• Tue 18 Oct 2022 22:25
    5566 visningar
    1 svar
    1
    5566

    Hur mycket får en granne väsnas?

    Jag och min man köpte en ny lägenhet i våras och vår väldigt nöjda med vårt köp... tills vi flyttade in. Lägenheten är på bottenvåningen av byggnaden och har två stora terrasser som vätter mot varsin innegård.

    På den ena innegården ett par meter från vår terrass finns det en liten fotbollsplan (gissningsvis omkring 4m x 2,5m) med ett mål i ministorlek som troligtvis riktar sig till barn i ålder 3-5 år. Den används av diverse barn i huset, och detta är såklart helt okej för oss, men problemet är att den även används av en större pojke som är omkring 9-10 år. Eftersom han egentligen är för gammal för att spela där och då det är en väldigt liten innegård, så sparkar han regelbundet in bollar på vår terrass genom den annars täta häcken. När bollarna inte träffar våra terrassmöbler, så träffar den fasaden som går längs sidan av huset och vid ett tillfälle har han träffat ett fönster. 

    Nu, visst kan man tänka sig att problemet ska avta nu mot senhösten, men tyvärr så har vi upptäckt att han bor i lägenheten ovanpå vår och även sparkar boll inomhus. Det sker varje dag oftast mellan 8-21 utanför skoltid så formellt väsnas han ju normala tider, det är bara det att bollspel är så fruktansvärt högljutt. Han har även en yngre syster som springer och hoppar runt, så det är liksom inte en tyst sekund från grannen ovanför oss förrän omkring kl. 21-22 varje kväll.

    Är det okej att en granne väsnas så här mycket eller är det rimligt att börja klaga? Till saken hör att går man ut genom porten från vår fastighet så har man en riktig fotbollsplan tvärs över gatan precis bredvid en stor grön park och en lekplats. Det finns alltså alla förutsättningar för att större barn ska trivas i området och inte behöva sparka boll inomhus. Hur hanterar vi det här på bästa sätt utan att skapa dålig grannsämja eller behöva flytta? Vi har aldrig klagat på en granne tidigare och känner oss besvikna över att ha hamnat i den här situationen.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-10-18 22:30
    För att förtydliga sparkar han alltså bollarna på fasaden mot vår lägenhet och fönstrena till vår lägenhet.

  • Svar på tråden Hur mycket får en granne väsnas?
  • Wed 9 Nov 2022 01:04
    #1

    22:00 anses ju som gränsen vilket man efter inte får störa grannarna med "normalt" liv.  Det första ni kan göra är att prata med föräldrarna om att ni störs av det orimliga dunkandet. Kanhända att de är förstående. Men kan förstås bli att de känner sig kränkta i dessa tider när lättkränkthet anses vara någonting normalt..

    Men om det inte hjälper så är styrelsen i bostadsrättsföreningen skyldig att medla, och i värsta fall vräka grannen om det är allt för olidligt. Det brukar finnas regler i bostadsrättsföreningen om detta. Det normala är att man inte ska störa sina grannar om det går att undvika oavsett tid på dygnet. Att man ska ta hänsyn helt enkelt.

    För mig fungerade det att prata med en granne som av någon märklig anledning tyckte att det var en bra idé att röka på balkongen under mig eftersom de tyckte att de inte ville ha röklukt inne hos sig, men brydde sig inte om att röken tog sig in hos mig via ventilationsluckorna som vi måste ha öppna för det"miljövänliga" ventilationssystemet som föreningen installerat.

Svar på tråden Hur mycket får en granne väsnas?