• Anonym (??)

Gör att berätta om mobbaren en till en mobbare?

Fick samtal från skolan igår. Mitt barn (mellanstadiet) har under en tid varit utsatt för främst nätmobbing av hens tidigare bästa vän. Varit en del i skolan också, men det värsta var via meddelanden.

Mitt barn har senaste veckan (sen allt kom fram och skolan blandades in) visat dessa meddelanden till andra i skolan. Nu anser tydligen skolan att mitt barn "mobbar tillbaka". Hen säger inget eget, utan folk frågar varför de inte umgås längre, hen berättar och då vill de se.

Jag har pratat med mitt barn om att sluta visa meddelandena och hålla förklaringen till att personen varit elak, så de är inte vänner längre. Men jag är ändå kluven till att skolan anser att "det är mobbing och ett försök att vända andra emot barnet". Mitt barn förstod inte ens att det kunde vara fel, hen bara svarade på frågorna.

• Svar på tråden Gör att berätta om mobbaren en till en mobbare?
  • Anonym (Mman)

Känsligt så klart och svårt att uttala sig om det då det är svårt att fastställa syftet och tillvägagångssättet och även konsekvenserna av ditt barns handlande.

Men ja, jag kan se att skolan skulle kunna ha en poäng i detta. 

• Anonym (??)
    Anonym (Mman) skrev 2022-10-26 06:47:43 följande:

Känsligt så klart och svårt att uttala sig om det då det är svårt att fastställa syftet och tillvägagångssättet och även konsekvenserna av ditt barns handlande.

Men ja, jag kan se att skolan skulle kunna ha en poäng i detta. 

Enligt mitt barn har hen visat det för två personer som sedan berättat vidare. Det var ogenomtänkt av hen, men definitivt inte mobbing eller med någon djupare baktanke. Hen visade eftersom de frågade, varken mer eller mindre. Det sociala har alltid varit knepigt för hen och jag vet 100% att det verkligen inte var tal om mobbing eller dyl från hens sida.

• Anonym (Kyrie)

Det verkar som om skolan står på det andra barnets sida, och det har att göra med att ditt barn inte är omtyckt av skolpersonalen. Ditt barn är därför utsatt från två håll. Hur gamla är barnen? 

• Anonym (Läxan är att barnet skall ta det)

Vad barnet lär sig på det sättet är att det skall ta emot mobbingen (brottet) utan att försvara sig eller hämnas, istället vända sig till vuxna (samhället/polisen) och låta dem sköta det och utföra eventuell åtgärd.

Att mobbaren (brottslingen) riskerar råka illa ut om man försvarar sig/slår tillbaks/ger igen och då har man två mobbade (brottsoffer) istället för en/ett.

Jag vet inte om det är rätt eller fel, bra eller dåligt att ha den synen på mobbing (och brott) men det är nog den läxan de vill förmedla till ditt barn genom att agera så.

• Anonym (??)
    Anonym (Kyrie) skrev 2022-10-26 06:59:14 följande:

Det verkar som om skolan står på det andra barnets sida, och det har att göra med att ditt barn inte är omtyckt av skolpersonalen. Ditt barn är därför utsatt från två håll. Hur gamla är barnen? 

Nej det gör de inte, det blev ett himla rabalder runt det andra barnet när jag kontaktade skolan.

Mitt barn är definitivt inte illa omtyckt av personalen.

• Anonym (Mman)
    Anonym (??) skrev 2022-10-26 06:55:17 följande:

Enligt mitt barn har hen visat det för två personer som sedan berättat vidare. Det var ogenomtänkt av hen, men definitivt inte mobbing eller med någon djupare baktanke. Hen visade eftersom de frågade, varken mer eller mindre. Det sociala har alltid varit knepigt för hen och jag vet 100% att det verkligen inte var tal om mobbing eller dyl från hens sida.

Det är nog inte riktigt upp till dig att i enskilda fall avgöra vad som ''definitivt är'' eller ''definitivt inte är'' mobbing när ditt barn dessutom är part och du inte varit där. Du kan såklart känna och tycka vad du vill. 

Personligen baserat på informationen du ger mig så KÄNNER jag att skolan överreagerar även om de har en poäng. 
  • Anonym (Kyrie)
    Anonym (Läxan är att barnet skall ta det) skrev 2022-10-26 07:02:24 följande:

Vad barnet lär sig på det sättet är att det skall ta emot mobbingen (brottet) utan att försvara sig eller hämnas, istället vända sig till vuxna (samhället/polisen) och låta dem sköta det och utföra eventuell åtgärd.

Att mobbaren (brottslingen) riskerar råka illa ut om man försvarar sig/slår tillbaks/ger igen och då har man två mobbade (brottsoffer) istället för en/ett.

Jag vet inte om det är rätt eller fel, bra eller dåligt att ha den synen på mobbing (och brott) men det är nog den läxan de vill förmedla till ditt barn genom att agera så.

Exakt. 
  • Anonym (Kyrie)
    Anonym (??) skrev 2022-10-26 07:02:59 följande:

Nej det gör de inte, det blev ett himla rabalder runt det andra barnet när jag kontaktade skolan.

Mitt barn är definitivt inte illa omtyckt av personalen.

Men att säga till ett barn som nätmobbas när det berättar för kamrater som frågar varför två personer inte längre är vänner, att detta att visa vad det andra barnet gjort på nätet, det skulle ingen personal göra som respekterar barnets värde.

Om det blir rabalder varje gång mobbning uppdagas verkar inte skolan ha någon bra arbetsrutin kring arbete mot mobbning. 
  • Anonym (Läxan är att barnet skall ta det)

Det är vanligtvis betydligt enklare att förhindra att utsatta barn mobbar tillbaks än att få mobbande barn att inte mobbas öht. Så det har mer effekt totalt att sätta ner foten hårt på hämndmobbaren än att göra det på ursprungsmobbaren. Orättvist? Som fasen. Men är väldigt beprövat.

• Anonym (??)

Jag vet att det inte är en hämndaktion från mitt barns sida, så chockad som hen var över att det kunde uppfattas så. Som sagt så har mitt barn svårt med det sociala samspelet och behöver mycker guidning i vad som är okej och inte. Att vara ovetande är inte att mobba. 

Skolan har i regel, enligt min erfarenhet, väldigt bra rutiner när det gäller mobbing. Jag sa inte att det blir rabalder varje gång, däremot blev det väldigt stort när nätmobbingen uppdagades.

Svar på tråden Gör att berätta om mobbaren en till en mobbare?