonomi till att hålla buffé varje måltid. har jag råd med ett paket nötfärs så kanske det är det som vi får hålla tillgodo med. Då finns det inte pengar till tre paket bara för att en äter som en häst 
    Mrs Moneybags skrev 2022-10-11 13:41:25 följande:
    Det lustiga är ju att de har råd med extra potatisar. Hur skulle de annars ha råd att ha hemlig mat gömd i huset som studenten inte får äta? 

Så snålt och ogint...tråkig stil. Jag skulle vara så ledsen om jag hade skickat mitt barn över halva jorden för att halvsvälta i ett år. 
    Om alla ska få allt och lika mycket hela tiden så skulle kostaderna öka ännu mer.
    Endast som ett exempel: om fyra personer har en matbudget (middag) på 25:- till exempel då går det inte ihop om en av dessa fyra ska äta för 75:- eller mer eller hur? 
    Man har inte mer pengar för det!

#42 ska vi handla mat som vi gör nu finns det inga pengar att lägga undan, inte ens i närhetens 

Anonym (B) skrev 2022-10-11 14:56:59 följande:
    Jag som vuxen ganska smal man äter utan problem 20 köttbullar från Mamma Scan/Felix. När jag var i tonåren åt jag 30 utan vidare.

Det är ett helt paket!! 

ska väl ändå räcka till fler än en. Man kan inte köpa 4 paket till en middag det är normalt fyra middagar 

Anonym (Annat) skrev 2022-10-11 15:04:49 följande:

Felix-bullarna är väldigt små så en 10 st får man nog klämma med makaroner till om det ska mätta någorlunda. En extremt hungrig tonåring behöver flera gissar jag. (Har själv en 15-årig tjej så kan inte jämföra)

Ett paket kostar 40:- och mer än så har vi inte råd med om man ska hålla matbudgeten, så kan en person inte äta för tre förstår du. Då kanske man ska äta mer i skolan, så gör mina barn. Och att man ska erbjuda ett mål lagad mat är inte desamma som fri tillgång till mat och hur mycket man vill.. 

#57 När vi tackade ja så var det med vetskapen att han skulle få ett mål mat om dagen, ett mål= en portion men vi klarar inte av att han ska få mer mat än oss andra och att vi måste lägga dubbelt så mycket för en extra. Då blir det inte längre en portion utan mer än så..
    vi har inte råd med tre till i familjen utan en till, alltså EN till portion utöver oss andra 

#61 vi har klarat oss på det lilla i flera år vi är fyra i familjen två barn och två vuxna 5-6 köttbullar var. Nu har äldsta flyttat hemifrån och vi hade ett rum och en plats över. organisationen sa att vi ska laga middag till studenten och då är det för EN extra person. Inte för ett helt kompani som äter mer än alla oss andra tillsammans det var inte den ekonomiska förutsättningen 

Mrs Moneybags skrev 2022-10-11 15:37:47 följande:
    Låt mig gissa, ni ger honom ingen frukost heller? Inte undra på att han är glupande hungrig till middag när han inte får all mat som ni äter - fika, frukost, mellanmål osv. Då måste han ju äta ikapp under middagen, annars svälter han. 

Stackars barn. Ni måste verkligen kontakta organisationen upprepade gånger tills de hittar en annan familj åt honom. Visa dem den här tråden. 
    Han äter mackor och te till frukost. Skolan har även en kafeteria där man kan köpa Mackor, frukt och yoghurt men han tycker det är för dyrt i Sverige även om kravet från organisationen är att man ska ha med sig över 100.000 i fickpengar för hela året som ska täcka kläder, nöjen hygien och resor mm. Men hygienartiklar Köper han inte heller utan tar av oss. Han betydligt mer pengar än vad vi kan drömma om men snålar medan vi får vända på kronorna för att kunna ha råd med mat.
    och när/om vi unnar oss någonting så vill/kan vi inte köpa dubbelt bara för att han ska kunna ta.

(Pillan) vi får inte ett korvöre för att han bor hos oss

#78 min 12 åring äter 6 och min man äter åtta om han äter mycket, jag äter fyra och det gjorde vårt andra barn också innan hen flyttade 

Svar på tråden Har knappt råd