• Rotfrukt

    Mathem pudlar och tar bort Hijabbild!

    I veckan hade Mathem en reklambild på en leende kvinna i Hijab som hyllade sin frihet. Men efter en massiv kritik b.la från organisationer som kämpar mot hedersproblematik så valde man att pudla och tog bort bilden. Med tanke på att kvinnorna nu med risk för livet kämpar för att slippa bära plagget är väl kritiken ganska befogad? Eller var det fel och ett intrång i kvinnors rätt att klä sig som dom vill?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Mathem pudlar och tar bort Hijabbild!
  • Anonym (K)

    Dammed if they do, dammed if they dont.


     


    Jag tycker bilden var harmlös och att det var märkligt att ta bort den. En helt vanlig människa som beställer mat är inget som promotar slöja.

  • Um Hamza

    Ja det blir ju svårt om det som händer i Iran ska inskränka representation här. Vi vill ju (antar jag) visa att vi lever i en demokrati där var och en väljer sin klädsel själv. Att ha ett inkluderande förhållningssätt borde då för ett företag innebära att visa upp människor ur alla grupper. 

  • Rotfrukt
    Anonym (K) skrev 2022-10-23 15:43:03 följande:

    Dammed if they do, dammed if they dont.


     


    Jag tycker bilden var harmlös och att det var märkligt att ta bort den. En helt vanlig människa som beställer mat är inget som promotar slöja.


    Bilden framhäver ett plagg med starkt symbolvärde som helt alldagligt vilket det inte är. Utan plagget är en symbol för ett utbrett hedersförtryck i vardagen för många kvinnor.
  • Gullvivor

    Nej, kritiken är inte befogad då bilden inte har något med Iran att göra. Det är bara ett sammanträffande att man nu har situationen i Iran att skylla på, annars har folk alltid klagat så fort kvinnor i slöja syns i någon annons/reklam. Skillnaden nu är att mathem är fegisar.

  • Drottningen1970

    Helt sjukt att man inte tycker att fria yrkesarbetande vanliga kvinnor med hijab inte ska kunna vara representerade i reklam som alla andra.

  • Anonym (K)
    Rotfrukt skrev 2022-10-23 16:02:37 följande:
    Bilden framhäver ett plagg med starkt symbolvärde som helt alldagligt vilket det inte är. Utan plagget är en symbol för ett utbrett hedersförtryck i vardagen för många kvinnor.

    Tror ingen förnekar att slöja kan vara problematiskt men att exkludera en grupp kvinnor istället för att inkludera är inte lösningen på ett långvarigt problem. Fel fokus.

  • Anonym (Lisa)
    Anonym (K) skrev 2022-10-23 15:43:03 följande:

    Dammed if they do, dammed if they dont.


     


    Jag tycker bilden var harmlös och att det var märkligt att ta bort den. En helt vanlig människa som beställer mat är inget som promotar slöja.


    Det promotar ju slöja om människan på bilden har på sig en slöja. Och det rimmar väldigt illa då tusentals kvinnor i andra delar av världen blir mördade för att de tar av sig sin slöja. Eftersom de fängslas och gudvetvad för att de tar av sig sin slöja så är den nog inte så harmlös som så många i Sverige vill få det att låta som. Jag trodde faktiskt att "systerskapet" och medmänskligheten skulle vara större i Sverige, "föregångslandet". Särskilt bland invandrartjejerna som kommer från de länder där man kan bli arresterad för att man tar av sig slöjan. Visst, att man är uppvuxen med att måsta bära den eller dö, men varför kämpar man inte för att alla ska slippa? Att döttrarna i ett fritt land ska slippa nånsin ta på sig en slöja? Istället för att promota slöjor och ställa upp på reklambilder för att promota slöjor?
  • Postman

    Jag är riktigt kluven, klart det är ett bra statement men samtidigt som man självklart får ha slöja så länge det är frivilligt. Men hur vet man att en kvinna verkligen bär det av sin egna fria vilja.

  • Drottningen1970
    Anonym (Lisa) skrev 2022-10-23 22:09:43 följande:
    Det promotar ju slöja om människan på bilden har på sig en slöja. Och det rimmar väldigt illa då tusentals kvinnor i andra delar av världen blir mördade för att de tar av sig sin slöja. Eftersom de fängslas och gudvetvad för att de tar av sig sin slöja så är den nog inte så harmlös som så många i Sverige vill få det att låta som. Jag trodde faktiskt att "systerskapet" och medmänskligheten skulle vara större i Sverige, "föregångslandet". Särskilt bland invandrartjejerna som kommer från de länder där man kan bli arresterad för att man tar av sig slöjan. Visst, att man är uppvuxen med att måsta bära den eller dö, men varför kämpar man inte för att alla ska slippa? Att döttrarna i ett fritt land ska slippa nånsin ta på sig en slöja? Istället för att promota slöjor och ställa upp på reklambilder för att promota slöjor?
    Det enda som bör promotas är att folk ska få välja själva. Vissa vill inte ha men tvingas, andra vill ha nen får inte. Bägge sakerna är bajs. Kämpa gärna för kvinnors frihet och rättigheter, men låt för fan folk ha på sig vad de vill, vare sig det är muslimer i hijab eller nunna i dok.
Svar på tråden Mathem pudlar och tar bort Hijabbild!