Skämma bort barnen "lagom" i december?
Anonym (ewiiei) skrev 2022-10-24 10:18:20 följande:
Man måste verkligen inte det!! Jag är uppvuxen med chokladkalender, det var vad som hände innan julafton liksom, utöver adventsfika och baka och så. Jag tycker det verkar så sjukt pretentiöst och överdrivet med alla grejer många stressar med idag, typ den här Nisse-grejen... har nyss fått barn själv och vill verkligen inte börja tjafsa med sånt och bli utbränd på kuppen, men vad gör man den dagen ungen kommer hem och säger att alla andra i klassen får ett Nisse-uppdrag/överraskning varje dag fram till jul? Vill inte. Och då är jag ändå en jättekreativ person som älskar julen //

Man måste ingenting, jag tänkte exempelvis inte köra med tomte till mina barn. Men äldsta fick med sig Tomte från förskolan och jag kunde inte med att ta magin ifrån honom. vi kör med Nissedörr men man lägger det på en nivå som passar en själv. Nisse gör olika bus, många kör varje dag men jag körde 2-3 gånger i veckan, där ena var söndagar och Nisse hade gömt adventspresenter. man kan använda Nisse till att förmedla information också. Exempelvis att Nisse busat genom att ställa alla gossedjur som ett lucia tåg på lucia, eller Nisse har lagt fram saker så man kan baka pepparkakor. saker som ändå ska ske men som Nisse informerar om. man kan till och med skriva ut färdiga Nissebrev och uppdrag så slipper man tänka själv om det skulle bli en grej med att kompisarna har men inte barnet..