• Anonym (Behöver tips)

Hur hantera hungriga gäster?

Skriver detta redan nu: Jag är inte snål. Jag jobbar deltid, och jag har inget jobb där jag tjänar mycket pengar.

När jag bjuder hit vänner kan de komma hit hungriga, rentav utsvultna. Det spelar ingen roll om de varit hemma hela dagen, eller om de varit ute på stan och bara kommer förbi. 

Jag kan aldrig bara duka upp fika, exempelvis kaffe och bullar, utan jag måste göra middag. Ställer jag fram bröd och pålägg äter de mängder. Blir billigare att koka ris och göra någon gryta till. 

Har bjudit på något lättare, men då fick jag höra att de inte blev mätta. 

Hur kan man på ett snyggt sätt påtala att de får äta innan de kommer hit? 

Jag vill självklart bjuda på något. Kaffe, te, bullar, en smörgås. Inte mätta utsvultna. 

• Svar på tråden Hur hantera hungriga gäster?
  • Anonym (Behöver tips)

De gör likadant hos andra. Är ytligt bekant med några av deras andra vänner. 

Jag tror inte de är medvetet giriga, utan att de saknar gränser. Jag vet exempelvis att finns det en kyckliggryta och ris, tar man mer av riset. De äter upp kycklinggrytan och jag får alltid ris över. 

• Anonym (Tvillingmorsan)

Kommer de från en annan kultur? I vissa kulturer är det vanligt att man plockar fram allt man har hemma, eller mycket, eller lagar mat till gäster. Det ses som en del av gästfriheten. Att bara bjuda på kaffe och eventuellt nånting till (bulle, smörgås), kan ses som snålt. Men så är det ju inte i Sverige och liknande länder. Du får förklara för dina vänner, eller så får ni ses någon annanstans. Äter du hos dem?

• Drottningen1970
    Anonym (Behöver tips) skrev 2022-10-12 23:44:34 följande:
    Varför skulle det vara det? 
    Är det ofattbart att mina gäster kommer hungriga? Att jag ställer mig och lagar mat? Vad är det som gör att du tror att jag ljuger? 

Jag har många nöjen, en där ingår inte att starta fejk-trådar. 
    Ja. Det du beskriver är faktiskt ofattbart.
  • Anonym (Hmm..)

Om de säger att de inte ätit sen frukost, lunch eller liknande kan du kontra med "oj, då förstår jag att du/ni inte kan stanna länge, men en kopp kaffe kanske ni vill ha i alla fall?".Så de förstår att de får gå hem och äta middag.

• Virriga Vera

Om detta händer ofta så hade jag lagt fram en meny från närmsta pizzeria och sagt att de beställa hämtpizza.

• Anonym (*)

Hur många är dessa vänner som beter sig så här? De låter helt gränslösa. Man gnäller inte över att man inte blev mätt när man blivit bjuden på mat eller mackor hos någon. Man är tyst och tar något mer när man kommit hem i så fall. Man vräker inte i sig mat heller. Jag håller med övriga i tråden om att du måste sätta gränser. Att säga "Välkomna på fika klockan tre" ska räcka. Då signalerar både ordet fika och tiden på dygnet att det inte är mat som serveras. När de sedan kommer dukar du bara fram kaffe och lite kakor/bullar. Börjar de gnälla om att inte ätit sedan frukost ignorerar du bara det eller bollar tillbaka, typ "Nähä, varför har du inte det då?" Att du genast ska ställa dig och laga gryta med ris i en sådan situation är helt absurt.

• Anonym (F)

De säger att de är hungriga för att de vet att du ställer dig och fixar mat då
    Det du beskriver är inte normalt

• Anonym (xxx)
    Anonym (Behöver tips) skrev 2022-10-12 23:44:34 följande:
    Varför skulle det vara det? 
    Är det ofattbart att mina gäster kommer hungriga? Att jag ställer mig och lagar mat? Vad är det som gör att du tror att jag ljuger? 

Jag har många nöjen, en där ingår inte att starta fejk-trådar. 
    Jag var tvungen att kolla datumet, för jag känner igen detta. Har funnits en annan tråd, med samma frågeställning. Därför känns det inte som att det är på riktigt.
    Det som är osannolikt är att dina gäster, alltså flera stycken du känner, beter sig otroligt ohyfsat samt inte förstår sociala koder, sedan att du spelar med och bjuder dom på en massa mat. Vilka kretsar umgås du i?
  • Anonym (---)

Om nu tråden är sann:

TS, om någon säger "jag har inte ätit på hela dagen" (och du inte är sugen på att vara mattant åt dem)  då skulle jag säga: "jaha, då var det ju tur att du får lite kaffe och en bulle nu då, så får du gå hem och fixa middag sen". 

Allt handlar om tydlighet. Du har varit snäll flera gånger så de har väl vant sig, antar jag. 

Svar på tråden Hur hantera hungriga gäster?