Inlägg från: Anonym (Orolig mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Orolig mamma)

Rotavaccin konflikt med pappan

Hej! Jag har ett 2 månaders barn som är på tapeten att få rota-vaccinet.
    Pappan vill inte ge det, (övriga vaccin är han ok med att barnet får)
    Jag var osäker från början och lutade också åt att vi kan skippa det, men efter att ha gått igenom "en vanlig förkyldning" vill jag verkligen ge barnet vaccinet.
    Tanken på om barnet blir sjukt av rotaviruset skulle vara hemskt!

Men nu till dilemmat då, pappan som sagt vill inte. 
    Vet att detta låter dumt men kan jag låta barnet få vaccinet utan pappans vetskap? Eller är det olagligt? 
    Vet att detta inte är rätt väg, men pappan är VERKLIGEN INTE lätt.
    Själv ville jag vaccinera mig mot covid, men fick inte.
    Pappan för övrigt tänker inte så mycket på hur sjukdomar sprids och sätter barnet gladeligen i andras armar i dessa tider och kan inte tänka sig hur jobbigt det skulle bli om barnet blir sjukt i viruset.

Hjälp mig, alla goda råd! 
    Hur kan jag övertala honom? 
    Kan jag bara ge vaccinet och "spela dum"?

/ledsen och orolig

• Svar på tråden Rotavaccin konflikt med pappan
  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (Hejhå) skrev 2022-10-12 11:20:57 följande:

Hej, jag och min man är också oroliga för vaccin osv, vi har själva valt att inte ta covid och det är vi nöjda med.
    När vårat barn skulle få mot rota var vi också osäkra, pappan ville inte först heller men till slut bestämde jag, jag anser att mamman har mer rätt till barnet och att pappan är osäker ska inte gå ut över barnets hälsa.
    Som du skriver att gå igenom en vanlig förkylning med en så liten är verkligen jobbigt och som förälder och speciellt som första gångs förälder är det hemskt! Och nu är vi båda nöjda med att vi gav rotavaccin

Hur fick du med pappan på tåget?
    Jag är ändå glad att jag inte tog covid-vaccinet, men nu handlar det om en liten bebis och om ett helt annat vaccin som iallafall funnits i några år och man vet mer om i forskning.

Om jag låter pappans vilja styra och bebis blir sjuk så kommer jag aldrig förlåta migsjälv...!
    Ska man "tvinga" fram det genom att personal på bvc får övertala honom istället när inte jag kan.
    Har tänkt att ringa och prata med vår bvc-sköterska för uppbackning och fråga hur vi kan göra. 
  • Anonym (Orolig mamma)
    Spucks skrev 2022-10-12 11:30:14 följande:

Vad är hans argument mot vaccinet?

Och vadå du fick inte ta Covid-vaccinet? Bestämmer han över vilka vaccin du tar!?

Det verkar inte så farligt, bebis blir troligen inte sjuk, han är orolig för biverkningar.

Jag hade rent teoretiskt kunnat gå och vaccinera mig, men allt hans tjat om risker med biverkningar, risker för att påverka barnet (jag var då gravid) inna jag blev gravid riskerna för att bli gravid.
    Allt skapade sån ångest för mig och om jag fått missfall hade det "varit mitt fel".

Så att jag inte fick kanske är fel, men med så mycket press att det inte längre kändes som ett fritt val...
  • Anonym (Orolig mamma)
    Spucks skrev 2022-10-12 11:49:23 följande:
    Är det så? Jag medger att jag inte vet, men jag har för mig att det var rätt smittsam. Min dotter hade rotavirus när hon var 11 månader (det fann ingen vaccin då) och behövde infusioner. Nu var det inte så farlig, hon behövde de för hon kräktes ut allt hon åt/drack, så hon inte torkar ut. Hon hämtade sig snabbt i sjukhuset och vi kunde gå hem efter ungefär 2 dygn, men det var ju ändå allt annat än rolig. 
    Jag vet inte heller, känner bara att jag inte vill chansa och riskera att barnet blir allvarligt sjukt.
  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (...) skrev 2022-10-12 11:59:00 följande:

Min dotter har fått två doser av rota nu utan biverkningar, fisarna luktade lite illa bara

Min halvsyster fick viruset när hon var bebis, även pappa och hennes mamma var sjuka, det var bland det värsta han har varit med om sa han, dom var själva jättesjuka och fick försöka få i syrran saltvatten på tesked, hon kunde inte behålla någonting och tappade massa vikt, de ville av förklarliga skäl inte åka till sjukhuset när de alla var smittade men tror att de var tvungna till slut om jag inte minns fel

Så skönt atr ni slapp biverkningar.
    Pappan tänker nog snarare på långvariga biverkningar, att vaccinet på något sätt ska påverka barnets utveckling negativt.
    Usch, låter fruktansvärt. Men så svårt att ge exempel på drabbade när de inte ligger nära i familjen om du förstår. :( 
  • Anonym (Orolig mamma)
    Xenia skrev 2022-10-12 13:58:39 följande:

Jag skulle gått med barnet till bvc och låtit det vaccineras på dagen när pappan var på jobbet.

Eller skulle bvc kräva ett intyg från pappan?

Sedan skulle jag skällt tillbaka om pappan skällt ut mig. Men du verkar ha en väldig "respekt" för din man, vågar du trotsa honom? Ditt barns väl borde gå före pappans fixa idéer.

Vår tid till bvc är ju när pappan jobbar och har alltid varit så jag förmodar att inte intyg krävs. 
    Tänker bara om man kan "undanhålla" det och om det väl skulle komma till ytan så får man ta det då.

Visst har jag respekt för honom. Jag vågar "trotsa" honom i mycket, för övrigt tar jag hand om barnet typ 23h om dygnet.
    Jo, visst har du rätt, men jag är sjukt dålig att tala för mig, medan han är expert och har jag inte tillräckligt bra argument så kör han liksom över mig.

Skulle dock må sämre av att "smussla" med det än att försöka få med honom på att acceptera vaccinet.
  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (Liv) skrev 2022-10-12 19:24:40 följande:

:( se till att ni ger ert barn Hib-vaccin. Min son hann få det innan han var fullvaccinerad och fick hjärnhinneinflammation.... fruktansvärt att se sitt barn ligga med slangar medvetslös. Började som en förkylning. Fy fan. trodde jag skulle dö.

Ta det vaccin som finns och skydda ditt barn. 

Detta ingår i 3månadersvaccinet vad jag vet och det vaccinet ska barnet med säkerhet få, detta är även pappan med på.
    Det är rota-vaccinet som han är tveksam till...
  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (H) skrev 2022-10-12 21:43:21 följande:

Det är lite psykopat-varning på att vaccinera bakom pappans rygg. 

Inte så att jag vill gå bakom hans rygg. 
    Men om han vägrar att gå med på det så vill jag ändå att barnet ska ha vaccinet så vilka alternativ har jag?
    Ska prata med bvc idag för att få lite stöttning i hur jag kan prata med honom om detta...
  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (E) skrev 2022-10-13 10:01:50 följande:

Ts, du kan vaccinera dig mot covid nu. Du behöver inte ens tala om det för pappan.

Du får absolut INTE vaccinera barnet mot hans vilja!! Det är olagligt, ja. Be bvc-sköterskan prata med honom istället.

Tack för klara svar!
    Jag ska iallafall prata med honom först, och jag ska prata med bvc för stöttning i hur jag kan prata med honom och som du säger, annars får sköterskan prata med honom.
  • Anonym (Orolig mamma)
    Xenia skrev 2022-10-13 17:18:31 följande:
    Och vad blir straffet om mamma låter vaccinera barnet mot pappans vilja? Hamnar hon i fängelse?

Vem skulle ens anmäla henne? Pappan? BVC?

Min egen moral (barnets bästa) går före lagen.
    Jag har pratat med sköterskan på bvc och hen sa att antingen prata med pappan eller ta med honom vid nästa besök så kan hen prata med honom. 
    Annars kan de prata över telefon.
    Sen får vi se, förhoppningsvis lyssnar han på mig och accepterar.
  • Anonym (Orolig mamma)
    Fliselisan skrev 2022-10-13 20:21:19 följande:

Bvc kommer inte fråga efter pappans samtycke eller kräva något skriftligt. Har han sagt till BVC att han nekar vaccinet?

Nej han har inte sagt till bvc att han nekar vaccinet. Vid de först besöket diskuterades vaccinen och vi hade hemma diskuterat att kanske inte ta detta vaccin.
    Men det räckte med att barnet fick en förkyldning för att jag insåg att jag vill verkligen ha vaccinet och minska risken för allvarlig sjukdom.
    Det är för övrigt jag som har tagit tempen, sköljt o tömt näsan, ta reda på hur jag kan underlätta för barnet osv.
    Jag tror att det är jag som kommer få ta hand om alla blöjor, alla kräkningar och all tvätt om han blir sjuk i rotaviruset så bara det blir ytterligare en orsak till att ta det.
  • Anonym (Orolig mamma)
    DVQ skrev 2022-10-13 20:33:09 följande:
    Ursäkta mig, men vadå "fick inte" vaccinera dig mot covid? Är han din eller barnets förmyndare? 

För mig låter det som en misshandelsrelation. Ja, det är misshandel att neka/hindra en partner att få sjukvård och rätten att få bestämma själv över sin egen kropp.

Jag vet inte vad som är bäst strategi men jag skulle säga som det var till bvc. Förhoppningsvis kan de ge stöd och rådgivning. 
    Ja han har ju inte rent fysiskt hindrat mig, han har sagt att gör som du vill då.
    Men han hade liksom pratat ner vaccinet och skapat en sån stress och oro för att skada barnet i magen så jag bara "kunde inte".

Han har starka åsikter om mycket jag gör, säger, äter osv så just vaccinet är inte det första som jag avstått...
  • Anonym (Orolig mamma)
    jeanette02 skrev 2022-10-14 06:28:44 följande:
    Känns som att hur du än gör här kommer du få skulden för något, dålig stämning, stress. 

Vaccinerar du nu barnet (ja det är fel att gå bakom ryggen) så kommer säkert minsta småsak barnet drabbas av eller större saker, sjukdomar som kan hända iaf senare vara vaccinets fel men ännu mer ditt fel på ngt vis. 
    Sedan om barnet inte är vaccinerat och får Rota eller Calicivirus som är vanligare för lite äldre barn och vuxna ja då är det ditt problem enbart. Du får vara hemma med allt mest sannolikt. 

Får du nu säger vi Covid och komplikationer som Postcovid då tycker han säkert det är ditt fel också och du får skärpa dig. 

Tänk på att ni har många år framför er med barnet med risker som infektioner, trötthet som kan slita på livet tillsammans och han har redan nekat dig möjlighet till att slippa då förhoppningsvis svår sjukdom tänker på Covid, nu Rota för barnet +andra saker skriver du. 
    Det låter som psykisk misshandel tycker jag. 
    Har du någon normal stöttande person att prata med? Familj? BVC? Vän? 
    Bvc stöttar men känner inte till vår relation. 
    Det har tidigare förekommit båda typer av miashandel och han har dessutom suttit inne för detta. 
    Via mvc har jag fått en föräldragrupp att gå till kopplad till våld i nära relation där jag får gå hos kurator. Men det är högre åldrar där och jag vill att mitt barn ska ha fått 3månadsvaccinet innan vi börjar gå där.

Ja det ligger nog mycket i vad du säger, och jag tänker inte ens föreslå "om barnet blir sjukt får du vara hemma och ta hand om honom" för det kommer inte hända, inte utan att jag får ta större del av lasset ändå.
  • Anonym (Orolig mamma)
    jeanette02 skrev 2022-10-14 21:20:20 följande:
    Förstod inte vidden av det riktigt på mina tidigare inlägg, men nu förstår jag ännu mer din dubbla oro. Då känns Rotavaccinets vara el inte så litet ändå i det perspektivet. 
    Känner med dig Ts. Jag hoppas också att du kan ta dig ut från relationen faktiskt. 
    Att lämna är verkligen det sista jag vill, men kanske börjar det bli dags att inte bara jag pratar med någon utan att vi tillsammans gör det.
  • Anonym (Orolig mamma)

Hursomhelst så har jag pratat med pappan och han har gått med på att vaccinera barnet tack och lov!

Svar på tråden Rotavaccin konflikt med pappan