• Anonym (Svajig)

Lithium mot humöret?

Min läkare föreslog att vi ska testa lithium mot mitt humör.
    pga vissa livs-omständigheter så har mitt humör blivit otroligt svajigt. Läkaren misstänker inte bipolär då jag inte pendlar på det sättet. vi har testat ssri men jag verkar inte tåla den sortens medicin. 

kan lithium hjälpa till med humöret? att bli lite jämnare, bli lite lugnare och få bättre tålamod? 

önskar endast svar på frågan så tips om motion, kost och terapi undanbedes.

• Svar på tråden Lithium mot humöret?
  • Anonym (Hmm..)
    Anonym (Svajig) skrev 2022-10-24 19:01:31 följande:
    Lithium mot humöret?

Min läkare föreslog att vi ska testa lithium mot mitt humör.
    pga vissa livs-omständigheter så har mitt humör blivit otroligt svajigt. Läkaren misstänker inte bipolär då jag inte pendlar på det sättet. vi har testat ssri men jag verkar inte tåla den sortens medicin. 

kan lithium hjälpa till med humöret? att bli lite jämnare, bli lite lugnare och få bättre tålamod? 

önskar endast svar på frågan så tips om motion, kost och terapi undanbedes.

Menar du humörsvängningar?

Jag fick Lamictal när jag hade kraftiga humörsvängningar. Lithium vet jag inget om, men lamictal fungerade för mig och inga biverkningar (vad jag kommer ihåg).
  • Kockobello

Man ska undvika psykmediciner.

• Anonym (Svajig)
    Anonym (Hmm..) skrev 2022-10-24 19:03:43 följande:
    Menar du humörsvängningar?

Jag fick Lamictal när jag hade kraftiga humörsvängningar. Lithium vet jag inget om, men lamictal fungerade för mig och inga biverkningar (vad jag kommer ihåg).
    A, jag menar humörsvängningar

Har testat lamictal men fick hud-utslag så var tvungen att sluta. Tycker du den hjälper dig? Hade du testat ssri innan också?
  • Anonym (Hmm..)
    Anonym (Svajig) skrev 2022-10-24 19:46:12 följande:
    A, jag menar humörsvängningar

Har testat lamictal men fick hud-utslag så var tvungen att sluta. Tycker du den hjälper dig? Hade du testat ssri innan också?
    Det här är många år sedan då jag hade en borderline diagnos. Innan diagnosen fick jag venlafaxin, Propavan och imovane. Under behandlingen av diagnosen tog jag endast lamictal. Idag är jag frisk förklarad och tar inga mediciner alls.

Skönt att du inte är bipolär i alla fall.
Svar på tråden Lithium mot humöret?