• Wed 26 Oct 2022 14:55
    7244 visningar
    13 svar
    13
    7244

    Karies/hål i tänderna.

    För några månader sedan var vi hos tandläkaren med vår 3-åring, och hon hade fått lite karies på ett par tänder. Hon har alltid varit besvärlig med tandborstningen så det har för det mesta varit en kamp. Men iaf sedan dess har vi med ny strategi lyckats få tandborstningen att gå mkt bättre. Tänderna borstas ordentligt både morgon och kväll men jag ser ingen förbättring, snarare så har det nog blivit ett riktigt "hål" på en av hörntänderna, det är iaf lite brunt nu. känns skit, och tänker att tandläkaren lär tro vi är världens sämsta föräldrar när det blir återkoll om några månader. Men har vissa lättare att få karies än andra? För vi borstar och borstar men ändå kommer det karies.

  • Svar på tråden Karies/hål i tänderna.
  • Wed 26 Oct 2022 15:16
    #1

    Ja, vissa får lättare karies. Ni kan ju bara göra det ni kan. Bra att tandborstningen funkar bättre. Har ni diskuterat andra åtgärder? (Eltandborste, flux- dock osäker på åldern, osv...)

  • Wed 26 Oct 2022 15:25
    #2

    Hur är det med småätandet, saft osv då? Det lär ju vara mer förödande än att slarva med borstningen. Jag ser ofta folk som låter sina ungar ha fri tillgång till något ätbart + dricka i flaska, det är ju inte bra. 

  • Wed 26 Oct 2022 15:30
    #3
    Sisisisi skrev 2022-10-26 15:25:31 följande:

    Hur är det med småätandet, saft osv då? Det lär ju vara mer förödande än att slarva med borstningen. Jag ser ofta folk som låter sina ungar ha fri tillgång till något ätbart + dricka i flaska, det är ju inte bra. 


    Mja det brukar se ut ungefär som:


    7:00 - frukost
    9:00 - frukt förskola


    11:00 - lunch dagis


    14:00 - Mellanmål hemma (macka, mjölk)


    17:00 - Middag


    Sen kanske det blir välling eller nån banan innan hon somnar. 


    * på helgerna slarvas det mer / hon får kanske några godsaker/saft/juice eller så.


    Hon har dock natt-ammat/tuttat fram tills hon var nästan tre år, så fram tills dess så blev ju dåligt med "vila" för tänderna. 

  • Wed 26 Oct 2022 15:32
    #4
    Jemp skrev 2022-10-26 15:16:46 följande:

    Ja, vissa får lättare karies. Ni kan ju bara göra det ni kan. Bra att tandborstningen funkar bättre. Har ni diskuterat andra åtgärder? (Eltandborste, flux- dock osäker på åldern, osv...)


    Vi har testat med eltandborste (storebror har en) men den är hon rädd för. Flux kanske är ett alternativ, rädd för att hon sväljer/dricker det dock, men kanske inte är så farligt.

     
  • Wed 26 Oct 2022 15:44
    #5
    kebabtallrik skrev 2022-10-26 15:32:46 följande:
    Vi har testat med eltandborste (storebror har en) men den är hon rädd för. Flux kanske är ett alternativ, rädd för att hon sväljer/dricker det dock, men kanske inte är så farligt.

     
    Kolla med tandläkaren och för vilka åldrar det finns. Det är en tanke men har lite dålig koll från när det är lämpligt som sagt. Vet att det finns en barnvariant. 
  • Wed 26 Oct 2022 16:42
    #6

    Effekten som munskölj påstås ha mot karies är -vad jag förstår- ifrågasatt.

    Hål i tänderna får man av socker. Ju mer raffinerat socker desto mer skadligt för tänderna.

    Testa att utesluta socker och se om det hjälper. För min del har det gjort en markant skillnad.

  • Wed 26 Oct 2022 16:50
    #7
    -1

    Använd tandkräm med flour.

  • Wed 26 Oct 2022 17:58
    #8
    Tow2Mater skrev 2022-10-26 16:50:27 följande:

    Använd tandkräm med flour.


    Det gör vi.
  • Wed 26 Oct 2022 22:02
    #9

    Karies kan man för det mesta inte borsta bort, så det är inte alls konstig att det blir mer av ett hål när det redan finns karies och det inte lagas.
    Och hur menar du välling eller banan innan hon ska somna? Du menar EFTER ni borstade tänderna?

  • Wed 26 Oct 2022 22:12
    #10

    Verkar som att det är väldigt olika. Jag har en son i tonåren som slarvar med tandborstningen och äter rätt så mycket godis. Vid förra tandläkarbesöket var jag säker på att det skulle finnas tendens till karies. Blev helt chockad när tandläkaren sa att tänderna såg mycket fina ut. 

  • Thu 27 Oct 2022 09:35
    #11
    kebabtallrik skrev 2022-10-26 14:55:12 följande:
    Karies/hål i tänderna.

    För några månader sedan var vi hos tandläkaren med vår 3-åring, och hon hade fått lite karies på ett par tänder. Hon har alltid varit besvärlig med tandborstningen så det har för det mesta varit en kamp. Men iaf sedan dess har vi med ny strategi lyckats få tandborstningen att gå mkt bättre. Tänderna borstas ordentligt både morgon och kväll men jag ser ingen förbättring, snarare så har det nog blivit ett riktigt "hål" på en av hörntänderna, det är iaf lite brunt nu. känns skit, och tänker att tandläkaren lär tro vi är världens sämsta föräldrar när det blir återkoll om några månader. Men har vissa lättare att få karies än andra? För vi borstar och borstar men ändå kommer det karies.


    Det kan ju vara hur hon äter också? För mycket socker, för täta måltider, mat som klibbar och fastnar länge på tänderna, som tex russin?

    Munnen bör få vara tom från mat och dryck ca tre timmar för att undvika karies, och en del barn vill och behöver äta oftare än så och det ökar risken för karies. Även tex välling eller annat på natten. 
  • Thu 27 Oct 2022 13:49
    #12

    Tror att det är det där snuttandet som varit boven i dramat.. för jag förutsätter nu att ni borstar tänderna efter kvällsvällingen / bananen ..

    Tänk också på att inte ge för mycket av kletigt/ klibbig mat ..russin o dadlar tex  ( som ju är så populärt att byta ut socker mot i kakor) klibbar fast i tänderna och ligger och fräter ända tills man borstar bort det.

    Sedan tyvärr precis som endel kan äta vad som helst utan att gå upp ett gram o det för andra av oss  räcker med att vi tittar på en kaka så har vi gått upp ett kilo så har en del av oss sämre saliv ( sämre bakterieflora i munnen) och får då lättare hål i tänderna än andra trots att man följer tandläkarnas råd till punkt och pricka 

  • Sat 29 Oct 2022 09:24
    #13
    Spucks skrev 2022-10-26 22:02:24 följande:

    Karies kan man för det mesta inte borsta bort, så det är inte alls konstig att det blir mer av ett hål när det redan finns karies och det inte lagas.
    Och hur menar du välling eller banan innan hon ska somna? Du menar EFTER ni borstade tänderna?


    Nej, menar som ett sista mål innan det blir läggnings-rutin, tandborstning o.s.v.
Svar på tråden Karies/hål i tänderna.