• Danilla123

    Bebis sover dåligt

    Men de senaste dagarna vill han amma e gång i timmen. Har varit så i 2 veckor. 


    Han sover dessutom
    dåligt på dagarna. han har en sömncykel på 30 minuter och jag upplever att han aldrig blir uppvilad på de minutrarna. 
    det tar också minst 30 mintute  att få honom att somna. Han sluta somna vid bröstet för länge sen ( på dagarn). 
    känner mig frustrerad och vet inte vad jag ska göra. jag vaggar o vaggar tills jag blir genomsvettig och så vaknar han ändå efter 30 min. 


    när han somnat så provar jag att lägga ner honom i sängen men ibland vaknar han så jag sitter hellre med honom i famnen. 


    Vi går ut och går varje dag men ibland gråter han när han ligger i famnen Så jag måste ändå ta upp upp honom och vagga. när han somnar i vagnen är det samma sak där 30 minuters sömn.

    vad mer kan jag göra? Någon som har gått igenom samma och kan ge mig hopp? Hur länge ska det hålla på så här? 

  • Svar på tråden Bebis sover dåligt
  • Anonym (sovasomettbarn)

    Newsflash, bebisar sover dåligt! Man får räkna med dålig sömn i alla fall 3-4 år framöver. Det är bara bita ihop och härda ut tyvärr.

  • lövet2

    Det går inte att svara på dina frågor utan att veta hur gammal han är. Stor skillnad på om han är 3 veckor, 8 månader eller 2 år ...

  • Anonym (ja)

    Hur gammal är barnet??
    Det ända svar jag har är, ge honom närhet och amma så mycket han behöver för att vara nöjd. Lägg dina måsten och behov åt sidan, det är en pytteliten tid av hela livet denna perioden så ge den till den lilla. 
    Det kommer gå över och fortare om bebis får det han känner behov av. 
    Allt det andra finns kvar även sen, vänner och fikastunder och barnvagnspromenader. 
    Livet med barn är att lägga sina behov åt sidan och uppfylla bebis önskan efter sina föräldrar. 

  • Anonym (Linnea)

    Åh det är så himla tufft med sådana perioder. Men de går över! Han kanske har en tillväxtperiod och behöver extra mat och närhet? Tror det värsta kommer att gå över inom ett par veckor, bara han får mycket närhet och trygghet. Annars får du kanske höra av dig till BVC så han inte har ont någonstans.


    Bebistiden är generellt en jobbig tid, särskilt eftersom vi förväntas att ensamma klara så mycket. Och så kommer de här perioderna där man knappt vet hur man ska klara av det. Man ger allt man har och ändå behövs det mer liksom. Och det fungerar inte i längden. Har du någon som kan avlasta dig ibland? Utnyttja den hjälpen i så fall, om än bara en timme då och då för att vila eller pyssla om dig själv lite. Det är dessutom bara bra om bebisen får en relation till fler trygga vuxna.

    Håll ut, det blir bättre! Sen kommer det nya utmaningar ;)

Svar på tråden Bebis sover dåligt