• Skruk

    PGT (utomlands) efter misslyckade IVF - hur gick det för er?

    Eftersom jag bor i ett land där PGT är tillåtet (mot egen bekostnad) har vi valt att göra det med vår tredje IVF. Det gav 20% friska embryon, vilket är en nedslående siffra men jag är väldigt glad att jag slapp återföra de embryon som vi nu kunde se hade kromosomavvikelser. 

    Någon som vill dela med sig av sina erfarenheter av PGT utan känd avvikelse? Vi har alltså inga konstaterade "fel" själva utan gör PGT utomlands efter fyra misslyckade återföranden med fina blastocyster (en graviditet som inte kunde fortsättas). Ska man verkligen hoppas på att det kan komma fina embryon när alla hittills har varit felaktiga? Vi slipper ju garanterat misslyckade återföringar med PGT men är rädd ändå att vi lurar oss själva med att hoppas.
  • Svar på tråden PGT (utomlands) efter misslyckade IVF - hur gick det för er?
  • SunnyP

    Vi bor också i ett land där pgs är tillåtet och vi har gjort två omgångar. Den första för drygt ett år sedan som resulterade i ett embryo som var normalt. Vi gjorde en återföring i maj men det tog sig inte (även med pgs så är det mellan 60 och 70 ptocent att återföringen lyckas så det finns inga garantier). Eftersom det var vårt enda embryo så gorde vi direkt en ny ivf runda precis innan jag skulle fylla 41 och två embryon klarade sig till dag 5 och båda var normala, en flicka och en pojke. Vi återförde flickan i juli och jag är nu i vecka 18. PGS ökar absolut odsen för att lyckas men det finns inga garantier varken att återföringen lyckas eller att graviditeten fortsätter men om det tar sig så är bara missfallsrisken 5 procent. Jag är jätteglad att vi testade våra embryon.

  • Skruk

    Tack för svar! Och grattis! Så härligt att det kan gå till slut. Får jag fråga om ni hade gjort vanliga IVF innan ni gjorde PGT och hur de isåfall gick?

  • SunnyP

    Nej, det har vi inte gjort. Vi har fyra barn sedan tidigare och hade väldigt lätt för att bli gravida, vi fick våra fyra barn på 2 år och två månader så jag valde att sterilisera mig efter att våra tvillingar fötts. Nu när vi flera år senare ändå ville ha en till så var IVF enda allternativet för att kunna bli gravida och då valde vi pgs pågrund av min ålder, jag fyllde 41 i augusti.

  • Skruk

    Ifall någon läser och undrar samma. Jag blev gravid av det enda icke avvikande embryot och fick ett barn. Sådan enorm lättnad det var att slippa återföra de fyra embryona som ändå inte kunde bli ett barn.

Svar på tråden PGT (utomlands) efter misslyckade IVF - hur gick det för er?