• Anonym (anonymtomas)

    Sambo träffat ny. Dilemma?

    Hej,

    Min sambo (tillsammans lite över 9år), och mamman till vårt barn på 14månader. Kom hem för någon vecka sedan och sa "Jag har inga känslor för dig längre", frågade direkt vad han hette och hon svarar med "Jag har inte varit otrogen"... men det visade sig ju att det såklart fanns en annan. (och otrohet är väl mer än bara intimitet?)

    Jag är helt förkrossad och vill såklart försöka lösa ut varför det inte fungerar och har gjort ganska ordentlig rannsakan av mig själv och hittat en del ömma punkter där jag gärna vill förbättra mig. Men mycket landar tyvärr på att min sambo varit dålig på att kommunicera (och jag på att fråga såklart, hon tycker jag ska förstå trots att hon inte uttryckligen säger saker..). Vi har nästan aldrig bråkat, så eventuella meningsskiljaktigheter oss emellan har inte gått ut över barn. Det fanns heller inga tecken på att hon var på väg att lämna annat än kanske en vecka innan det hände.
    Vi har dock haft långa och mycket givande samtal sedan det här kom upp, hon har vid några tillfällen sagt att hon gärna försöker, men är inte beredd att i handling visa detta. Hennes förslag är att hon vill ha paus för att kunna träffa den här nya och se vart det leder - i princip... och ha mig som Plan B?

    Vi har som sagt barn ihop, 14 månader. Vi har hus ihop sedan 4år där ingen av oss kan köpa ut den andra, och att sälja huset är ganska många månader bort. Finns vissa grejer som måste färdigställas och sedan behöver vi sälja först för att veta hur mycket var och en av oss kan köpa för. Så minst 6 månader bort som vi med andra ord kommer bo under samma tak.

    Men det dilemma jag egentligen vill reflektera över är det faktum att hon väldigt öppet träffar den här nya, trots att hon vet om att jag är helt förkrossad. Och samtidigt är vi båda såklart önskar att behålla god relation till varandra för barnets skull.. och "tyvärr" är jag gärna hennes Plan B, så mycket älskar jag henne.

    Mycket backstory.. men vad tycker folk? Hur ska man agera? Jag vill ha den respekten jag förtjänar efter att vi varit ihop i över 9 år, har barn tillsammans, villa, osv. Men hur agerar man? Jag förstår ju att jag inte kan hindra de från att ses...

    Tankar?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-10-26 20:11
    Vet inte om det gör någon skillnad, men vi båda är strax över 30, den nya killen är 25.
    Vi har alltid haft ett ganska OK sexliv, varken mycket eller lite. Dock mycket på mitt initativ. Det dippade inte nämnvärt av barnet.
    Vi brukar kalla vårt barn för ett dåligt preventivmedel, nästintill exemplariskt barn, skriker knappt, sover bra. osvosv..

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-10-28 13:01
    Det här med paus förstår jag framstår som en rätt respektlös grej, men det finns en anledning till att det i hennes ögon kanske inte är så vrickat. Och det känns som en händelse som "internet" förtjänar att få veta för att kunna döma den här situation fullt ut.

    6 år sedan strax innan jul var jag på en afterwork, där en kollega till mig tog med en kvinnlig bekant, kan kalla henne F. Jag och den kvinnliga bekanta hade trevligt och kom varandra väldigt nära, pratade i princip hela kvällen. När hon sen skulle hem så ville hon att jag skulle följa med i taxin, jag avböjde.

    Några dagar senare skrev hon till mig på facebook och bad om ursäkt för att hon varit så påfusig och lagt sig i mitt liv, jag svarade och skrev att jag inte tyckte att hon hade något att be om ursäkt för, och att jag gärna hade träffat henne under andra omständigheter. Där tänkte jag väl att det var slut med henne.

    Min sambo ser de här två meddelandena (hon snokar inte - viktigt att poängtera tycker jag). Och jag reflekterar väl som så att jag någonstans ändå har fallit för frestelsen (flörtat med en annan...) och att jag därför kanske inte har samma känslor för min sambo. Jag gör slut. Hon ber istället om att ha paus med orden "du får ligga runt hur mycket du vill bara du kommer tillbaka"... (ja ni fattar soppan... och att det vid den här punkten är hon som är dörrmattan...)

    Hon bor iaf kvar hos mig, i min lägenhet. Jag veckopendlar dock till annan stad måndag-fredag under den här perioden. Så vi träffas inte så mycket annat än helgerna. Vi har dock massa sex, och skickar nudes å grejer... jätteskevt.
    Min skeva logik anser dock ändå att det är slut, så jag tar kontakt med F och frågar om inte vi kan ses. F tycker väl till en början inte att det är någon bra idé men går till slut med på det, Vi träffas på en lunch (slutet januari), det blir inget mer. Jag tänker inte så mycket mer på det... sambo vet inget (tror jag..) och eftersom det i min värld är slut så är det inte så mycket att orda om...

    Vi hittar tillbaks till varandra, utan att nämna ett ord om den här pausen eller händelsen.. åren går... och för 3 veckor, i samband med att hon hittat en ny då, får jag veta att hon visste om att jag träffat F, hon har läst hela konversationen (det vet jag inte hur, förmodligen snokat.. men jag hade nog försökt göra detsamma), det står inget jätteavslöjande annat än att vi har träffats. Det visar sig också att hon med jämna mellanrum går in och ser om F är kvar på min facebook.. jag har ärligt talat aldrig reflekterat över det... hon har aldrig nämnt F's namn annat än vid de första två meddelandena, då fick jag ett sms med "Vem fan är F???"

    Så.. judge away.. nu vet ni att jag inte är guds bästa barn heller och det kanske kan ge lite perspektiv på varför en paus inte nödvändigtvis framstår som en helt galen grej i hennes perspektiv....
    hon har gett mig den premissen en gång, något som jag utnyttjade genom att gå på en dejt med en flört... hände dock ingenting mer.

    Det här påvisar också hur bristande vår kommunikation har varit genom åren, och hon har själv sagt att hon inte vågade ta upp de här för då trodde hon att jag skulle lämna henne...

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-10-29 13:03
    Nu är det väl "klart". Hon flyttar ut imorgon (förutsatt att hennes föräldrar tar emot henne...). Inskolningen på förskolan börjar om 2 veckor, så fram tills inskolningen är klar tar jag hand om barn och bor i huset.
    Hon får barn över helgerna, vi får se hur det blir med hennes planerade resa upp till honom.. den sträcker sig ju över en helg så blir lång första tid utan att få träffa barnet om resan blir av.

    Efter inskolningen är klar är väl tanken att vi kör varannan vecka med barn och hus och varannan vecka sover vi någon annanstans. Sen är väl förhoppningen att få klart lite smågrejer på huset så att det går att sälja, och att vi får OK betalt för huset. Får vi för lite kommer hon bli skyldig mig pengar... inte helt optimalt, ska väl inte vara någon större fara. Men husmarknaden är väl inte svinrolig för tillfället.
    Jag gick in med 11ggr mer än vad hon gjorde. Finns papper på det så ingen fara och det är en deal som ändå möjliggjorde att vi kunde bo där vi bott. Jag har ingen ånger där.

  • Svar på tråden Sambo träffat ny. Dilemma?
  • Anonym (AB)
    Anonym (anonymtomas) skrev 2022-10-26 20:02:21 följande:
    Sambo träffat ny. Dilemma?

    Hej,

    Min sambo (tillsammans lite över 9år), och mamman till vårt barn på 14månader. Kom hem för någon vecka sedan och sa "Jag har inga känslor för dig längre", frågade direkt vad han hette och hon svarar med "Jag har inte varit otrogen"... men det visade sig ju att det såklart fanns en annan. (och otrohet är väl mer än bara intimitet?)

    Jag är helt förkrossad och vill såklart försöka lösa ut varför det inte fungerar och har gjort ganska ordentlig rannsakan av mig själv och hittat en del ömma punkter där jag gärna vill förbättra mig. Men mycket landar tyvärr på att min sambo varit dålig på att kommunicera (och jag på att fråga såklart, hon tycker jag ska förstå trots att hon inte uttryckligen säger saker..). Vi har nästan aldrig bråkat, så eventuella meningsskiljaktigheter oss emellan har inte gått ut över barn. Det fanns heller inga tecken på att hon var på väg att lämna annat än kanske en vecka innan det hände.
    Vi har dock haft långa och mycket givande samtal sedan det här kom upp, hon har vid några tillfällen sagt att hon gärna försöker, men är inte beredd att i handling visa detta. Hennes förslag är att hon vill ha paus för att kunna träffa den här nya och se vart det leder - i princip... och ha mig som Plan B?

    Vi har som sagt barn ihop, 14 månader. Vi har hus ihop sedan 4år där ingen av oss kan köpa ut den andra, och att sälja huset är ganska många månader bort. Finns vissa grejer som måste färdigställas och sedan behöver vi sälja först för att veta hur mycket var och en av oss kan köpa för. Så minst 6 månader bort som vi med andra ord kommer bo under samma tak.

    Men det dilemma jag egentligen vill reflektera över är det faktum att hon väldigt öppet träffar den här nya, trots att hon vet om att jag är helt förkrossad. Och samtidigt är vi båda såklart önskar att behålla god relation till varandra för barnets skull.. och "tyvärr" är jag gärna hennes Plan B, så mycket älskar jag henne.

    Mycket backstory.. men vad tycker folk? Hur ska man agera? Jag vill ha den respekten jag förtjänar efter att vi varit ihop i över 9 år, har barn tillsammans, villa, osv. Men hur agerar man? Jag förstår ju att jag inte kan hindra de från att ses...

    Tankar?


    Du ska inte vara hennes plan B. Förklara för henne att det är slut mellan er. Sov inte tillsammans. 


    Börja sedan planera för att separera. Fixa huset, och lägg ut det för försäljning. Ta kommandot över ditt eget liv. Och var öppen med att er relation är slut.

  • Anonym (Mi)
    Anonym (AB) skrev 2022-10-26 20:10:40 följande:

    Fixa huset, och lägg ut det för försäljning. Ta kommandot över ditt eget liv. Och var öppen med att er relation är slut.


    Notera att båda måste vara med på försäljning. Vill inte den andra får man vända sig till tingsrätten. Kolla upp innan vad det kan innebära.

  • Anonym (anonymtomas)

    Tack. 
    Men hur agerar man under de här 6 månaderna som vi ändå kommer att bo tillsammans?

    Redan nu sover vi i olika rum. Jag är fortfarande föräldraledig, så jag tar barnet alla vardagskvällar (men hon sover bra, så typ ett blöjbyte per natt och thats it, ingen större uppoffring)

  • Anonym (anonymtomas)
    Anonym (Mi) skrev 2022-10-26 20:13:27 följande:
    Notera att båda måste vara med på försäljning. Vill inte den andra får man vända sig till tingsrätten. Kolla upp innan vad det kan innebära.

    Tack, vi är överens om att sälja. Även om en del av mig såklart vill behålla för att fortsätta försöka, men det har jag nog insett är rätt lönlöst. Och oavsett om hon skulle "komma till insikt" så ska vi nog bo separat ett tag. Vi har varit oskiljaktiga sedan vi träffades för 9,5år sedan....

  • Um Hamza

    Men vad i helskotta. Fattar hon vad hon slänger bort? Hur länge har hon känt den här nya snubben? Det tar flera år att lära känna någon. Att hon kan tänka sig att ha dig som backup innebär ju att hon egentligen inte tycker att ni har det dåligt, men att hon ska få lov att utforska sin förälske. Man behöver ju inte följa varje egoistisk impuls som man får i livet, kärleken till ert barn borde vara större 

  • Anonym (anonymtomas)
    Um Hamza skrev 2022-10-26 20:20:29 följande:

    Men vad i helskotta. Fattar hon vad hon slänger bort? Hur länge har hon känt den här nya snubben? Det tar flera år att lära känna någon. Att hon kan tänka sig att ha dig som backup innebär ju att hon egentligen inte tycker att ni har det dåligt, men att hon ska få lov att utforska sin förälske. Man behöver ju inte följa varje egoistisk impuls som man får i livet, kärleken till ert barn borde vara större 


    Hon började nytt jobb i augusti, träffade väl honom strax efter. Så 2 månader kanske?
    Han veckopendlar dessutom till staden, så är bara här Måndag-Torsdag i övernattningslägenhet där de inte kan träffas (kan ju inte skapa drama på jobbet). Så de har bara träffats utomhus på promenader...
    Så hon kan inte ha haft sex med honom än heller. Hon ska dock besöka honom nästa helg..... ja, jag känner mig inte helt respekterad.

    Alla "logiska" argument jag för med henne blir bortkastade och det blir lite "men du vet inte hur jag känner"... eller "det går inte bara få tillbaka känslorna bara sådär"... nej, framförallt inte om man inte vill försöka.

    Jag föreslog familjerådgivning, men tiderna som fanns tillgängliga var en bit fram i tiden och "jag måste få fortsätta träffa honom"...
  • Studentpappa

    Sluta vara en dörrmatta och ta hennes skit. Hon är ju sjukt respektlös som träffar en ny och behandlar dig som hon skit.

    Kan inte förstå varför du går med på detta?


    Ride it like you stole it
  • Um Hamza
    Anonym (anonymtomas) skrev 2022-10-26 20:27:58 följande:
    Hon började nytt jobb i augusti, träffade väl honom strax efter. Så 2 månader kanske?
    Han veckopendlar dessutom till staden, så är bara här Måndag-Torsdag i övernattningslägenhet där de inte kan träffas (kan ju inte skapa drama på jobbet). Så de har bara träffats utomhus på promenader...
    Så hon kan inte ha haft sex med honom än heller. Hon ska dock besöka honom nästa helg..... ja, jag känner mig inte helt respekterad.

    Alla "logiska" argument jag för med henne blir bortkastade och det blir lite "men du vet inte hur jag känner"... eller "det går inte bara få tillbaka känslorna bara sådär"... nej, framförallt inte om man inte vill försöka.

    Jag föreslog familjerådgivning, men tiderna som fanns tillgängliga var en bit fram i tiden och "jag måste få fortsätta träffa honom"...
    Är hon omogen och impulsiv gällande annat också? Eller var detta en ny sida du fick se hos henne? 
  • Anonym (Fiffi)

    Hon har tappat huvudet. Säg att du flyttar ett tag, ett par tre veckor får hon ha barnet själv. Ni får facetima. Hon måste få en reality check för att förstå vad hon i så fall kastar bort. 

  • Tecum

    Hon är helt respektlös mot dig och tar dig för given. Synd att ni har barn, annars vore det bara att slänga ut henne, hus eller ej. Måste ni verkligen fortsätta bo ihop även om husförsäljningen dröjer?

    Men jag förstår ditt dilemma, du är inte beredd att gå hårt fram. Annars kan du mycket väl kräva att hon inte träffar honom förrän skilsmässan  är klar. Då har hon bollen, bo kvar utan honom eller flytta.
    Visst finns det en chans att det inte blir mer än ett äventyr och att hon vill tillbaka. Han kanske inte är så pigg på att bli bonuspappa vid 25... Men hon känns inte direkt som ett kap och om några år lockar en ny man. 

Svar på tråden Sambo träffat ny. Dilemma?