Anonym (För litet barn) skrev 2022-10-19 09:39:34 följande:
Jag reagerar lite på uttrycket att barnet som är 3 år "kissar ner sig på natten". Alltså, är man bara 3 år så är det fullt normalt (enligt mig) att kissa på natten. Sätt på blöja varje kväll innan sänggående -problem solved. Hade detta handlat om en 8-åring som kissar ner sig varje natt så hade jag resonerat annorlunda. Men som sagt, det är fullt normalt att en 3-åring har blöja på sig under natten och då alltså kissar i den.
Men barnet har varit torr nattetid i ett år, missade du det? I det läget har det hänt något som gör att barnet börjar kissa nattetid utan att vakna - UVI, förstoppning, trauma, mycket förändringar o.s.v. kan ligga bakom. Exempelvis började min då treåriga son kissa i sängen ett antal nätter på raken när han bytt förskola (hade då varit torr nattetid i en vecka). Upphörde sedan i sin helhet när han kommit in i förskolan. Samma sak hände sedan när han var 5 år och började fsk.klass, men upphörde sedan i sin helhet. Aldrig att jag helt kontraproduktivt skulle börja sätta blöja på ett barn som egentligen är torr nattetid, innan jag kollat upp det mer noggrant.