Inlägg från: molly50 |Visa alla inlägg
  • molly50

Får skolan orsaka utgifter för föräldrar?

Anonym (K) skrev 2022-10-16 10:19:58 följande:
    Du har fel. Skolan kan kräva kvarsittning och det har de lagstöd för.

www.skolverket.se/regler-och-ansvar/ansvar-i-skolfragor/trygghet-studiero-och-disciplinara-atgarder
    Men har de verkligen stöd för att hindra barnen från att gå på en bokad läkartid,som kanske är viktig?
    Oavsett vad som föranledde kvarsittningen så kan de väl skjuta upp den till nästa dag t ex. 
  • molly50
    Anonym (K) skrev 2022-10-16 17:46:13 följande:
    Ja det har de. Man kan så klart tycka att man kan vara lite human men skolan har mandat att hålla kvar eleverna efter lektionstid, oavsett vilken förklaring föräldrarna har till varför man inte borde det. Hade ts hört av sig innan så kaaaanske (eller så hade de sagt nej ändå) men har man påbörjat kvarsittningen så kan jag tänka mig att de ville slutföra den också.
    Xlr8 skrev 2022-10-16 17:24:58 följande:
    Nu ska jag vara väldigt omanlig.. 
    -Det var något jag inte visste.
    Men om läkartiden är väldigt viktig så borde skolan kunna göra ett undantag,tycker jag.
    Kvarsittning kan skjutas på.
    Och det är ju dessutom något man som förälder inte alltid vet om innan.
    Då kan det också bli svårt att informera skolan om att barnet inte kan sitta kvar just den dagen.
    Däremot så brukar man ju informera skolan om att barnet har en läkartid.
    Så det ska ju även skolan ha koll på.
    Läkartider är ju giltiga skäl till att gå från skolan.
  • molly50
    Anonym (K) skrev 2022-10-16 19:00:24 följande:
    Ja man kan tycka en massa men sitter man halvvägs igenom en kvarsitsning så lär de vilja slutföra den också. Jag tror skolan har varit lite väl rigid men oavsett så kommer ts inte att kunna kräva dem på ersättning.
    TS kanske inte kan kräva dem på ersättning.
    Men hon borde kunna prata med dem och tala om att barnets läkartider är viktigare än en kvarsittning.
    Och om de visste att barnet hade en läkartid så borde de ha informerat TS innan.
    Och i det här fallet så verkar inte heller kvarsittningen ha varit en proportionerlig konsekvens i förhållande till vad barnet hade gjort.
    Det hade väl räckt med att ta av barnet drickan.
  • molly50
    Anonym (K) skrev 2022-10-16 20:18:12 följande:
    Jo men de visste ju inte om läkartiden innan som du verkar, om jag förstår TS rätt så var det först när hon hörde av sig till skolan som det kom fram. Men ja, det känns lite överdrivet att ge kvarsittning för att man har en dricka.
    Ok. Ja,det var därför jag skrev OM de visste.
    Men läkarbesök brukar man ju informera skolan om innan så någon borde ju ha vetat om det.

Ja,jag tycker att det låter onödigt med kvarsittning pga en dricka. 
  • molly50
    Anonym (K) skrev 2022-10-17 08:12:57 följande:
    Just den biten tycker jag faktiskt verkar lite märklig, att barnet (ålder?) inte sa till att hen skulle till läkare efter skolan. Då borde skolan ha kunnat ta hänsyn till det och tagit kvarsittningen dagen efter (om de absolut måste).
    Det framkommer väl inte om barnet (eller TS) har informerat skolan om läkarbesöket.

Jag tycker att en kvarsittning pga en dricka känns överdriven.
    Det hade räckt med att ta av barnet drickan och sedan ge tillbaka den i slutet av dagen.
  • molly50
    Anonym (K) skrev 2022-10-17 08:42:48 följande:
    Det ts skriver är att hen (hon?) ringde skolan eftersom barnet aldrig kom ut och då kom det fram att barnet hade kvarsittning, hon sa till att det fanns en viktig läkartid men skolan gav sig inte. När jag nu dubbelkollar ts inlägg så hade faktiskt barnet sagt till om läkartiden innan också! Vi får se om ts får svar från rektorn idag ang. fakturan. Och håller med ts om att en sån där blå läsk inte är samma som energidryck, så hela premissen var ju fel från början.
    Ok. Det hade jag missat. Men tack för informationen. 

Ja,det håller jag också med om.
    Vi får väl se om TS uppdaterar om hur det går. 
Svar på tråden Får skolan orsaka utgifter för föräldrar?