• Anonym (.)

Linssoppa - Att bara hälla extra vatten, gör det till en soppa?

Hej, jag är intresserad av att göra linnssoppa. När jag söker på Internet, får jag fram över olika recet, hur man gör saker med tomat eller hur man gör saker med citronyoghurt, os.v.

Men jag är intresserad av att bara göra linssoppa i sig. Inte intresserad över något annat över det övriga.

Så för att göra själva linnsssoppan, så använder man väl kanske bara extra vatten, så blir det en soppa?

Tack för svar!

• Svar på tråden Linssoppa - Att bara hälla extra vatten, gör det till en soppa?
  • Antigone

Precis! Det blir en ganska trist, men fullt ätbar soppa. Jag brukar koka 2 dl linser med ungefär 7 dl vatten till två personer. Du kan ha i morot och potatis också, om du vill ha en lite roligare soppa 🥕🥔

• Anonym (Linslusen)

Det finns säkert tusentals olika recept på linssoppa. Gör du soppa på bara vatten och linser blir den nog inte så smakrik.

Jag brukar fräsa tomatpuré, hackad lök och vitlök i lite olja och salt tills det börjar ta färg och luktar gott. Sedan tillsätter jag morötter och selleri i bitar samt linser och kryddor (paprikapulver, chili och spiskummin är gott) innan jag späder ut med buljong och låter puttra tills linserna är mjuka - ca 45 minuter.

• Antigone

Jag gör min soppa så enkel på grund av allergi. När jag har en allergisk reaktion behöver kroppen få vila och ju färre ingredienser desto bättre, men soppan är ändå fullt ätbar. Vissa har i grönsaksbuljong också, men jag skippar det av allergiska skäl.

• Anonym (.)
    callmepreggoornot skrev 2022-10-26 20:38:16 följande:

Så du vill äta kokta linser med vatten?

Så hur gör så den blir en lins-SOPPA, därav min trådskapade.

• Anonym (.)
    Antigone skrev 2022-10-26 20:41:33 följande:

Jag gör min soppa så enkel på grund av allergi. När jag har en allergisk reaktion behöver kroppen få vila och ju färre ingredienser desto bättre, men soppan är ändå fullt ätbar. Vissa har i grönsaksbuljong också, men jag skippar det av allergiska skäl.

Men när jag förut kokat röda linser, så sa min kompis till mig som jag gjorde linser med, så sa perosnen åt mig att hälla ut det kokta vattnet, för det är inte så trevligt efter att all smuts som kommit ifrån linserna till vattnet.
  • Anonym (Linslusen)
    Anonym (.) skrev 2022-10-26 20:43:37 följande:
    Men när jag förut kokat röda linser, så sa min kompis till mig som jag gjorde linser med, så sa perosnen åt mig att hälla ut det kokta vattnet, för det är inte så trevligt efter att all smuts som kommit ifrån linserna till vattnet.
    Jag brukar alltid skölja och rensa mina linser innan jag kokar dem just för att bli av med smuts. Har till och med hittat smågrus och annat i dem.
  • Aniiee

Alltså, du kan bara ignorera tillbehören och Bara göra själva soppan i recepten du hittar. Annars, här är ett recept på linssoppa :

Skala och hacka 1 morot, 1 gul lök och 2 vitlöksklyftor. Stek lätt i smör i en kastrull. Lägg till 1 tesked torkad timjan, 2 teskedar spiskummin och 2 matskedar tomatpuré. Stek lite till, typ 2-3 minuter. Häll i 2 matskedar fond, 2 deciliter röda linser och 1,2 liter vatten. Koka i 12 minuter.

Så, nu har du soppa. 

Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Anonym (Cryddan)

Det är väl en definitionsfråga om det blir soppa. Jag hade nog kallat det linser i vatten. Lök är en lätt genväg till god mat. Jag gör ofta linssoppan ungefär som i Aniiees recept (fast på gröna linser som jag tycker är godare).

Ibland fräser jag vitlök och broccolibuketter lite lätt tillsammans med curry och häller på en burk färdigkokta (avskölja och avrunna) gröna linser på tetra. I med buljong. Mixa den slät. Lite grädde om man vill. 

Ibland gör jag soppan baserad på passerade tomater istället och brukar då krydda med basilika. Lök och vitlök i den också. 

Att blanda rotfrukter och linser i soppa, som några skrivit om, gillar jag också. Och lök. Alltid lök. :) 

En kokosbaserad soppa kan gärna kryddas med något med lite mer udd: ingefära, lime, chili tex. Annars blir kokosen lite för kvalmig, tycker jag. 

• Anonym (F)

Linssoppa brukar ha fler ingredienser än bara linser. De flesta tycker att det blir mycket godare så. Man kan förstås koka linser i saltat vatten och äta det som soppa, men det behöver man knappast något recept för.

• Anonym (Oklart)

Jag tänker att linssoppa är ett samlingsnamn på en soppa baserad på linser. Ungefär som "köttfärssås". 

En klassisk linssoppa är

Gröna linser (blötlagda några timmar) kokas tillsammans med stek lök, lite potatis och en hackad ölkorv, lite vitlök och buljong. 

En annan är 
    Röda linser kokas med lök, 2-3 msk tomatpure och salt och en skvätt olja. 

En tredje, slät variant är att röda linser kokas med en grillad paprika (inlagd), några soltorkade tomater och salt (eller japansk soja). Fräs purjolök vid sidan av. Mixa soppan slät, tillsätt purjolöken.

Det är en smaksak hur man vill ha det. 
Svar på tråden Linssoppa - Att bara hälla extra vatten, gör det till en soppa?