• sigge1235

    Lön inom HR?

    Ska ge löneanspråk på en roll som HR Business Partner på ett stort IT-bolag i en av Sveriges större städer (inte Sthlm). Jobbar med samma sak idag i en mindre stad (ska flytta). Tjänar 44 000 idag. Jobbat med detta i två år och innan det med rekrytering i fem år. Har kandidatexamen. Vad kan man förvänta sig? Skulle nog ha en bättre bild om det inte vore för att jag byter stad + inflation. Kommer ju missa nästa års revision också iom börjar så sent detta år. Kan jag begära 55??

  • Svar på tråden Lön inom HR?
  • Anonvm

    Eftersom vi nu går raka spåret in i den kanske största lågkonjunkturen i mannaminne så bör du nog inte vara för girig, du får nog vara nöjd om du klarar dig utan att bli arbetslös....

    Det kommer vara i allt sånt här "administrativt fluff" likt HR, kommunikatörer och påhittade onödiga mellanchefer som de flesta företag kommer skära ner kraftigt i desperata försök att hålla upp lönsamheten.

    Passa på att skola om dig till något praktiskt yrke som ger någon faktiskt nytta i samhället?

  • Anonvm
    sigge1235 skrev 2022-10-22 10:51:02 följande:

    HR-hatande Incels göre sig icke besvär i tråden..


    Fråga dig själv vad du i din "HR" roll faktiskt bidrar med ur företagets perspektiv, på vilket sätt inverkar det arbete du utför på företagets lönsamhet? Försök på så vis motivera ett värde i det du tillför....

    Jag arbetar själv på ett företag med nästan 200 anställda, vår "HR" har varit hemma föräldraledig nu i över 14månader utan att företaget tagit in någon ersättare. Produktionen flyter på som vanligt, nu börjar till och med vissa tjänstemän ifrågasätta vad HR tjänsten faktiskt bidrar med...

    Tilläggas bör att tjänsten skapades så sent som 2012, fram tills dess gick det precis utmärkt utan?
  • sigge1235

    Äh, lägg av nu. Jag är inte här för att försvara min profession, det har jag varken tid eller intresse för. Tack ändå!

  • Kockobello
    Anonvm skrev 2022-10-22 11:20:10 följande:
    Fråga dig själv vad du i din "HR" roll faktiskt bidrar med ur företagets perspektiv, på vilket sätt inverkar det arbete du utför på företagets lönsamhet? Försök på så vis motivera ett värde i det du tillför....

    Jag arbetar själv på ett företag med nästan 200 anställda, vår "HR" har varit hemma föräldraledig nu i över 14månader utan att företaget tagit in någon ersättare. Produktionen flyter på som vanligt, nu börjar till och med vissa tjänstemän ifrågasätta vad HR tjänsten faktiskt bidrar med...

    Tilläggas bör att tjänsten skapades så sent som 2012, fram tills dess gick det precis utmärkt utan?
    Ja, jag har jämt undrat varför dom finns? 
  • Themis
    Kockobello skrev 2022-10-22 12:20:33 följande:
    Ja, jag har jämt undrat varför dom finns? 
    Detta är vad jag kommer på:

    1. HR ska fungera som motpart till facken när det ska diskuteras förändringar av personalstyrka, organisation och tjänster samt hantera förhandlingar som rör enskilda medarbetare vid utköp/misskötsel mm.
    2. HR ska stötta cheferiet i att ha koll på arbetsmiljölagar, arbetstidsregler, avtal, lönelägen och statistik så att företagets lönebild, villkor och ledarskap är i fas med verkligheten.
    3. HR ska formulera annonser, hitta kompetens, intervjua och rekrytera för att ersätta men också planera för framtiden, se till att det finns ersättare för olika kompetenser och t.ex. föreslå åtgärder och förmåner som kan bidra till att behålla de yngre som företaget vill behålla.
    4. HR ska hantera utbildningsbudgeten och matcha den mot chefernas olika behov och äsk som kommer in, för att kompetensutveckla medarbetare som behöver det.
    5. HR ska administrera löner, företagsbilar, hyr/leasingbilar, resor och hotellavtal, försäkringar, pensionsväxling/investeringar, ledighetsförmåner, företagshälsa, personalfester, friskvårdsaktiviteter, gåvor flera gånger om året...
    6. Någon på HR är ofta systemförvaltare/Business Owner för affärs- och HR-system, och ska ha en större inblick i hur dessa fungerar samt se till att systemet håller rätt på våra knasiga svenska regler för milersättning, restid och traktamente mm.

    Nu blev jag nästan trött bara av att räkna upp allt de gör.

    Men här utgår jag från en större produktionsenhet med 800 man som min förra arbetsplats var. Vi hade grymma förmåner (rabatt på minst en butik av alla sorter i hela stan, fick använda företagets hotellrabatter privat, full ersättning för alla läkemedelskvitton och vårdavgifter upp till frikort, arbetstidsförkortning, gå till läkaren på betald arbetstid, kontaktlinser till inköpspris och 50% på glasögon, egen företagsläkare som skrev recept på en grisblink, eget gym, stor hälsoundersökning inklusive labanalyser av leverenzym och hörseltest mm vartannat år över 40, stor företagsfest med svenska toppartister, julbord, julgåva, sommarpresent, tävlingar, påskägg, snygga jackor med mera.

    Där var HR fem heltider men jag tyckte verkligen att de gjorde skäl för det.
    HR + resurser gör arbetslivet till en fest. Solig
    Om jag är rimligt trevlig, utgå från att du är rimligt intelligent.
  • me33

    Hr avdelningen är den mest överbetalde snyft o gråt-avdelningen på ett företag, Nej ts bör inte vara girig sett till den framtida utvecklingen för Hr-folk.

  • Anonvm
    Themis skrev 2022-10-22 13:08:51 följande:
    Nu blev jag nästan trött bara av att räkna upp allt de gör.

    HR + resurser gör arbetslivet till en fest. Solig
    Allt det där som du listade upp är enbart "administrativt fluff" som på sin höjd är en 10% tjänst, det kan enkelt fördelas på någon tjänstemannaroll typ produktionschefen och den som sköter lönerna.

    Om någon missat det så är festen garanterat över, nu går hela den utvecklade världen in i den grövsta lågkonjunkturen i modern tid.
    Det är hög tid för samtliga att ta en allvarlig funderare på vad ens arbete har för praktiskt värde för företagets lönsamhet, för mycket snart sitter alla med röda siffror i boksluten och börjar fundera på vilka kostnader man kan dra ner på...

    Det lär komma som en smärre chock för många med "nypåhittade" administrativa tjänster som inte ens fanns som ord för 15 år sedan...

    En tjänst som betalar 50.000:- i månadslön sparar företaget 1,5milljon årligen på att rationalisera bort och fördela på andra....
  • sigge1235

    Jag tror att ni som är kritiska kanske mest sett fabriksgolvet i era dagar. Då kan det vara lite svårt att lyfta blicken. Igen, jag tänker inte förvara min profession utan ville ha sakliga tips om löneläget, företrädelsevis från HR-kollegor i landet eller andra tjänstemän med lite koll. Jag kommer att verka i ett IT-bolag, här finns inga produktionschefer? 

Svar på tråden Lön inom HR?