Inlägg från: Anonym (Hyra) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hyra)

    Underhåll för myndig tonåring

    Anonvm skrev 2022-10-22 10:32:38 följande:

    Fadern som betalar underhållsbidrag skall göra det direkt till barnet, från det att barnet blir 18. Det är faderns sätt att uppfylla sin försörjningsplikt eftersom han inte gör detta på annat sätt.

    Du uppfyller din försörjningsplikt genom att erbjuda barnet tak över huvudet och mat i magen....

    Barnet kan på inget sätt frivilligt välja att skaffa ett eget boende och därmed tvinga båda föräldrarna att upplfylla sin försörjningsplikt genom att betala underhållsbidrag....

    Så TS, börja med att genast säga åt barnets andra förälder att sluta betala underhållsbidraget till dig, betalning skall gå direkt till barnet.
    Du erbjuder sen barnet husrum och mat.


    Men underhållet är ju för hyra och levnadskostnader så mamman ska ju ändå ha det. 
    Underhållet är inte fickpengar. 
    Men det stämmer att tar man det via försäkringskassan så betalas det till barnet. 
  • Anonym (Hyra)
    Anonym (J) skrev 2022-10-22 20:00:38 följande:
    Kul om barnet vägrar...
    Då blir det ju svårt. Jag får 2000 av underhållet, min 19-åring behåller 200 av det + CSN. 
  • Anonym (Hyra)
    Anonym (Camilla) skrev 2022-10-22 23:27:25 följande:

    Vem går på gymnasiet vid tjugo års ålder? 
    Inte i normalfallet  I så fall om man varit utbytesstudent eller fått gå om.


     


    Varför ställer  du den frågan? Tror du någon hittar på att ens barn går i gymnasiet fast den är äldre än "normalfallet? Det går inte att bluffa  för att felaktigt få underhåll. Precis som du skriver kan det vara de som  gått om nån klass på hög. Det kan också bero på att man gått  på IM innan gymnasiet. (för att läsa upp betygen för att komma in) Eller bara startat gymnasiet senare av annan anledning. Mitt barn började nyss och är 19. 
    Det är inte ovanligt med nån äldre i klassen. 
  • Anonym (Hyra)
    Anonym (Camilla) skrev 2022-10-23 00:42:12 följande:

    Som jag skrev. 


     


    Ja.. och äldre än "normalfallet"  har rätt till underhåll.  Så varför frågan "vem går på gymnasium vid tjugo års ålder?" 
Svar på tråden Underhåll för myndig tonåring