• Anonym (Bråttom)

13-åring passa sjuk 7-åring?

Sjuåringen är sjuk, potentiellt magsjuk, men har inte spytt eller dyl. Däremot går det i klassen och hen klagar över magont. 
    13-åringen skulle behöva passa ca en timme. 13-åringen börjar sent, så skolgången påverkas inte.

Jag och andra föräldern är inte överens.
  • Svar på tråden 13-åring passa sjuk 7-åring?
  • Anonym (Nja)

Låter ok med en timme, men sen borde 13-åringen vara hemma om ni har magsjuka i hemmet. Du med helst.

• Anonym (-)

Om 13-åringen inte måste vara hemma på grund av potentiell magsjuka själv, så ser jag inget problem med att denne passar sitt syskon en timme.

Det är inte mycket tid och jag antar att 13-åringen har en mobil. 

• Anonym (J)

Klarar 13-åringen att ta hand om 7-åringen vid kräkning? I så fall - inga problem, såvida 13-åringen är med på detta och införstådd med vad som kan hända.

• Anonym (Em)

Nej, jag tycker inte att 13-åringen ska behöva passa 7-åringen utan istället isolera sig på sitt rum för att hålla sig borta från 7-åringen för att minimera risken för smitta istället för tvärtom, riskera att få torka spyor. 

• Anonym (Va?)
    Anonym (Nja) skrev 2022-10-27 08:45:55 följande:

Låter ok med en timme, men sen borde 13-åringen vara hemma om ni har magsjuka i hemmet. Du med helst.

Va? 13-åringen har skolplikt, om du missat det. Av vilken anledning stannar resten av familjen hemma förresten? Ljuger ni och säger att ni är sjuka?
  • Anonym (japp)

En timme tycker jag skulle gå utmärkt. 

• Anonym (japp)

Friska skolbarn och vuxna går till skola respektive jobb. 
  • Anonym (Fixar?)

Beror på hur självgående 7 åringen är… om hen känner att hen måste spy..fixar hen att själv snabbt ta sig till toa/spy i en hink och själv skölja den sedan ?

Fixar 7 åringen det skulle jag kunna lämna hen själv med 13 åringen 1 timme.. annars nej,
    dels för att 13 åringen troligen inte fixar att torka upp ev spyor , ta hand om nerspydda  sängkläder / nerspytt syskon  vare sig på ett sätt som minimerar risken att själv bli smittat och dels för risken att 13 åringen kväljs så att 13 åringen också spyr 

hört talas om skolplikt….man får inte hålla syskon hemma från skolan i förebyggande syfte..det är skillnad på förskolebarn som inte förväntas kunna ta ansvar för sin egen hygien eller förstå vikten av att hålla sig på avstånd från sitt sjuka syskon = mycket högre risk att de blir smittade / smittar varandra 

• Anonym (Maria)

Nej. Det tycker jag inte är ok. Bättre hålla 13 åring borta som en annan skriver. Inte rätt att lämna en 7 åring som kanske måste spy till en 13 åring som kanske får panik. Även om det bara är en timme.

Svar på tråden 13-åring passa sjuk 7-åring?