• Shakira88

Underhåll för myndig tonåring

Hej
    Min son som fyller 20 i januari har blivit sugen på att flytta och bli inneboende i samma stad där vi bor.
    Han bor i dagsläget heltid hos mig och hans pappa betalar underhåll till.mig.
    Dom har flrövrigt ingen kontakt alls knappt, pappan har flyttat 20 mil.bort.
    Men iaf, min son har fått för sig att jag måste betala honom underhåll så att han kan hyra ett rum. Men det kan ju inte jag vara skyldig till? Han har ju ett hem med mat och allt här hos mig.
    Jag vet att jag är försörjningsskykdig tills han får ut gymnasiet men det kan ju inte innebära att han kan flytta om han bara har lust.? Allt finns ju här

• Svar på tråden Underhåll för myndig tonåring
  • Shakira88

Tack för era svar. 
    Vi diskuterar just nu att han eventuellt får hjälp av mig att pröva på, men då vet jag att jag inte är skyldig helt underhåll utan vi får hjälpas åt isåfall om det funkar för båda.

• Shakira88

Jag förstår dina frågetecken, detta han hittat nu är som inneboende för 3000 kr. Endast en månads uppsägningstid. 
    Om det vore för en väldigt lång tid så skulle det inte funka för mig, men att testa och utvärdera efter tex 1 månad eller 2 kan ändå vara värt. 
    Han behöver inte flytta dit möbler osv, endast skrivbord och dator och kläder då resten redan finns.
    På nåt jäkla vänster får jag alltid ihop min ekonomi , jag själv kan äta havregryn om det krävs. Jag har en dotter på Internat och det har också funkat. Snålar man så går allt har jag märkt 

• Shakira88
    Anonym (Hyra) skrev 2022-10-22 13:04:38 följande:
    Men underhållet är ju för hyra och levnadskostnader så mamman ska ju ändå ha det. 
    Underhållet är inte fickpengar. 
    Men det stämmer att tar man det via försäkringskassan så betalas det till barnet. 
    Ja precis . Jag äger ett radhus där alla har rum,  jag hade inte ens behövt bo här om jag inte hade ungarna så det underhållet går ju till alla våra kostnader, övningskörning, gymkort, telefoni och allt som kostar . 
    Min son har dessutom haft problem med droger så hade han fått mer pengar på Fickan hade det tyvärr bara gött det beroendet.
  • Shakira88
    Anonym (Skeptisk) skrev 2022-10-22 13:56:03 följande:
    Det var mycket pengar för ett rum i mitt tycke, men det beror ju på var man bor också! Bra med kort uppsägning men han SKA ha kontrakt oavsett. Är personen ok med att det kanske bara blir en månad eller två?

Jo man kan om man vill :) Men se till att du har de där 3-6000:- undanstoppade först för säkerhets skull. Han kommer ju ha fler räkningar också.
    Ja jag tyckte också det lät lite dyrt. Men fördelarna verkar vara många, och nära till hans skola.

Jadå, jag har pengar undanstoppade,  sån är jag alltid så det finns en buffert för utgifter:)
  • Shakira88
    Anonym (J) skrev 2022-10-22 20:00:38 följande:
    Kul om barnet vägrar...
    Precis. Då pappan hela tiden betalat till.mig har jag låtit det vara så. Det är ju samma kostnader, om inte mer nu. 
  • Shakira88

Svar till Camilla

Han går i gymnasiet och har ingen inkomst. Så därav min frågeställning om jag måste betala för hon om bara för att han vill flytta. Vilket jag tydligen inte måste.

Kanske uttryckte jag mig konstigt i trådstarten, men han är inte heller riktigt i skick att fixa alla vuxengrejer själv. Han har dragits med dåligt psykiskt mående efter att ha slutat med droger och jag har hjälpt honom med läkare, terapeuter,  samtal, stöttning med allt möjligt. Så nej, jag ser honom inte som.vuxen bara för att han passerat 18. 
    Om jag hade gjort det så hade han nog varit död nu

• Shakira88
    Anonym (Psss) skrev 2022-10-22 23:01:18 följande:

Flytta hemifrån gör man när man har gått ut gymnasiet och fått ett jobb så att man själv kan betala för sitt nya boende.

Undantag är väl om man inte behöver flytta pga att man går på gymnasium långt borta och måste bo på internat. Eller om det är struligt hemma och man måste bli placerad någon annanstans. Eller om man har så rika föräldrar att de utan problem kan pröjsa ett extra boende.

Du är inte superrik. Han går inte i gymnasium på annan ort. Då återstår bara om ni har något problem hemma så att ni båda mår bättre på olika platser? För annars finns det ingen som helst anledning att flytta hemifrån medan man går i gymnasiet. 

Tycker tvärtom att det hade känts bättre att ha min son i den åldern nära, speciellt om han har drogproblem. Vill han flytta så att du inte har koll på vad han pysslar med?

Vi ser exakt lika på saken du och jag.

Sanningen är den att vi bråkar rätt mycket , jag är besviken på.mycket som hänt. Han känner sig väldigt kontrollerad och skäms ju också för mycket saker. Det känns som att han fastnat i mycket dåliga mönster och tankar om sig själv. Har svårt att börja må bättre.
    Han har en beroendeterapeut han träffar varje vecka och lämnar 2 urinprov i veckan.

Vi har typ bestämt nu ikväll att han får testa på att hyra rummet en månad nu, sen utvärderar vi. Förhoppningsvis mår han bra av en nystart och jag stöttar ekonomiskt med det som funkar för mig. Min enda önskan är att han ska hitta glöden inom.sig igen och detta kan vara en bit på väg.
    Och självklart kommer han och jag att hålla bra kontakt och ses minst varje vecka. 
  • Shakira88
    Anonym (Camilla) skrev 2022-10-22 23:27:25 följande:

Vem går på gymnasiet vid tjugo års ålder? 
    Inte i normalfallet  I så fall om man varit utbytesstudent eller fått gå om.

Min son gör det. 
    Han gick ekonomi ett år men ångrade sig och pluggar nu teknisk linje 
Svar på tråden Underhåll för myndig tonåring