• Anonym (TS)

3-åring som börjat kissa ner sig nattetid

Min 3-åring har varit torr både på dagen och natten i nästan 1 år, aldrig en endaste olycka, men nu senaste veckan har h*n kissat ner sig nästan varje natt. Vad kan det bero på? H*n dricker inte mer eller än vanligt.

• Svar på tråden 3-åring som börjat kissa ner sig nattetid
  • Anonym (Gemma)

Förstoppning? 

När ett barn börjar kissa på sig ska man ta kontakt med vården för att få det kollat, så jag hade bokat en tid på vårdcentralen. 

• Anonym (För litet barn)

Jag reagerar lite på uttrycket att barnet som är 3 år "kissar ner sig på natten". Alltså, är man bara 3 år så är det fullt normalt (enligt mig) att kissa på natten. Sätt på blöja varje kväll innan sänggående -problem solved. Hade detta handlat om en 8-åring som kissar ner sig varje natt så hade jag resonerat annorlunda. Men som sagt, det är fullt normalt att en 3-åring har blöja på sig under natten och då alltså kissar i den.

• Anonym (För litet barn)

Om barnet visar tecken på att behöva kissa oftare även på dagen kan det vara fråga om urinvägsinfektion (besök vårdcentralen för kiss-prov). Men som sagt, att en 3-åring sover med blöja nattetid är högst normalt.

• Anonym (Kolla upp!)
    Anonym (För litet barn) skrev 2022-10-19 09:39:34 följande:

Jag reagerar lite på uttrycket att barnet som är 3 år "kissar ner sig på natten". Alltså, är man bara 3 år så är det fullt normalt (enligt mig) att kissa på natten. Sätt på blöja varje kväll innan sänggående -problem solved. Hade detta handlat om en 8-åring som kissar ner sig varje natt så hade jag resonerat annorlunda. Men som sagt, det är fullt normalt att en 3-åring har blöja på sig under natten och då alltså kissar i den.

Fast det är inte fullt normalt att en torr treåring börjar kissa på sig om nätterna. Det kan bero på förstoppning, urinvägsinfektion eller i värsta fall diabetes. Ett sådant avvikande beteende ska undersökas av läkare. 

Att treåringar sover med blöja är inte konstigt. Att torra treåringar kissar på sig utan tydlig orsak, kan vara konstigt. 
  • fjanten

Men barnet har varit torr nattetid i ett år, missade du det? I det läget har det hänt något som gör att barnet börjar kissa nattetid utan att vakna - UVI, förstoppning, trauma, mycket förändringar o.s.v. kan ligga bakom. Exempelvis började min då treåriga son kissa i sängen ett antal nätter på raken när han bytt förskola (hade då varit torr nattetid i en vecka). Upphörde sedan i sin helhet när han kommit in i förskolan. Samma sak hände sedan när han var 5 år och började fsk.klass, men upphörde sedan i sin helhet. Aldrig att jag helt kontraproduktivt skulle börja sätta blöja på ett barn som egentligen är torr nattetid, innan jag kollat upp det mer noggrant.
  • Anonym (Gemma)

Det stämmer att många treåringar kissar på natten, men TS barn har varit nattorr i ca 2 år och plötsligt börjat kissa på sig. Det är något helt annat. 
Svar på tråden 3-åring som börjat kissa ner sig nattetid