• Anonym (Arbetare)

Varslad utan att va med i facket..

Vänder mig till detta forum, några med bättre koll än mig kanske kan hjälpa mig i den här härvan.
    Är varslad på jobbet. Är inte med i facket -vet redan att det är dumt att va efterklok så behöver inte kommentarer om det. 
    Det verkar nu som att min arbetsplats varslar endast mig och en till som inte är med i facket, medan 4-5 personer anställda efter oss får stanna.
    Det är väl ändå inte såhär det är tänkt att facket ska fungera? Att utan det kickar ens chef en lätt som en plätt? Att det ska fungera som en hotande skyddande ängel för den anställde? 
    Jag kanske är en idiot men har inte fattat om det är såhär svensk arbetsmarknad ser ut idag. Det ser inte så bra ut isf.

• Svar på tråden Varslad utan att va med i facket..
  • Anonym (Me)

Nej, de lagar som finns gällande arbetsrätt gäller alla, fackligt anslutna eller ej.

Är det varsel pga arbetsbrist? 

Arbetsgivare med upp till tio anställda har rätt att göra två indantag från sist-in-först-ut vid varsel pga av arbetsbrist. 

Sist-in-först-ut gäller bara om de som blir kvar har tillräckliga kvalifikationer för att utföra jobbet. Så behövs viss kompetens som bara finns hos de nyanställda får de stanna och en som jobbat längre kan få gå. 

https://arbetet.se/2020/09/28/sant-och-falskt-om-las-da-galler-sist-in-forst-ut/

• Anonym (Me)

Och angående hur det är tänkt med facket: facket hjälper främst sina medlemmar, men ickemedlemmar åker ändå snålskjuts på flera sätt eftersom fackförbunden arbetar för att förbättra arbetsplatser och arbetsskyddslagstiftning i stort, både på lokal och nationell nivå. Och det gagnar ju alla arbetstagare, oavsett om de är solidariska och bidrar till det eller ej.

Men när det kommer till enskilda konflikter är det upp till dig om du vill ha de förmåner och försäkringar vad gäller tex juridisk rådgivning som facket ger eller inte. Du har valt bort det och kan nu antingen driva ditt fall själv eller betala en jurist. 

https://arbetet.se/2011/11/18/svart-driva-sin-sak-utan-facket/

• Virriga Vera

Samma lagar gäller för dig som för en fackligt ansluten. Du kan ta det till AD, men får driva ärendet själv. Detta vet arbetsgivarna om och vet att väldigt få driver dessa ärende själv.

• Anonym (Chef)

En av facken uppgifter är att fungera som en hotande skyddande ängel mot arbetsgivaren.

Viktiga frågor här
    Din anställningsform
    Antal anställda på företaget
    Gör ni på jobbet samma saker och har samma relevanta  utbildningar

Fundera också på hur mycket jobbet är värt för dig och hur enkelt det är att få något nytt

• Anonym (S)

Nej TS, det beror inte på att ni inte tillhör facket. Det är helt i enlighet med LAS-reglerna. Läs på nätet.

Svar på tråden Varslad utan att va med i facket..