Sommarochsyrener skrev 2022-10-28 10:17:02 följande:
Intressant och bra poänteringar/ fakta du belyser!
Jag har märkt det med min bror han har IQ högre än genomsnittet men han är allmänbildad och har lärt mig så mycket, medan andra riktigt smarta kan vara töntiga som festar bara och har töntiga åsikter.
Personligen föredrar jag det förstnämnda. IQ över genomsnittet men med en allmänbildad person. För allmänbildning kan ju göra att man får mer förståelse för verkligheten, koppla nya samband genom den faktan man fått och liksom inte känna sig blind för kunskap är ögonöppnare. För att inte tala om att det köper konversationer och status o form av att människor ser en som pålitlig och ansvarsfull.
Jag tänker kring det första du skrev med att du inte har något att jämföra med. Har du inte haft interaktioner med människor som har lägre IQ? Hur har du känt när dy behöver förklara för de ett par gånger utan att de fattar?
Låg IQade brukar också inte vara lika närvarande, och kan inte bemästra saker, t.ex. en sport som kräver taktik, deras förståelse av verkligheten kan (behöver absolut inte vara så beror på vilken arbetsmoral man har t andra gener) ha sämre förståelse av verkligheten pga att de inte kan koppla lika mycket.
Har du inte stött på en sån? Tänkt ifall det vore jag? Hur könner du med att inleda en relation med en sån?
Min bror har sagt att det är jobbigt att hamna i en grupp med låg IQade för man måste förklara fär de hela tiden och de liksom tjänar på en men inte man själv. Dessutom har han sagt att man skrattat när folk är borta och inte förstår uppenbara saker trots att de kan vara äldre. Och ja han säger ju tur att man inte är en sån som kan bemästra
Naturligtvis träffar jag på människor med lägre IQ än jag, men det var inte det jag svarade på. Jag menade att svara på din första fråga i TS, hur det känns att ha högt IQ. Jag vet ju inget annat än det och kan därför inte svara på om det skulle varit någon skillnad om jag hade haft låg.
Jag förstår inte riktigt hur du kopplar ihop "allmänbildad" med "pålitlig och ansvarsfull"?
Nog för att kunskap och allmänbildning är bra för alla, men jag tänker att det krävs en viss IQ-nivå för att kunna "använda" denna kunskap, att som du säger analysera och koppla samman, få en förståelse för verkligheten. Precis det du är inne på när det gäller sport. Man behöver ha genomsnittlig intelligens för att klarar det tror jag, och förmågan ökar nog när IQ ökar (i allmänhet, det finns såklart alltid undantag).
Jag vill däremot inte koppla världsåskådning (både religion och politisk hemvist) med IQ. Hur man ser på världen på det planet är oerhört mycket mer komplicerat än så. Inte heller anser jag att fenomen som fanatism har med IQ att göra, det handlar mer om hur människor funkar än om hur bra de är på att sätta ihop massa lösa träbitar till en kub.
Nu råkar jag vara sådan att jag attraheras av intelligens. Jag vill ha en partner som är på ungefär min nivå. Jag brukar ge exemplet att jag inte vill behöva förklara saker som för mig är grundläggande för min partner, som skillnaden mellan 1 och 1,0.
Men, jag har vänner som inte är har högskoleutbildning eller jättehög allmänbildning (men de är inte under genomsnittet i IQ) och det spelar ingen roll för mig. Jag kanske inte kan prata så mycket naturvetenskap med dem, men det finns ju andra samtalsämnen som är viktiga och värda att prata om. Jag håller inte med din bror där, och jag skrattar inte åt dem bakom deras rygg eller tycker att jag bemästrar dem. Att vara nedlåtande går inte hand i hand med hög IQ, det är en personlighetstyp.