• Spigger86

    God mat

    Nyfiskad stekt abborre med ris och gräddfil, samt pressad citron till. Samt hårt bröd med bregott smör och ett glas mjölk.

  • Svar på tråden God mat
  • Anonym (Fisky)

    Åh! Det är verkligen modigt gjort att skita i sin hälsa och bara äta sån mat! Önskar man kunde göra det! Abborre innehåller tydligen extremt höga halter av gift Spec kvicksilver som aldrig lämnar kroppen utan ansamla sig i hjärnan och orsakar förr eller senare en propp 

  • Spigger86
    Anonym (Fisky) skrev 2022-10-20 13:39:09 följande:

    Åh! Det är verkligen modigt gjort att skita i sin hälsa och bara äta sån mat! Önskar man kunde göra det! Abborre innehåller tydligen extremt höga halter av gift Spec kvicksilver som aldrig lämnar kroppen utan ansamla sig i hjärnan och orsakar förr eller senare en propp 


    Även om man fiskar den ur skogstjärnar?
  • flygrl

    @TS: Låter gott förutom riset. Passar det verkligen? Vore det inte godare med kokt potatis?
    Meeen om du vill ha ris till ska du förstås ha det. Blev bara lite nyfiken varför du valt det.

  • Anonym (Nope)
    Anonym (Fisky) skrev 2022-10-20 13:39:09 följande:

    Åh! Det är verkligen modigt gjort att skita i sin hälsa och bara äta sån mat! Önskar man kunde göra det! Abborre innehåller tydligen extremt höga halter av gift Spec kvicksilver som aldrig lämnar kroppen utan ansamla sig i hjärnan och orsakar förr eller senare en propp 



  • Anonym (Nope)
    Spigger86 skrev 2022-10-20 14:21:24 följande:
    Även om man fiskar den ur skogstjärnar?
    Insjöfisk har högre halter än fisk från hav. Folk äter abborre ändå utan att oroa  sig. 
  • Spigger86
    flygrl skrev 2022-10-21 00:48:19 följande:

    @TS: Låter gott förutom riset. Passar det verkligen? Vore det inte godare med kokt potatis?
    Meeen om du vill ha ris till ska du förstås ha det. Blev bara lite nyfiken varför du valt det.


    Alla gillar olika saker. Jag föredrar ris framför potatis. Har alltid haft svårt för potatis.
  • flygrl
    Spigger86 skrev 2022-10-21 11:57:36 följande:
    Alla gillar olika saker. Jag föredrar ris framför potatis. Har alltid haft svårt för potatis.
    Ok, jag förstår. Blev bara nyfiken varför du valde bort potatisen som verkar va standardtillbehöret till stekt fisk till förmån för riset. Men självklart ska du äta det som du tycker är godast. Och man måste ju inte alltid göra som alla andra utan kan gå sin egen väg som du här.
  • klyban
    Spigger86 skrev 2022-10-20 14:21:24 följande:
    Även om man fiskar den ur skogstjärnar?

    De flesta sjöar och vattendrag är idag fria från varning.
    Och är din sjö på ett ställe där inte vattendrag går igenom och industri ovan någon gång, så har man inget att oroa sig över alls.


    Även sade den personen att du bara äter detta, för så är det väl inte?


    Anonym (Nope) skrev 2022-10-21 01:39:28 följande:
    Insjöfisk har högre halter än fisk från hav. Folk äter abborre ändå utan att oroa  sig. 

    Nja, det beror ju på vart sjön är belägen och om den har varit i kontakt med för industri genom vattendrag eller avfall.
    Men jag har för mig man släppt de flesta sjöa fria nu, då halterna är så låga.
    I alla fall runt mig har de dragit tillbaka en del av dessa varningar om kvicksilver, om alla är jag inte helt säker på.


    Spigger86 skrev 2022-10-21 11:57:36 följande:
    Alla gillar olika saker. Jag föredrar ris framför potatis. Har alltid haft svårt för potatis.

    Tyckte det valet var lite annorlunda, men gillar man inte potatis så gör man det inte, och då är väl ris ett bra substitut.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Nope)
    klyban skrev 2022-10-25 16:00:28 följande:

    Nja, det beror ju på vart sjön är belägen och om den har varit i kontakt med för industri genom vattendrag eller avfall.
    Men jag har för mig man släppt de flesta sjöa fria nu, då halterna är så låga.
    I alla fall runt mig har de dragit tillbaka....


    Oavsett vad du har för dig eller var du bor så är detta iaf vad Karolinska Institutet påstår.  
  • klyban
    Anonym (Nope) skrev 2022-10-25 16:35:00 följande:
    Oavsett vad du har för dig eller var du bor så är detta iaf vad Karolinska Institutet påstår.  

    Det som står där säger väl egentligen ingenting, mer än mycket allmänt om kvicksilver.
    Men såg när jag läste lite att en del kommer ifrån luften också, det borde jag kommit ihåg.


    Dock har en del sjöar och vattendrag tappat sina varningar, dock ej viskan som jag har för mig är den mest kvicksilverhaltiga vi har i Sverige, även om det mesta idag ligger djupt nere i sedimentet.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Nope)
    klyban skrev 2022-10-25 16:52:14 följande:

    Det som står där säger väl egentligen ingenting, mer än mycket allmänt om kvicksilver.
    Men såg när jag läste lite att en del kommer ifrån luften också, det borde jag kommit ihåg.


    Dock har en del sjöar och vattendrag tappat sina varningar, dock ej viskan som jag har för mig är den mest kvicksilverhaltiga vi har i Sverige, även om det mesta idag ligger djupt nere i sedimentet.


    Ok det säger ingenting...det var en märklig tolkning. Bara för att den säger emot din kanske? 
    Naturligtvis ska vi gå på dina "har för mig" och sjöarna i din omgivning. Vi säger så. 
    Usch vad dåligt av KS att fara med osanning! De borde väl kollat med dig innan! 
  • klyban
    Anonym (Nope) skrev 2022-10-25 18:41:11 följande:
    Ok det säger ingenting...det var en märklig tolkning. Bara för att den säger emot din kanske? 
    Naturligtvis ska vi gå på dina "har för mig" och sjöarna i din omgivning. Vi säger så. 
    Usch vad dåligt av KS att fara med osanning! De borde väl kollat med dig innan! 

    Det jag säger är att din källa inte berättar något mer än vad vi redan vet om kvicksilver och inget om vart och absolut inget om för TS abborrar.


     


    Och inte heller har jag sagt att KS ljuger som du påstår, så det får du stå för helt själv att de ljuger enligt dig.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (allt min pojkvän lagar)

    Allt som min pojkvän lagar är supergott tycker jag. Han lagar väldigt svensk mat och som ortentjej är det exotiskt :)

    Älgköttbullar, älghamburgare, älglasagne, älgskavskebab i pitabröd, äter något med älg de flesta dagar. Fantastiskt gott djur!

  • flygrl
    Anonym (allt min pojkvän lagar) skrev 2022-10-26 06:52:46 följande:

    Allt som min pojkvän lagar är supergott tycker jag. Han lagar väldigt svensk mat och som ortentjej är det exotiskt :)

    Älgköttbullar, älghamburgare, älglasagne, älgskavskebab i pitabröd, äter något med älg de flesta dagar. Fantastiskt gott djur!


    Jag är också ortentjej och gillar älgkött. Men så är jag också alltid nyfiken på nya maträtter.
  • klyban
    flygrl skrev 2022-10-26 15:01:34 följande:
    Jag är också ortentjej och gillar älgkött. Men så är jag också alltid nyfiken på nya maträtter. smile1.gif

    Gjorde en butter chicken om du vill testa nytt, var väldigt gott även om vi inte lyckades sådär jätte bra.(Ingen svartning av kycklingen och tomaterna var för vattniga, men det löstes med reducering.)
    Men de övriga smakerna var mycket goda, så allt blev gott även om tomaterna och kycklingen inte kom upp till par.
    Och smaken satt i munnen säkert 15-25min efteråt och gott var det.


    Och älgkött är gott, tjälknöl gör man ibland som en favorit.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • flygrl
    klyban skrev 2022-10-26 15:24:38 följande:

    Gjorde en butter chicken om du vill testa nytt, var väldigt gott även om vi inte lyckades sådär jätte bra.(Ingen svartning av kycklingen och tomaterna var för vattniga, men det löstes med reducering.)
    Men de övriga smakerna var mycket goda, så allt blev gott även om tomaterna och kycklingen inte kom upp till par.
    Och smaken satt i munnen säkert 15-25min efteråt och gott var det.


    Och älgkött är gott, tjälknöl gör man ibland som en favorit.


    Du är en matgud klyban. Vet du det? Du och Aniiee.
    Låter härligt med djupa smaker som finns kvar ett tag efteråt. Måste absolut prova göra butter chicken nån gång!

    Älgkött har mycket smak och karaktär imho. Tjälknöl har jag smakat några gånger och tyckte det va väldigt saftigt och gott.
  • klyban
    flygrl skrev 2022-10-26 15:34:27 följande:
    Du är en matgud klyban. Vet du det? Du och Aniiee.
    Låter härligt med djupa smaker som finns kvar ett tag efteråt. Måste absolut prova göra butter chicken nån gång! smile5.gif

    Älgkött har mycket smak och karaktär imho. Tjälknöl har jag smakat några gånger och tyckte det va väldigt saftigt och gott. smile1.gif

    Det är enkel rätt i sig, med det är många moment och en del arbete.
    Jag ger vad som sägas vara ett original recept Butter chicken(Murgh Makhani)


    Här är rörliga bilder.



    Tidssegment:
    18:20-22:30
    31:35-34:30
    38:25-42:40
    Samma recept nedskrivet i text:
    www.jamieoliver.com/recipes/chicken-breast-recipes/claudia-winklemans-butter-chicken/

    Finns massa andra recept, med en massa mer exotiska kryddor, detta räcker gott nog i mitt tycke, inte för att andra recept borde var nått sämre.
    Mangopulver luktade som nypon, men lät mango, och den raitan med färsk mynta i knippe(ej kruka) och mangopulver hade en riktigt härlig smak, och har man inte ätit mycket mynta innan så kommer det bli en smakchock.
    Feenu greek heter även bockhornsklöver, trodde de skulle heta feenu greek i affären, men bockhornsklöver var det där, mangopulver går hitta på nätet, men även hälsokostbutiker tror jag.
    Jaja, har du någon fråga senare, så brukar jag finnas omkring.


    Hade mycket mer tillgång till älgkött när svärfar jagade fortfarande, nu blir det mest lite per år, men det är mer uppskattat nu än när man hade frysen full.
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
Svar på tråden God mat