Inlägg från: Anonym (Han äter för mycket) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Han äter för mycket)

Har knappt råd

Anonym (Feltänk) skrev 2022-11-15 21:31:45 följande:
    Jo, eftersom ni äter onormalt lite behöver ni servera större portioner än ni normalt äter. 
    Och då blir det fler portioner dvs mer än fyra i hushållet och det har vi inte råd med. vi har beräknat mat och kostnader för fyra personer inte fem eller sex, utan endast fyra. När vårt stora barn bodde hemma lagade vi exakt lika mycket mat som vi gör nu och vi klarade oss på det. Så att ta in en extra baseras på det, alltså fyra personer! 
    Bis mis skrev 2022-11-15 22:14:01 följande:

Hur går det med bytet till en annan familj som kan erbjuda det som en utbytesstudent borde ha?

Det finns inga familjer 
    Anonym (aaa) skrev 2022-11-16 11:01:39 följande:
    Förstår verkligen inte varför ni valde att ta in en student i ert hem över huvud taget? Trodde ni att ni skulle få mycket i ersättning eller vad är grejen? 

Ni verkar inte gilla honom, ni ser bara problem. Alla familjer passar inte att vara värdfamiljer så det är nog så det är (oavsett matkostnaden).

Fast jag tror att det här är en trolltråd ärligt talat. 

Vad sker när era barn blir äldre och börjar äta som hästar för att de växer och behöver mer näring? 

Mina barn äter inte oss ur huset och har aldrig gjort dom äter tills dom är mätta och det blir dom på den mat vi lagar. Och det måste studenten börja acceptera och rätta sig efter. han är bara gäst här och bör vara tacksam över det han får. 
    Tänkt dig själv att man tar sina sista 120 kronor och köper middag sen glufsar EN i sig allt så någon i familjen blir utan mat, personen ångar sig inte heller när mannen Skäller på honom fö att han inte fick någon middag. 

Anonya skrev 2022-11-16 12:27:09 följande:

Men TS, reagerar du inte på att ALLA här tycker att ni äter mycket mindre portioner än vad som är normalt?! Du har fått så många exempel också. Till exempel att 5 köttbullar på IKEA är en barnportion! 

Två mackor till frukost är inte mycket för en vanlig tonårskille. Min sambo, som är normalviktig och motionerar ibland men inte så ofta, äter tex två mackor plus en ganska stor portion med yoghurt och müsli. 

Man skulle kunna tro att detta är en trolltråd, men jag tvivlar på att ett troll skulle orka hålla i den så länge och bara upprepa samma sak gång på gång.

Samtidigt är det knappast någon idé att skriva mer, för TS är helt tydligt inte kapabel till att ta in ny information eller förstå att deras mängder mat är mycket mindre än vanliga personers, för att inte tala om tonårskillars (men självklart finns det tonårskillar som är små i maten också, TS, som din äldre son tex, men det är inte det vanliga)

Inte heller övriga saker som att studenten inte får vara hemma ensam verkar TS förstå att alla anser är fel och att det då är något de borde tänka om kring. Alla familjer är inte lika och behöver inte vara lika, men när ALLA påpekar att något är fel, då behöver man tänka efter och reflektera kring sakerna och vara beredd på att ändra det.

Men för i helvete, det finns inte pengar till större portioner och min familj blir mätta på hur vi äter - varför kan ingen ta till sig det?
    Man får rätta sig efter det man har!

och jag vill inte ha människor som är i mitt hem när jag inte är där. Och nej det är inte studentens hem - den är mitt och min mans hem och våra regler gäller i vårt hem! Så är det i alla familjer man måste få bestämma själv i sitt eget hem och över sin familj 
    olof 45 skrev 2022-11-16 14:00:08 följande:
    Nej, man ska rätta sig efter vad som är RIMLIGT att kunna förvänta sig som utbytesstudent! Och det är rimligt att få äta en middag som består av betydligt mer än två smörgåsar!

Jag HOPPAS du trollar! Annars är detta banne mig barnmisshandel!!

När ska du fatta att DU måste förstå vad som är en normalportion, och att du itne kan utsätta en GÄST för vad han upplever som svält = att få gå hungrig?

Har du ingen empati människa? Du kan väl inte fortfarande tro att det är ok att tvångsbanta en gäst???

Han har pengar att handla mat och snacks för utöver vad som serveras om han inte är nöjd. vi håller inte full buffé för en person och var får du två mackor till middag ifrån? 

ikväll kommer han att få risgrynsgröt och skinksmörgås till middag så håll käften 

Anonym (SKÄMT) skrev 2022-11-16 15:02:58 följande:
    Du vet att det är sådana barn som dina som VRÅLÄTER när dom är borta. När man sen frågar å säger dom att "vi får aldrig så här mycket mat hemma". 

DU ÄR BARNMISSHANDLARE
    Så fel du har, mina barn äter knappt någon skolmat heller och vräker definitivt inte i sig mat när vi är hos folk. Nu senat hos svärfar åt han en liten köttbit och två potatisar - det är inte att vräka i sig!
    Hade studenten däremot varit med kanske svärisarna inte haft mat kvar.. mina barn har den goda tonen att inte ta för mycket och tänka på figuren. 
    Anonym (Teddy) skrev 2022-11-16 16:08:27 följande:
    Jag ger mig inte; var var studenten när ni var på middagen? 
    Varför fick han inte följa med trots att ni ska visa honom svenska seder?

Det var svärföräldrarna som bjöd oss hem till sig dvs sin son och hans familj (hans barnbarn och mig) studenten är inte hans barnbarn och inte vårt barn heller. Han var alltså inte bjuden! 
    släkten har inte tackat ja till en utbytesstudent liksom, så varför tvinga på dom det? 
    Dessutom skönt för oss att få göra något med familjen, så vi släppte av honom vid köpcentret på vägen, tyckte att han kunde kolla lite där - han tyckte det var kul sa han. 

Anonym (Teddy) skrev 2022-11-16 16:48:20 följande:
    Usch, vilka hemska människor ni är som beter er så mot en femtonåring.
    Ska vi tacka nej till att umgås med VÅRAN släkt, eller bli bjudna på mat under hela hans vistelse i Sverige menar du? 
    Ska vi låta en 16 åring bestämma över våra liv, äta upp vår mat och få oss att inte besöka barnens farfar med sambo!
    tanken är inte att han ska sitta ihop med oss hela tiden vi måste få egentid som familj
    Anonym (3barnsmorsa) skrev 2022-11-16 17:06:55 följande:
    Man tar med studenten, låter honom vara en del av familjen han ska bo hos. 

Är du dum, när man är bortbjuden på middag så tar man inte med sig en extra som inte är bjuden. Skulle bli skitsur om någon gjorde så hemma hos oss. 
    Han är inte bjuden till svärfar alltså kan han inte följa med? 
    Hur tänker du om man ska sova över hos någon då som inte har sängplats för en student också ska vi tvinga in honom ändå där också? Ge dig han får följa med på skogspromenad eller dit han är välkommen men inte överallt, vi tar inte ens med våra egna barn på allt vi gör. Vissa saker passar helt enkelt inte 

elmadumle skrev 2022-11-16 18:09:45 följande:
              och varför fick han då inte vara kvar i det som ska vara hans hem under året i Sverige?
    Jag vill inte ha honom ensam i mitt hem 
    Bis mis skrev 2022-11-16 19:08:00 följande:
    Jag hade frågat svärfadern om det är ok att studenten hänger med. Alla jag känner hade ju svarat ja på den frågan, det är ju kul att få nytillskott och sånt där borde väl ha varit syftet att ta emot en utbytesstudent? Du har ju skrivit att ni ville lära känna en annan kultur.

Men nu sa han inte ja utan han vill träffa oss som familj ensamma då farsdag är hans dag då han ska vara i centrum och vi behöver få vara själva som familj. 

och nej, studenten bor hos oss men är inte en del av vår familj 

Anonya skrev 2022-11-17 11:12:39 följande:
    Men då är det helt enkelt så att det inte passar en att ta emot en utbytesstudent. Det är massor av familjer som inte kan tänka sig det, helt enkelt för att det inte är något för alla. Man måste ha råd, plats, tid och engagemang och inte ha något emot att en från början okänd person också bor i familjen och faktiskt har det som sitt hem. 

Även om man har en inneboende hos sig behöver den få vara i hemmet då övriga inte är hemma. 
    Vi har uppföljning varje månad och vår Kontakt tycker inte att det är märkligt att han inte är ensam i vårt hem (inte hans) 
    inte heller rasar han i vikt som någon skrev här. Han måste äta mindre och det höll kontakten med om när jag berättar att han ätit upp mannens mat
    EpicF skrev 2022-11-17 12:14:17 följande:
    Ännu ett tecken på att det hela är en trolltråd. 

större bevis på att du är ett Pucko, jag har sagt flera gånger att det INTE är en trolltråd - studentens matvanor är ett problem 

vår kontakt finns
    vi har en utbytesstudent 
    och min familj existerar 

det är faktiskt så att vi träffar vår kontaktperson varje månad för uppföljning. självklart behöver man inte redogöra för ens måltider men vi tar upp sådant som vi är missnöjda med, likaså gör killen och han klagar inte! 
    Dvs allt är helt ok
    Sen drar han inte runt utan att ha någonstans att vara utan han sitter på skolan och pluggar eller på vårt kontor tills vi går hem gemensamt 

jag vet att det finns folk som äter mer än oss men i vårt hem anpassar man sig till hur vår familj lever 

EpicF skrev 2022-11-17 13:02:22 följande:
    Och hur anpassar ni er? 
    Varför ska vi anpassa oss i vårt hem? Det är studenten som ska anpassa sig efter vårt sätt att leva 
    mammatill6 skrev 2022-11-17 13:07:01 följande:
    Nä inte vad det gäller maten. Det är ju olika mellan vad vi alla behöver rent fysikst. Ska en unge gå hungrig bara för att en vuxen bestämmer.
    varför Så svårt att förstå han har pengar att handla för om han vill äta mer. vi har fem minuters gångväg till affären! 
    mammatill6 skrev 2022-11-17 13:17:27 följande:
    Varför så svårt att förstå efter 800 svar som säger samma sak, att ni som värdfamilj självklart ska hålla med mat så studenten blir mätt? Det ingår i erat uppdrag. Det finns inge speceficerat hur mycket mat ni ska hålla med, man serverar så personen blir mätt.
    I så fall skulle vi behöva dubbla vår matkostnad för EN person och det är ohållbart och inte ens möjligt att vi gör. 
    Anonym (Teddy) skrev 2022-11-17 15:11:32 följande:
    Har ni hjälpt honom med det då? Eftersom ni vill att han handlar själv så kanske ni måste hjälpa honom och följa med honom till affären och visa vad man kan köpa för bra mat att fylla magen med när han är mer hungrig? Det är inte alltid som en femtonåring vet själv vad som bör köpas utan fyller kassen med chips istället. 
    Jag undrar om ni har en fruktskål som är tillåten att ta obegränsat av?
    Jag undrar också hur ni firade studentens födelsedag?

Följer vi med honom till affären tror han att vi ska betala. och vill han äta chips när han är hungrig är det hans eget val 
    han får väl köpa det han vill fylla magen med. 

och nej vi firade inte hans födelsedag han sa att han fyllde år och vi sa grattis 

olof 45 skrev 2022-11-18 12:35:30 följande:
    Så djävla bra poäng! Helt 100% korrekt!

Ni har erbjudit er FRIVILLIGT att ta hand om en student! Inte fan trodde någon annan på den här planeten att en mottagarfamilj skulle börja bråka om att pojken vill äta sig mätt - vilket DESSUTOM i det här fallet verkar handla om att en tonårspojke vill äta en normalportion och inte en portion anpassad till småbarn 8referens; fem köttbullar på ikea...)
    Det handlar också om att alla i familjen ska ha rätt att få mat, inte att mannen ska behöva skälla ut studenten när han vräker i sig allt som finns. 
    men mannen kom på ett knep, att servera sånt som han inte äter i skolan heller som han inte vill äta, typ blodpudding och liknande som han inte gillar. Det tvingar honom till att fixa egen mat
Svar på tråden Har knappt råd