Inlägg från: Anonym (Skeptisk) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Skeptisk)

Underhåll för myndig tonåring

Shakira88 skrev 2022-10-22 12:48:12 följande:

Tack för era svar. 
    Vi diskuterar just nu att han eventuellt får hjälp av mig att pröva på, men då vet jag att jag inte är skyldig helt underhåll utan vi får hjälpas åt isåfall om det funkar för båda.

Så kan du inte göra tyvärr. Du måste ge honom klara besked så han vet vad han kan förvänta sig. Inte nåt löst om att ni får "hjälpas åt", vad innebär det i reda pengar, och har du inkomst nog för att täcka dubbla hyror om det blir så? För du vill ju knappast att sonen ska hamna hos KF i så ung ålder. Och sen, om det inte funkar ekonomiskt så kan han inte bara flytta hem med tanke på uppsägningstiden också. Sedan är det du som blir ansvarig för lägenheten eftersom du måste borga, kommer en hyresvärd acceptera det? Även om pappan betalar lite grann så räcker det inte ens till maten för en månad, var ska sonen få pengar till hyran ifrån hade ni tänkt?

Du/ni måste sätta er och verkligen ta tag i de här frågorna och täcka upp andra problem som kan uppstå innan. Dessutom vore det läge för honom att skaffa sig ett jobb om han tänkt flytta hemifrån.
  • Anonym (Skeptisk)
    Shakira88 skrev 2022-10-22 13:03:06 följande:

Jag förstår dina frågetecken, detta han hittat nu är som inneboende för 3000 kr. Endast en månads uppsägningstid. 
    Om det vore för en väldigt lång tid så skulle det inte funka för mig, men att testa och utvärdera efter tex 1 månad eller 2 kan ändå vara värt. 
    Han behöver inte flytta dit möbler osv, endast skrivbord och dator och kläder då resten redan finns.
    På nåt jäkla vänster får jag alltid ihop min ekonomi , jag själv kan äta havregryn om det krävs. Jag har en dotter på Internat och det har också funkat. Snålar man så går allt har jag märkt 

Det var mycket pengar för ett rum i mitt tycke, men det beror ju på var man bor också! Bra med kort uppsägning men han SKA ha kontrakt oavsett. Är personen ok med att det kanske bara blir en månad eller två?

Jo man kan om man vill :) Men se till att du har de där 3-6000:- undanstoppade först för säkerhets skull. Han kommer ju ha fler räkningar också.
  • Anonym (Skeptisk)
    Shakira88 skrev 2022-10-22 13:08:21 följande:
    Ja precis . Jag äger ett radhus där alla har rum,  jag hade inte ens behövt bo här om jag inte hade ungarna så det underhållet går ju till alla våra kostnader, övningskörning, gymkort, telefoni och allt som kostar . 
    Min son har dessutom haft problem med droger så hade han fått mer pengar på Fickan hade det tyvärr bara gött det beroendet.
    Och då tycker du det är en bra idé att han flyttar till eget där du inte kan ha honom under uppsikt.....?
  • Anonym (Skeptisk)
    Anonym (Camilla) skrev 2022-10-22 20:55:59 följande:

Om man anser sitt vuxna barn fortfarande vara tonåring vid de tjugo har man inte förstått att man blir myndig vid arton och vuxen enligt lag. 

Vid tjugo bör man flytta hemifrån. 

En nittonåring är per definition en tonåring. Han går fortfarande i gymnasiet så ts är försörjningsskyldig, och han har alltså inget fast jobb med vettig lön för att kunna skaffa eget boende. Det är inte heller normalt att kräva att en gymnasieungdom flyttar hemifrån bara för att de är myndiga.

Så hur tänkte du...?
  • Anonym (Skeptisk)
    Anonym (Camilla) skrev 2022-10-22 23:27:25 följande:

Vem går på gymnasiet vid tjugo års ålder? 
    Inte i normalfallet  I så fall om man varit utbytesstudent eller fått gå om.

Ganska många........
Svar på tråden Underhåll för myndig tonåring