• Tue 11 Oct 2022 14:10
    13708 visningar
    31 svar
    31
    13708

    Försöka bli gravid med pcos

    Har också PCOS och behöver äta letrozol för att lyckas bli gravid. Har en son som är född i januari efter dubbeldos med letrozol och försöker nu med syskon

  • Tue 11 Oct 2022 18:27
    #4
    Sucken skrev 2022-10-11 17:32:58 följande:
    Skönt att det fungerade med letrozolen 😊 Tar du det även den här gången också? Jag har funderat på att ringa gyn och fråga om ägglossningsstimulerande också, men eftersom jag nyss slutade med p-piller så känns det tveksamt att jag får hjälp så fort. Det är därför jag försöker ta till alla knep till att få ägglossning av mig själv. Innan p-piller hade jag dock en cykel på två eller tre månader, så kommer nog ha samma problem även nu. 
    Förstår! Vi försökte själva ca 1 år innan vi sökte hjälp men visste inte då att jag hade PCOS. Ja har kört 2 månader med dubbeldos nu men inte fått någon ägglossning då. Så började med provera idag och inväntar mensen, sen blir det trippeldos denna gång och hoppas det fungerar Glad
  • Wed 12 Oct 2022 15:20
    #6
    Sucken skrev 2022-10-12 11:43:56 följande:

    MtS19: Skönt att det gick bra för er! Men hemskt att få höra att man aldrig kommer kunna få barn själv. Sjukt att en läkare kan vara så okunnig! Har också hört att viktnedgång kan hjälpa en på traven, så det är också ett mål jag har. 😊 Skönt att det gick snabbare med andra barnet. Man vill ju helst inte behöva kämpa i flera år med varje barn för då är det risk att man inte hinner få dom antalet man vill ha innan man blir för gammal. Är 33 år, så hoppas såklart att det går relativt fort att bli gravid. 😊



    Typiskt att dubbeldos inte funkade, men då borde trippeldos funka istället. Tur att du har gått igenom detta en gång redan, så du vet att det fungerar. 😊 Så skönt att det finns hjälpmedel när kroppen jäklas! Inväntar själv progesteronkrämen. Dom skickade den idag. När den kommer ska jag smörja 10 dagar och sen invänta ägglossning. Eller förhoppningsvis en ägglossning. 😅 Annars ringer jag nog gyn och ber om hjälp. 
    Ja men det blir inte lättare bara för man redan gjort det en gång. Redan brutit ihop några gånger för man får negativa besked Rynkar på näsan Fick ett MA innan sonen också så hoppas denna resa inte blir lika lång och jobbig! 
  • Wed 12 Oct 2022 16:58
    #8
    Sucken skrev 2022-10-12 15:36:47 följande:
    Förstår det. När man har en stark barnlängtan så vill man att det ska funka på en gång! Håller tummarna för att det funkar med trippeldosen. 😊 
    Ja det BORDE funka för fick ett halvbra ägg på dubbeldos haha. Får se hur det funkar för dig med krämen! Brukar du få mens varje månad?
  • Wed 12 Oct 2022 18:12
    #10
    Sucken skrev 2022-10-12 17:35:52 följande:
    Får du göra uppföljning inför varje ägglossning? 😊 
    Nope, jag har inte haft någon mens än. Cykeldag 82 nu. Men innan p-piller har jag för mig att jag hade mens varannan/var tredje månad. Så jag kommer förmodligen behöva hjälp också. Annars kommer det ta en evighet att bli gravid. 😅 Men hoppas krämen hjälper iaf. 
    Kommer få göra ultraljud tills vi hittar den dosen som fungerar 😊 
    oj okej, om jag var du så skulle jag ringt gyn redan nu och sagt att du inte haft mens på 82 dagar! Var det då du slutade med piller?
  • Thu 13 Oct 2022 16:02
    #12
    Sucken skrev 2022-10-13 08:07:45 följande:
    Bra att du får uppföljning, så ni ser om det fungerar. 😊 Jupp jag slutade med pillret i somras och har tänkt att jag borde ringa gyn, men får en känsla av att dom kommer säga att det kan ta tid efter man slutat med p-pillren och att jag får återkomma om några månader. 😅 Men det är dumt att bara anta. I värsta fall säger dom vänta ett tag till. Får ringa nästa vecka då jag är ledig. Jobbar natt nu. 😊
    Ja det skadar inte att ringa och kolla! 😊
  • Wed 19 Oct 2022 10:12
    #13

    Hur går det? 


    Här kom mensen idag och ska börja med letrozol på fredag! 

  • Thu 20 Oct 2022 08:41
    #15
    Sucken skrev 2022-10-19 18:22:09 följande:
    Skönt med en ny cykel! Gör letrozolen att du får en normal längd på cykeln? 😊

    Här går det som vanligt. Smörjt med progesteronet sen i onsdags. Trodde att jag hade fått ägglossning för att temperaturen steg med en halv grad, men dagen efter började den dyka igen. Vet inte om det är krämen som gjort att tempen hoppar extremt mycket eller om det är att jag sovit orolig under nattveckan. Men nu är jag ledig så får se om tempen stabiliserar sig. 😊 Min karl har blivit förkyld också så hoppas på att ägglossningen väntar ett tag till. 😅
    Ja precis, utan letrozol har jag rätt korta cyklar så blir några dagar extra med letrozol 😊

    åh, håller tummarna för er! 
  • Fri 21 Oct 2022 22:04
    #17
    Sucken skrev 2022-10-21 14:37:59 följande:
    Ahh, va bra att det funkar på kortare cyklar också 😊 Jag ringde gyn igår och hon sa direkt att hon skulle sätta upp mig på väntelistan. Hon tyckte att det var onödigt att försöka i ett år när jag har så långa och oregelbundna cykler. Skönt att bli tagen på allvar direkt! Behövde inte argumentera min sak och det är jag ovan med när det gäller vården. 😅 Så inom tre månader kommer jag få en tid för att träffa läkare och ta prover. 😊
    Men gud va skönt! 😄 
  • Mon 24 Oct 2022 22:07
    #19
    Sucken skrev 2022-10-24 10:32:40 följande:

    Uppdatering från mig. Efter progesteronkrämen åkte jag på mens 🤣 Kanske var rätt väntat då ökat progesteron framkallar mensen. Men konstigt att det står att det är låga nivåer som ska hjälpa till med ägglossningen. Blir ju tveksam då på om man ska smörja dag 7 till 14 som det står i instruktionen. Aja, jag avvaktar och ser vad som händer dom kommande veckorna. 😊 Vill ändå inte smörja nått mer förrän jag har varit hos gyn och tagit prover. 


    Jaha se där! 😅 Här är sista mensdagen och imorgon tar jag sista tabletterna för att få äggen att växa, sen en lång väntan till ultraljudet nästa måndag! 
  • Tue 25 Oct 2022 21:45
    #21
    Sucken skrev 2022-10-25 13:59:29 följande:
    Spännande 😁 Förstår att det känns som en lång längtan! Hade jag vetat i förväg att det skulle ta såhär långt tid för mig att få ägglossning när jag slutade p-pillren hade jag blivit galen i förväg. 🤣 Jag tror jag kommer köra en omgång till med progesteronkrämen. Börjar smörja på söndag. Det var väntetid till gyn på 3 månader, så mina hormoner borde "återställa" sig innan dess tycker jag. 
    Ja, oftast så får man ju inte någon tid så tidigt heller utan det brukar nästan vara på dagen 3 månader 😅 Sjukt ändå med så lång väntetid. Ska bli spännande och se vad dina prover visar! 
  • Thu 3 Nov 2022 20:00
    #23
    Sucken skrev 2022-11-03 14:57:00 följande:

    Hur går det för dig barnlängtan2021? 😊

    Själv valde jag att skippa progesteronkrämen fram till jag varit hos gyn. Hoppas kroppen klarar av att ägglossa själv en gång innan dess. 😅


    åh, har du fått någon tid än? 


    var på ultraljud tidigare i veckan, hade två ägg som vuxit lite men var alldeles för små. Så har fått en ny tid på tisdag och förhoppningsvis har iaf ett av äggen vuxit till sig då! 

  • Fri 4 Nov 2022 13:13
    #25
    Sucken skrev 2022-11-04 11:22:37 följande:
    Nej, har inte fått någon tid. Får nog vänta till efter jul. 😊 

    Okej, va bra att det var två ägg iaf, men synd att dom var för små än. Du äter inga fler tabletter innan nästa ultraljud? Spännande när det är två ägg som vuxit lite. Visst är det större chans att få tvillingar när man äter ägglossningsstimulerande? Jag har alltid skämtat om att jag vill ha tvillingar, så jag får "göra bort" barnafödande direkt. 😝 Tror jag kommer få äta upp mina ord om man skulle bli gravid med tvillingar dock. Är nog inte det lättaste att bara flera barn på samma gång. 😅
    Nej inga fler tabletter, så går bara och väntar nu i stort sätt. Ja det finns risk/chans att få tvillingar med medicinen 😅 Har dock bara haft ett stort ägg varje gång förut, men nu var det på höger sida 10 mm och på vänster 9 mm. Så får hoppas att något av dom blivit minst 18 mm till nästa ultraljud så jag får en spruta som gör att ägget mognar och släpper 😊
  • Wed 7 Dec 2022 14:42
    #26

    Hur går det för dig? 😊 
    Jag fick bekräftat på ultraljud idag att jag äntligen fått ägglossning, så nu är det bara hålla tummarna och hoppas på en julklapp 🤞🏼

  • Wed 7 Dec 2022 18:08
    #28
    Sucken skrev 2022-12-07 15:12:04 följande:

    Ja, vilken julklapp det skulle vara! Håller tummarna 😊 Blir en spännande väntan framöver!

    Det går bra för mig. Fick min första ägglossning den 20 november, samma dag som vi åkte utomlands till gran canaria. Som tur är hade jag fått positivt på ägglossningstest två dagar innan, så vi hann ligga två gånger innan vi drog iväg. 😅 Sen var det en lugn vecka med en massa sol och bad och alkoholfria drinkar för mig. På äl+10 fick jag mensvärk och en brun-röd blödning på kvällen och då trodde jag att det var kört. Men tog ett test på morgonen som visade ett svagt, svagt streck. Testade igen dagen efter med ett digitalt test som visade att jag var gravid. 😆 Detta var i fredags. Så i helgen har jag varit lite i chock över hur fort det gick. Första ägglossningen. Jag som gått och trott att jag eventuellt inte ens kan få barn pga mina hormonproblem. Så nu är det bara att hoppas att allt går vägen. 😊
    Men gud va kul, stort grattis! 😍 
  • Fri 6 Jan 2023 20:50
    #30
    Snesis skrev 2023-01-06 18:18:32 följande:

    Är det gyn som skriver ut letzorol eller vad det heter 😊


    Japp 😊
Svar på tråden Försöka bli gravid med pcos