• TessGust

Min son tar allt tyngre droger

Jag känner mig hjälplöst frustrerad och maktlös och vet inte längre hur jag ska gå vidare.
    Min 19-åriga son mår inget vidare men vägrar ta emot hjälp.
    Jag vet att han började med hash för några år sedan. I somras fick jag bekräftat att han hade "testat" amfetamin ca 10ggr.
    Jag fick panik och hade långa samtal med honom. Han säger att han inte håller på regelbundet och har kontroll på läget.
    Jag såg till att han kom iväg till MOA-mottagningen. Jag vet att han har varit där några gånger.

Det har hänt så himla mycket mindre bra saker runt omkring honom men när jag konfronterar honom får jag bara lögner tillbaka.

Nu har jag hittat metamfetamin.
    Det känns som allt går utför.

Han har ett jobb han sköter och bor hemma. Men han äter och sover knappt.

Han har en flickvän som verkar dela hans intresse...suck!!! Och från hennes mamma får jag ingen större reaktion.

Min fråga är nu vart kan jag vända mig för att få stöd och råd hur jag ska få rätt hjälp.

Jag undanbedes mig kommentarer om att jag ska slänga ut honom eller hur bra det är med droger.

H

• Svar på tråden Min son tar allt tyngre droger
  • Drottningen1970

Tyvärr blir mitt svar ett du inte gillar. Du KAN inte ha honom under samma tak om han drar hem droger. Även du kan göra dig skyldig till brott om droger finns under ditt tak. Givetvis ska du hjälpa så mycket du kan, men även kräva att ungdomen tar sitt ansvar söket hjälp etc. Jag skulle personligen inte tveka inför att göra orosanmälan till socialtjänsten och även om ungdomen inte tar emot hjälp göra polisanmälal.

• Mrs Moneybags

Nu är det tuff kärlek som gäller. 

Du säger att du inte vill slänga ut honom, men du har låtit en person knarka under ditt tak i åratal nu. Hur länge hade du tänkt att det ska pågå? 

Jag har inte sett någon sluta med droger som inte har önskat det själv. Faktum är att jag har sett extremt få sluta med droger överhuvudtaget. De flesta gör ju inte det. Den enda jag har sett sluta för gott är en kille vars mamma var som en igel på honom och kom och grät och klagade hos honom VARJE DAG. Hon gnagde sig in i hans dåliga samvete och det fick honom att sluta till slut. Men - hon hade honom inte i sitt hem. 

• LFF
    TessGust skrev 2022-10-19 11:54:17 följande:
    Min son tar allt tyngre droger

Jag känner mig hjälplöst frustrerad och maktlös och vet inte längre hur jag ska gå vidare.
    Min 19-åriga son mår inget vidare men vägrar ta emot hjälp.
    Jag vet att han började med hash för några år sedan. I somras fick jag bekräftat att han hade "testat" amfetamin ca 10ggr.
    Jag fick panik och hade långa samtal med honom. Han säger att han inte håller på regelbundet och har kontroll på läget.
    Jag såg till att han kom iväg till MOA-mottagningen. Jag vet att han har varit där några gånger.

Det har hänt så himla mycket mindre bra saker runt omkring honom men när jag konfronterar honom får jag bara lögner tillbaka.

Nu har jag hittat metamfetamin.
    Det känns som allt går utför.

Han har ett jobb han sköter och bor hemma. Men han äter och sover knappt.

Han har en flickvän som verkar dela hans intresse...suck!!! Och från hennes mamma får jag ingen större reaktion.

Min fråga är nu vart kan jag vända mig för att få stöd och råd hur jag ska få rätt hjälp.

Jag undanbedes mig kommentarer om att jag ska slänga ut honom eller hur bra det är med droger.

H

Vart du kan vända dig? Kommunens socialkontor brukar ha en mottagning eller liknande för unga missbrukare och deras föräldrar. Kolla med dem.

Vad du kan göra? Det du inte vill göra, dvs kasta ut honom. Du gör honom inga som helst tjänster med att låta honom bo hemma och missbruka, snarare tvärtom. 
  • nytt eller gammalt

Har en gammal kollega vars bonusson var missbrukare. Hela livet gick ut på att leta efter killen i olika kvartar och försöka få hem honom. De testade så många olika sätt att stötta och ställa krav, hade massor av kontakt med soc och andra. Det som hjälpte med var när de fick kontakt med Föräldraföreningen mot narkotika, de gav de enda råden som till slut hjälpte. (Jag vet faktiskt inte vad råden gick ut på.) I ungefär fem år ägnade min fantastiska kollega åt att hjälpa sin fru med sonens problem hela sin fritid. 

Killen slutade så småningom och har varit "ren" i säkert 10 år nu. 

Har också en avlägsen släkting vars son började missbruka efter en flytt till Stockholm med sin mamma som träffat en ny man. Han blev mobbad som lantis och blev inte så väl behandlad av den nye mannen. Han lyckades sluta på egen hand efter 2-3 år när han flyttade hem till pappa på landet, träffade en normal tjej och har familj nu.

Jag har några kollegor som har stor kunskap om missbruk och de säger är att ingen slutar innan de negativa konsekvenserna av drogerna väger tyngre än de positiva. Var den gränsen går och vilka konsekvenser det gäller är unikt för varje person. 

• Citronella

Genom att låta honom bo hemma underlättar du hans missbruk, du gör alltså honom en björntjänst. Kontakta socialtjänsten och gör en polisanmälan. NA har också en anhörigtelefon där du kan få stöttning och råd, du kan ringa anonymt.

• Xlr8

Ingen mat eller sömn... Ja då är det amfetamin eller liknande. Det är bra märkligt hur lite sömn man behöver och framförallt hur lite sömn över en längre period, 
    Han måste fatta själv annars är du körd, om något klaga ej på gräs eller hash det är åtminstone bättre.

• Guldnovan

Där finns inget annat än att slänga ut honom. Låter du honom bo hemma underhåller du missbruket och är en del av problemet. Du begår även brott själv eftersom du vet om att det finns droger i ditt hem. 
    Du gör honom en björntjänst nu. 

Svar på tråden Min son tar allt tyngre droger