Inlägg från: Anonym (Gode) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Gode)

Intelligens

Sommarochsyrener skrev 2022-10-27 10:50:11 följande:
    Intelligens

Opassande kategori kanske. Men men. Hur känns det att ha högt IQ? Hur vet ni/ hur visste ni att ni har högt IQ? Vad tycker personer som har högt IQ om personer med lägre? Tycker ni att ni har högre levnadstandard pga högt IQ? Kan ni nämna fördelar som det ger er/ typisk situation där er IQ har gynnat er?

1. Det är behagligt och besvärligt på samma gång. Det underlättar livet men man är ofta inte på samma våglängd som de flesta andra människor. 
    2. IQ-test men man märker det även i vardagen i förmågan att se mönster och lösa problem.
    3. Ja
    4. Ekonomiskt genom att det underlättar utbildning och jobb. Det hjälper även för att göra kloka investeringar. 
  • Anonym (Gode)
    Sommarochsyrener skrev 2022-10-28 11:47:45 följande:

Ja, som jag skrivit tidigare och mycket i tråden så är arbetsmoral viktig. 

En med högre genomsnitt IQ kan ha arbetsmoral med en med snäppet högre inte. 

Finns ju många andra gener som spelar roll. 

Så klart att man är lojal o inte töntig det ovärderligt. 

Arbetsmoral är mycket viktigare än intelligens för framgång i livet. Däremot lär det finnas ett samband. Min erfarenhet är att en intelligent person oftare ser konsekvenserna av att leva på ett visst sätt och därför kommer att anpassa sitt liv efter det. 

En person som arbetar på bra, är ärlig och schysst mot andra, tar hand om sig själv, och dessutom är lojal kommer med största sannolikhet att få ett bra liv.
  • Anonym (Gode)
    Sommarochsyrener skrev 2022-10-28 20:02:15 följande:
    Vad är EQ? Är det arbetsmoral?

Man kan alltid bättra på sig och blir enklare om man väljer att arbeta med något man faktiskt tycker om.
    Emotionell intelligens 
  • Anonym (Gode)
    Sommarochsyrener skrev 2022-10-28 20:02:15 följande:
    Vad är EQ? Är det arbetsmoral?

Man kan alltid bättra på sig och blir enklare om man väljer att arbeta med något man faktiskt tycker om.
    Möjligt men tror att intelligens är viktigare idag än för 50-100 år sedan. Fallgroparna och möjligheterna är många fler numer och det krävs så mycket mer av en människa i dagens samhälle.

Mycket enklare förr då de flesta växte upp i en arbetande och disciplinerad kultur.
  • Anonym (Gode)
    Anonym (Essele) skrev 2022-10-29 11:41:33 följande:
    Planering är plättlätt. Säg att vi ska renovera något på huset. Hela processen från A till Ö, inklusive marginal för strul i tid och pengar, kan jag ta fram I huvudet på en några minuter. Och nu menar jag inte renovering som i att tapetsera om ett rum, utan renovering efter vattenläcka inklusive ett nytt kök. Slutsumma 1,5 miljoner och 5 månader. 
    Evakueringsplanering gjorde jag samtidigt som jag stängde av vattnet i pannrummet och stod i telefonkö till försäkringsbolaget. 

Jag kan handla kläder till nästa vinter till barnen på rea utan att förbereda mig, eftersom jag har koll på vad som finns I garderoberna hemma och jag har deras tillväxtkurvor i huvudet.
    Du är både ambitiös och intelligent vilket är en strålande kombination. Om jag inte missminner mig så har man kommit fram till via forskning att på gruppnivå ökar en persons framgång (karriär, ekonomi, socialt) upp till ungefär 130. Över den nivån minskar graden av framgång. 
Svar på tråden Intelligens