Underhåll för myndig tonåring
Shakira88 skrev 2022-10-22 12:48:12 följande:
Tack för era svar.
Vi diskuterar just nu att han eventuellt får hjälp av mig att pröva på, men då vet jag att jag inte är skyldig helt underhåll utan vi får hjälpas åt isåfall om det funkar för båda.
Så kan du inte göra tyvärr. Du måste ge honom klara besked så han vet vad han kan förvänta sig. Inte nåt löst om att ni får "hjälpas åt", vad innebär det i reda pengar, och har du inkomst nog för att täcka dubbla hyror om det blir så? För du vill ju knappast att sonen ska hamna hos KF i så ung ålder. Och sen, om det inte funkar ekonomiskt så kan han inte bara flytta hem med tanke på uppsägningstiden också. Sedan är det du som blir ansvarig för lägenheten eftersom du måste borga, kommer en hyresvärd acceptera det? Även om pappan betalar lite grann så räcker det inte ens till maten för en månad, var ska sonen få pengar till hyran ifrån hade ni tänkt?
Du/ni måste sätta er och verkligen ta tag i de här frågorna och täcka upp andra problem som kan uppstå innan. Dessutom vore det läge för honom att skaffa sig ett jobb om han tänkt flytta hemifrån.