Inlägg från: Anonym (Ts) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ts)

Skämma bort barnen "lagom" i december?

Vi älskar december, barnen och jag! Vi älskar att pynta, baka och hålla på. Allt sånt är så mysigt och vi är så laddade för det. 
    Men vi älskar ju också adventskalendrar, julklappar och allt sånt. Och så kommer tomten med presenter i strumpan på julaftons morgon. Och så dessutom fyller barnen år i slutet av året.

Jag kände igår att det här med någon form av paketkalender går nog bara inte att ha. Det blir liksom ett överflöd som inte känns försvarbart. Chokladkalender går ju. När de var små funkade legokalender utmärkt, den öppnades och byggdes med och förgyllde varje morgon. Men nu som högstadiebarn så är det svårt att hitta något lagom mellanting som inte bara blir en orimlig förlängning av julafton i 24 dagar... 

Hur gör ni andra med tonårsbarn?  

• Svar på tråden Skämma bort barnen "lagom" i december?
  • Anonym (Ts)

När mina barn var små vägrade jag gå med i stressen av paketkalender för jag kände att JAG skulle stressas ihjäl av det. Legokalender blev jättelagom ett antal år osv. Men sen så började vår dotter bli i ålder att dessa fina kalendrar på bodyshop började locka väldigt, hon älskar grejor på temat kroppen och lite smink och sånt. Och då ville vi kunna köpa en sån till henne förra året. Men eftersom det inte alls finns motsvarande till killar så landade vi i förra året att göra en egen till sonen. Och vi lyckades hitta rätt så enkla men lite småkul grejor och han tyckte det var kul och hon blev på gränsen till avis, trots sin bodyshop-kalender... Men nu är han ett år äldre och sånt blir ännu knepigare. Och vi har pratat lite med henne vad hon skulle vilja i år. Men sen kände vi ändå att det blir för mycket och för mycket prylar och för mycket pengar och för mycket paket.

Dottern önskar sig massor med småsaker, små grejor till kroppen, smink och liknande, så det är i sig inte svårt att till henne hitta vettiga smågrejor. Till sonen däremot omöjligt.

Detta är ju ovanpå all bakning, pyssel och mys, så det ersätter inte sånt, förstås. Och vi köper de julklappar och födelsedagspresenter vi vill köpa, oberoende av adventskalendrar osv. Vi lägger undan pengar löpande under året så vi har pengar till det vi vill ha råd med. Jag vill att HELA december ska vara en riktigt härlig månad, inte bara julafton, men jag vill inte gå till överdrift med paket och prylar heller.

Svar på tråden Skämma bort barnen "lagom" i december?