• Fri 14 Oct 2022 14:38
    1322 visningar
    3 svar
    3
    1322

    Blodgrupper

    Hej

    Jag har en fundering och skulle väldigt gärna vilja se om någon på Familjeliv kunde svara på denna fråga.

    När jag var gravid så tog barnmorskan reda på vilken blodgrupp jag hade.
    Fick reda på att jag hade RH 0 negativ.

    När jag kollade med mina föräldrar så fick jag veta att båda mina föräldrar är + RH positiva.

    Så min fråga är kan 2 föräldrar med Rh positiv få ett barn med en helt annan blodgrupp?

    Tacksam för svar {#emotions_dlg.flower}

  • Svar på tråden Blodgrupper
  • Fri 14 Oct 2022 15:15
    #1

    Hej! Ja det stämmer. Rh+ är dominant medan Rh- är recessivt. Om bägge föräldrar har ett positivt och ett negativt anlag så är de positiva själva medan i snitt var fjärde barn blir negativt. Så du behöver inte oroa dig.

  • Fri 14 Oct 2022 15:23
    #2

    Tack så mycket för svar :)

  • Fri 14 Oct 2022 17:02
    #3
    Sandraas1 skrev 2022-10-14 14:38:02 följande:
    Blodgrupper

    Hej

    Jag har en fundering och skulle väldigt gärna vilja se om någon på Familjeliv kunde svara på denna fråga.

    När jag var gravid så tog barnmorskan reda på vilken blodgrupp jag hade.
    Fick reda på att jag hade RH 0 negativ.

    När jag kollade med mina föräldrar så fick jag veta att båda mina föräldrar är + RH positiva.

    Så min fråga är kan 2 föräldrar med Rh positiv få ett barn med en helt annan blodgrupp?

    Tacksam för svar {#emotions_dlg.flower}


    Ja, det är möjligt. Jag har tvärtom - föräldrarna positiva och jag negativ. Det beror på att dina föräldrar har, som alla människor två av dessa gener, men ger vidare en var till dig. Och då kan det bli olika resultat. T.ex. så kan de ha  ett + och ett - . Då har de själva + för att det är dominant, men du kan ha fått det andra. 

    Det finns säkert översikter om detta på nätet, där man ser exakt vilka kombinationer som är möjliga. Men det här - när det bara gäller plus eller minus - det funkar definitivt.
Svar på tråden Blodgrupper