Inlägg från: Anonym (Mår) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mår)

Nu post-pandemin - när låter ni barnen vara hemma

De är hemma när de inte mår tillräckligt bra för att vara i skolan. Och så klart vid feber/magsjuka/dyngförkylning, oavsett mående. 

• Anonym (Mår)
    Anonym (Ok?) skrev 2022-10-21 09:06:52 följande:
    Men det där är ju ingen knivskarp gräns. Särskilt en tonåring kan ju vara närmast dödligt trött på morgonen men sen fixa en dag i skolan.
    Men det är ju skillnad på att vara dödligt trött och att känna sig sjuk. Därför finns inga knivskarpa gränser. Ena gången har man lite ont i halsen, men känner sig pigg i övrigt, för att nästa gång vara lite sänkt av lite snor och hosta. Jag låter allmäntillstånd avgöra, både för mig själv och för barn oavsett ålder. 
  • Anonym (Mår)
    Anonym (Ok?) skrev 2022-10-21 09:11:29 följande:
    Men hur känner du av allmäntillståndet på ditt barn? På små barn märks det ju ganska tydligt med större barn kan ju faktiskt vara lata och inte sjuka. Det finns ju en gräns där man bör ta sig i kragen och pallra sig till skolan fast det tar emot. 
    Jag litar på mina barns bedömning, i kombination med en egen bedömning. Mina barn är varken lata eller arbetsskygga och tycker själva att det är tråkigt att vara hemma och hamna efter. De är inte hemma i onödan, snarare tvärt om. Är man hemma sjuk, får man inte heller gå på idrottsaktivitet eller träffa kompisar, vilket brukar locka.

Om du har ett barn som är lat och försöker smita undan skolan, är det ett annat problem.
  • Anonym (Mår)
    Anonym (Nej) skrev 2022-10-21 09:22:25 följande:

Är barnet en som gillar datorspel snarare än idrott och kompisar irl så är spelrestrektioner att rekommendera om barnet är hemma från skolan. Annars kan de lätt spela bort en hel dag. Och är man så trött att man inte orkar gå till skolan bör ju hjärnan vila även från skärm.

Vi har inga spelälskande barn, har den regeln. Inga spel och begränsat med skärmtid förutom till teven där vi enbart har skogskanalerna. Låt oss säga att repriser av Landet runt, inte lockar tonåringen...
Svar på tråden Nu post-pandemin - när låter ni barnen vara hemma