Inlägg från: Anonym (gg) |Visa alla inlägg
  • Anonym (gg)

Intelligens

Sommarochsyrener skrev 2022-10-27 10:50:11 följande:
    Intelligens

Opassande kategori kanske. Men men. Hur känns det att ha högt IQ? Hur vet ni/ hur visste ni att ni har högt IQ? Vad tycker personer som har högt IQ om personer med lägre? Tycker ni att ni har högre levnadstandard pga högt IQ? Kan ni nämna fördelar som det ger er/ typisk situation där er IQ har gynnat er?

Jag fick veta det genom utredningar.

Eftersom jag samtidigt har ADD så är det ganska frustrerande. Jag lever inte upp till min intelligens. Det är som att kunna tänka och förstå saker avancerat, men sedan inte kunna utnyttja det till fullo.

Fördelen är väl att det hade potentiellt varit ännu värre om jag inte hade varit intelligent.

Jag tycker inget särskilt om de som har lägre. Man kan fortfarande ha en fin personlighet och vara bra på saker som inte beror enbart på intelligens.
  • Anonym (gg)
    Anonym (Civilingenjör) skrev 2022-10-27 19:16:03 följande:
    Det låter mer som ADHD än låg intelligens, eller ADD, ADHD utan hyperaktivitet.
    Eller högfungerande autism.
  • Anonym (gg)
    Sommarochsyrener skrev 2022-10-29 15:51:46 följande:

Och nu har jag diskuterat med några av er. Vad tycker ni om mig? Jag är ändå under genomsnitt. Fast inte farligt under och sålänge jag är ambitiös så kan jag nå bättre vardag. Visst tuffare för mig men ändå. Sen kommer jag välja bort ingenjörsutbildningar.  

Tycker inte du verkar under genomsnittet.

Under genomsnittet för mig är vissa kollegor som jag har som inte ens kan formulera sig i skrift, inte förstår några sammanhang alls och lyssnar på rykten de hört om hur samhället fungerar, sedan använder dessa som fakta.
  • Anonym (gg)
    Sommarochsyrener skrev 2022-10-29 19:07:36 följande:
    Det är snällt av dig att boosta mitt självförtroende. 

Men jag är ändå närmare det lägre hållet än det övre. 

Har svårt med mönster. Det som brukar komma på IQ test.

Matte är lättare fast i så fall skolans matte. Inte IQ test matte med mönster 
    Men matematiska mönster behöver inte vara det enda uttrycket för intelligens. Man kan till exempel ha dyskalkyli men fortfarande ha hög iQ. Men det kanske ska till lite andra tester än de man gör på nätet.
Svar på tråden Intelligens