• Anonym (!)

Är bokad till en SJUKSKÖTERSKA ska utföra koloskopi?

Är inte detta vansinnigt fel? Dessutom ska undersökningen göras för att utesluta cancer. Jag är dessutom gastric bypass opererad och jag ser därmed annorlunda ut inuti.

• Svar på tråden Är bokad till en SJUKSKÖTERSKA ska utföra koloskopi?
  • Kockobello

Lät inte så lyckat. Hoppas du kan få en läkare .

• Anonym (Ok)

Gastric bypassen spelar ingen som helst roll i sammanhanget.
    På det universitetssjukhus där jag jobbar är det flera sjuksköterskor som gör gastro- och koloskopier. Det gör detta hela dagarna och kan givetvis lära sig att utföra detta lika bra som en läkare. Jag som kirurg har däremot bara gjort några enstaka skopier och skulle alla gånger välja en erfaren undersökare, oavsett titel.

• FtS70

Inget konstigt. Det finns nationella utbildningar för sjuksköterskor att utföra just gastrointestinala koloskopier.

• Anonym (!)
    Anonym (Ok) skrev 2022-10-26 12:27:02 följande:

Gastric bypassen spelar ingen som helst roll i sammanhanget.
    På det universitetssjukhus där jag jobbar är det flera sjuksköterskor som gör gastro- och koloskopier. Det gör detta hela dagarna och kan givetvis lära sig att utföra detta lika bra som en läkare. Jag som kirurg har däremot bara gjort några enstaka skopier och skulle alla gånger välja en erfaren undersökare, oavsett titel.

Du kan inte mena allvar att du tycker att det är lämpligt att en sjuksköterska ska undersöka om en person har CANCER. Aldrig att jag går med på det! Det här är under all kritik! 
  • Anonym (!)
    FtS70 skrev 2022-10-26 12:28:51 följande:

Inget konstigt. Det finns nationella utbildningar för sjuksköterskor att utföra just gastrointestinala koloskopier.

En sjuksköterska ska aldrig nånsin utreda om en person har cancer! Det säger sig självt! Jag struntar fullkomligt i hur långa utbildningar en sjuksköterska ha gått!
  • Anonym (!)
    Kockobello skrev 2022-10-26 12:15:57 följande:

Lät inte så lyckat. Hoppas du kan få en läkare .

Tack. Skönt att jag inte är den enda som reagerar på detta. Skrämmande att patientsäkerheten inte prioriteras högre än så här.
  • EpicF
    Anonym (!) skrev 2022-10-26 12:50:16 följande:
    Du kan inte mena allvar att du tycker att det är lämpligt att en sjuksköterska ska undersöka om en person har CANCER. Aldrig att jag går med på det! Det här är under all kritik! 
    Sjuksköterskan gör koloskopin, helt vanlig arbetsuppgifter för oss. Sedan det förmodligen biopsi samt bilder, dessa kollas igenom av en läkare för att se om det är cancer eller något annat. 
  • Anonym (!)
    Drottningen1970 skrev 2022-10-26 12:18:44 följande:

Skulle jag inte gå med på.

Tack för ditt inlägg. Jag kommer absolut inte låta en sjuksköterska undersöka om jag har cancer. 
  • EpicF

Men ts, ingen har sagt att sjuksköterska undersöka om du har cancer eller inte. Sjuksköterska gör enbart själva koloskopin. Det som hittas undersöks av en läkare. Det är helt vanlig prosedyr och absolut inget konstigt. Förstår faktiskt inte varför du är så upprörd?!

Svar på tråden Är bokad till en SJUKSKÖTERSKA ska utföra koloskopi?