• Emala

    Orkar inte vara "napp" hela kvällar och nätter, hjälp!

    Min dotter somnar bara vid bröstet (förutom kortare stunder i bilen eller i vagnen, om hon är riktigt trött)
    Hon använder mig som napp, och det innebär att jag är låst i soffan/sängen alla kvällar och nätter, då hon oftast vaknar direkt och blir ledsen när hon inte har tutten i munnen...
    Sover väldigt dåligt gör jag, och om ett par månader ska jag dessutom börja jobba igen.
    Behöver verkligen hjälp!   Har pratat med bvc, men råden har inte funkat, som tex ge henne vatten i nappflaska när hon vaknar upp och vill suga.  Hon vill inte ha flaska, bara bröstet.
    Hon är mitt fjärde barn, men den enda som totalvägrar napp, så detta problemet har jag inte varit med om tidigare.

  • Svar på tråden Orkar inte vara "napp" hela kvällar och nätter, hjälp!
  • Jemp
    Emala skrev 2022-10-23 13:12:37 följande:

    Oj, det glömde jag ju visst skriva.
    Hon är 8 månader.


    Okej, då var inte det jag tänkte på så relevant (dels att mindre bebisar gör det för att öka i produktionen, och dels att båda mina var i ettårsåldern när jag slutade amma av just den anledningen). 

    Men ett par erfarenheter kanske kan ge dig något ändå:
    - rutiner ändras snabbt och ofta i den åldern. Hur det fungerar nu säger inget om hur det kommer vara när du börjar jobba om några månader. Åtminstone för oss har amningsslut gått både snabbt och lätt. Full förståelse för att det är tufft just nu dock!

    - min äldsta nådde en milstolpe i den åldern: pappan kunde börja söva! När han började äta mat dagtid blev pappan mer ok och kunde lägga barnet. Och hade pappan sövt kunde han också söva om. Sen nattammade jag fortfarande men fram tills dess kunde jag få loss mer egentid. 
  • Phalaenopsis

    Läste när mitt eget barn var litet att en bra tid att sluta med napp är i åttamånadersåldern, för att sugbehovet minskar då. Nu verkar det ju inte hänt än, men det låter inte orimligt att det lossnar lite ganska snart och då får du passa på.

    För mitt eget barn så tyckte jag det hände en massa saker i den åldern: Sovrutinerna fick göras om, maten och aktiveringen också. På gott och ont.

  • Emala

    Tack för era svar! 
    Ja hennes sömn har blivit sämre och sämre senaste typ två månaderna. 
    Förut sov hon hela nätter i egen säng.
    Hon är mycket lättväckt numera och vill inte somna eller sova själv.
    Jag tror inte hon är hungrig, för hon äter mycket till kvällsmat, både välling och mjölk. 

  • Emala

    Fyra månader senare.  Nu har hon fyllt ett år, och problemet kvarstår.
    Hon vägrar somna eller somna om utan att suga på bröstet.

  • Phalaenopsis

    Ta kaoset med att sluta amma helt? Stopp & Väx på bröstvårtorna och sedan kommer det att bli massor av skrikande tills hon vant sig. Förslagsvis före en (stor)helg och räkna med att det inte kommer att bli mycket sovet på några dagar.  Massor av gos och mys ändå, helst med pappan. Iofs fattar en del barn illa kvickt efter att de provat suga på ett bröst med Stopp & Väx en enda gång.

  • Emala

    Nu har vi faktiskt testat att pappa lägger henne med en flaska välling när hon är trött, och ligger bredvid henne.
    Och det har funkat rätt bra!    Visst, hon vaknar och håller på, men hon somnar ofta om efter en stund. 

Svar på tråden Orkar inte vara "napp" hela kvällar och nätter, hjälp!