Inlägg från: Sommarochsyrener |Visa alla inlägg
  • Sommarochsyrener

Intelligens

Spucks skrev 2022-10-27 19:21:53 följande:

Jag har alltid haft lätt för logisk tänkande. När jag var 20 gjorde jag ett professionellt test, för jag var nyfiken, och fick 135.
    Åt ena sidan tycker jag det är kul, men åt andra sidan orsakar det en del lidande för mig. Jag har intelligensen att göra mycket, men inte motivationen. Jag har även svårt att koncentrerar mig och dessutom är jag social inkompetent. Det leder till att jag inta har uppnått något särskilt i mitt liv - jag har pluggat på universitetet, men något som är, ur ett jobbsynpunkt, helt meningslöst. Dessutom har jag inte haft ork eller intresse att fördjupa mig vidare utan gjorde enbart det som krävdes, så jag kände mig oftas dum jämfört med kollegorna. Masterstudierna började jag med två gånger, men avbröt bägge gångerna för jag är så omotiverad och skjuter upp allt. Jobb har jag väldig länge haft olika sorts studentjobb och sedan kontorsjobb som jag visst gillar, men som är såklart på ett basic nivå.
    Att jag vet att jag har haft potential till mycket mer är frusterande. Jag tror det hade därför varit enklare för mig om jag vore inom normalspannet, för då hade jag inte behövt känna mig dålig över att inte når upp till min potential.

Jag har dessutom sedan länge misstänkt att jag kanske har Aspergers. Jag kom på av en tillfällighet för ungefär 10 år sedan att jag uppfyller en del kriterier och den senaste tiden kom jag på att mycket mer som jag gör/hur jag känner är ett tecken på just det. Så det kanske förklarar mina problem. Samtidigt gör det mig ännu mer frusterad, för många med just Aspergers kommer långt just pga det.

Intressant det du skriver 

Var ju någon som skrev att smarta är socialt kompetenta för att det är en egenskap som kräver smarthet i sig. 

Fast å andra sidan så kan det ju vara andra gener som är inblandade. Hurvida man är extrovert eller introvert. 

Sen har jag ju tänkt på att om man är så där smart som du är så kanske man ändå kan bli socialt inkompetent. Det kan ha göra med att man kan leva i en egen bubbla och därmed skapas inte interaktioner?  Kanske att andra inte kan förstå dig, du förstår dem men tycker inte att deras nivå är intressant för dig att det blir tråkigt så att du undermedvetet utvecklat introvert strategi och tror att du är socialt inkompotent? Du kan prata med de kan inte integrera med dig pga din nivå o inte du heller att det inte blir turn on liksom?

Saken är den som en person med IQ under genomsnittet är jag rädd för sådana i din nivå. Att jag inte kan prata, om jag pratar gör jag bort mig och att jag kanske ska uppfattas som "borta, trög, en sån som inte hänger med" 

Finns ett klipp av mauri (sveriges 3 smartaste personer, alla de iaf en kändes väldigt socialt inkompetent)
  • Sommarochsyrener

Det här med att man inte utnyttjar sin IQ har jag stött på. Fast mer hos personer med IQ över genomsnittet då de dominerar i min omgivning. 

Men det behöver inte alls ha med att man har autism att göra. 

Det är ju flera gener som spelar roll

T.ex. om man är worrier eller warrior 

Båda kan ha samma IQ med den ena mår dåligt av att inte utföra saker den andra bryr sig inte för deadline. Hur pass lat man är resp. hardworker behöver inte ha med IQ att göra alla gånger. Iaf när det kommer till att lära in sig en text o begrepp.

När det kommer till att lära in sig en text kan en person med lägre IQ vinna över den med högre IQ. På det viset att säg att den med högre IQ har lathet gener och därmed inte är produktiv, den med lägre IQ har hardwork gener även iaf det kräver tid, mer ansträngning kan bli fel på vägen ect kan det i slutändan vara den med lägre IQ som lär sig mer. 

Har ju märkt att de med högre IQ tenderar att välja matte för när det kommer till matte så är det inte en text och begrepp, och här vinner den med högre IQ även om den har lathet gener. Den lär sig av att lösa en gång eller på lektionen och blir inte belastad på samma vis.

• Sommarochsyrener
    Anonym (Civilingenjör) skrev 2022-10-27 19:16:03 följande:
    Det låter mer som ADHD än låg intelligens, eller ADD, ADHD utan hyperaktivitet.
    Jag tänker att det inte nödvändigtvis behöver vara det. 

Exempel jag har lathet gener och därmed inte utnyttjar min IQ till fulla potential. 

Om man veeeeerkligen inte kan fokusera på ett fåtal saker samtidigt kanske det är fråga om autism (har inte så mycket koll på autism så inga påhoppningar) däremot om man fokuserar på fåtal och inte flera för att man vet att man inte betar av annars tror jag att det handlar om att man gör så pga lathet gener. 

Finns ju de som verkligen mår illa av att inte utföra saker. De mår verkligen illa. Andra skjuter upp. Så som personlighet kan det gå hand i hand med IQ eller styras av andra saker. 

Man kan ju vara worrier eller warrior 

Enligt mig är en låg IQ som är hardworker bättre än en som har lågt IQ men inte är det, enligt andra kan en lågt IQ som är hardworker vara bättre en average eller above averge IQ person men som är latis. Beror på ens preferenser. En del bryr sig mer om personlighet och utseende. 
  • Sommarochsyrener

Anonym (civilingenjör):
    Intressant berättelse om din son och aspekten kring att det kan va jobbigt att sticka ut. Förr i tiden och även idag är sådana personer viktiga för de kan vara/ har varit upptäckare / forskare. Brq avslut på berättelsen. 

• Sommarochsyrener
    Embla twopointoh skrev 2022-10-27 21:40:38 följande:
    Intelligens
    Jag vet ju inte något annat, så jag kan inte svara på hur det känns.

Jag har ingen generell åsikt om personer med lägre (eller högre) IQ än vad jag själv har.

Jag har alltid varit en "plugghäst", läst mycket och gillar att samla på mig kunskap. Jag gjorde ett IQ-test i 20-årsåldern och fick det bekräftat att jag har en IQ högre än genomsnittet.

Jag vill skilja på IQ, allmänbildning/kunskap och att vara klok. En person kan ha genomsnittligt IQ och vara oerhört kunnig och duktig, och en person kan ha väldigt högt IQ och vara en idiot. Men visst, människor med högt IQ har en tendens att tycka om att läsa och att lära sig saker.

Jag vet inte om jag har högre levnadsstandard på grund av min IQ, alla högskoleutbildningar ger inte högavlönade jobb, liksom, utan det handlar lika mycket om att jag valde att utbilda mig till ett bristyrke med hyfsad ingångslön. Samtidigt så blir det tufft att läsa naturvetenskap på universitetet om man inte har en viss IQ, så där har det hjälpt mig (det är bitvis riktigt tufft även med hyfsat hög IQ ...). Och jag skulle inte klara mitt jobb om jag inte vore analytisk, bra på att se mönster och en problemlösare.

Jag är dagligen omgiven av smarta människor. Min man har högre IQ än jag och flera av mina kollegor också. I deras sällskap känner jag mig rätt dum ibland, faktiskt.
    Intressant och bra poänteringar/ fakta du belyser!

Jag har märkt det med min bror han har IQ högre än genomsnittet men han är allmänbildad och har lärt mig så mycket, medan andra riktigt smarta kan vara töntiga som festar bara och har töntiga åsikter. 

Personligen föredrar jag det förstnämnda. IQ över genomsnittet men med en allmänbildad person. För allmänbildning kan ju göra att man får mer förståelse för verkligheten, koppla nya samband genom den faktan man fått och liksom inte känna sig blind för kunskap är ögonöppnare. För att inte tala om att det köper konversationer och status o form av att människor ser en som pålitlig och ansvarsfull. 

Jag tänker kring det första du skrev med att du inte har något att jämföra med. Har du inte haft interaktioner med människor som har lägre IQ? Hur har du känt när dy behöver förklara för de ett par gånger utan att de fattar?

Låg IQade brukar också inte vara lika närvarande, och kan inte bemästra saker, t.ex. en sport som kräver taktik, deras förståelse av verkligheten kan (behöver absolut inte vara så beror på vilken arbetsmoral man har t andra gener) ha sämre förståelse av verkligheten pga att de inte kan koppla lika mycket.

Har du inte stött på en sån? Tänkt ifall det vore jag? Hur könner du med att inleda en relation med en sån?

Min bror har sagt att det är jobbigt att hamna i en grupp med låg IQade för man måste förklara fär de hela tiden och de liksom tjänar på en men inte man själv. Dessutom har han sagt att man skrattat när folk är borta och inte förstår uppenbara saker trots att de kan vara äldre. Och ja han säger ju tur att man inte är en sån som kan bemästra 
  • Sommarochsyrener
    Embla twopointoh skrev 2022-10-28 10:57:27 följande:
    Naturligtvis träffar jag på människor med lägre IQ än jag, men det var inte det jag svarade på. Jag menade att svara på din första fråga i TS, hur det känns att ha högt IQ. Jag vet ju inget annat än det och kan därför inte svara på om det skulle varit någon skillnad om jag hade haft låg.

Jag förstår inte riktigt hur du kopplar ihop "allmänbildad" med "pålitlig och ansvarsfull"?

Nog för att kunskap och allmänbildning är bra för alla, men jag tänker att det krävs en viss IQ-nivå för att kunna "använda" denna kunskap, att som du säger analysera och koppla samman, få en förståelse för verkligheten. Precis det du är inne på när det gäller sport. Man behöver ha genomsnittlig intelligens för att klarar det tror jag, och förmågan ökar nog när IQ ökar (i allmänhet, det finns såklart alltid undantag).

Jag vill däremot inte koppla världsåskådning (både religion och politisk hemvist) med IQ. Hur man ser på världen på det planet är oerhört mycket mer komplicerat än så. Inte heller anser jag att fenomen som fanatism har med IQ att göra, det handlar mer om hur människor funkar än om hur bra de är på att sätta ihop massa lösa träbitar till en kub.

Nu råkar jag vara sådan att jag attraheras av intelligens. Jag vill ha en partner som är på ungefär min nivå. Jag brukar ge exemplet att jag inte vill behöva förklara saker som för mig är grundläggande för min partner, som skillnaden mellan 1 och 1,0.

Men, jag har vänner som inte är har högskoleutbildning eller jättehög allmänbildning (men de är inte under genomsnittet i IQ) och det spelar ingen roll för mig. Jag kanske inte kan prata så mycket naturvetenskap med dem, men det finns ju andra samtalsämnen som är viktiga och värda att prata om. Jag håller inte med din bror där, och jag skrattar inte åt dem bakom deras rygg eller tycker att jag bemästrar dem. Att vara nedlåtande går inte hand i hand med hög IQ, det är en personlighetstyp.
    Ja, och jag tänkte mer på att t.ex. två personer som har IQ över genomsnittet där en bara ligger åå över genomsnittet men den andra snäppet högre så har båda ungefär samma makt till att förstå och använda den kunskapen. 

Jag tror inte att skillnaden är lika väsentlig för dessa två kategorier som för en som befinner sig under genomsnittet eftersom båda dessa kategorier har vad som krävs för att ta till sig text och koppla det med verkligheten. Kanske kan den med ännu högre IQ få ut mer men tror inre det är en markant skillnad, och att gå något snabbare för den med ännu högre IQ.

Jag tror mer att skillnad ligger i om man överhuvudtaget ens vill ta till sig kunskap. 

Det jag menade med att allmänbildning kopplas till pålitlig samt ansvarsfull är att dels visar man på att man förstår (enligt mig är inte allmänbildning jag vet att det är/ ser hur så här, utan också varför det är/ ser ut så här, vad det kan leda till, vad det har för betydelse inom olika plan pch hur man kan missa eller se det på ett annat sätt, kommer inte på ett spontant exempel nu men du fattar antar jag) för att bara säga "det är så" köper en inte en lång konversation och är bara så en liten ögonöppnare för den kunskapen har inte så mycket värde om man inte kan spinna vidare. Och allmänbildning, enligt mig kräver att man kan spinna vidare, vilket är ett bevis på IQ och det är därför oftast som allmänbildade är mer attraktiva. 

Det här med att allmänbildning kan tyda på att man är ansvarsfull och pålitlig- (IQ) och ansvarsfull pga att man visar på att man har en vilja till att lära sig. Två st som har potential till att använda sig av kunskapen men en som inte väljer att ta till den, medan kan ha bara lite lägre IQ men väljer att ta till sig. Här har man olika personligheter.

Och visst kan den som jätte högt IQ se saker och koppla samband. Men ibland måste man "höra eller läsa" för att förstå mer. Och visst kan en som befinner sig i superious intelligance kategorin förstå mer av det han lär sig men hen kanske inte ens vill eller är intresserad? 

Matte är dock en helt annan sak.

Det är inte konstigt att man tycker att IQ är attraktivt, evolutionen har gjort oss tycka det. Men de som befinner sig i superious inteligance resp. genius kategorin är tillräckligt höga och i en egen bubbla att om man själv inte är så kanske det blir lite svårt. Föredrar därför above average om ens hans vill ha mig. Jag har ju iaf utseende så kanske.
  • Sommarochsyrener

Ja, som jag skrivit tidigare och mycket i tråden så är arbetsmoral viktig. 

En med högre genomsnitt IQ kan ha arbetsmoral med en med snäppet högre inte. 

Finns ju många andra gener som spelar roll. 

Så klart att man är lojal o inte töntig det ovärderligt. 

• Sommarochsyrener
    Anonym (Gode) skrev 2022-10-28 16:02:29 följande:
    Arbetsmoral är mycket viktigare än intelligens för framgång i livet. Däremot lär det finnas ett samband. Min erfarenhet är att en intelligent person oftare ser konsekvenserna av att leva på ett visst sätt och därför kommer att anpassa sitt liv efter det. 

En person som arbetar på bra, är ärlig och schysst mot andra, tar hand om sig själv, och dessutom är lojal kommer med största sannolikhet att få ett bra liv.
    Ja det finns ett samband. Men tror inte skillnad är markant så länge man har IQ mer än medel. 
  • Sommarochsyrener
    Eliiza skrev 2022-10-28 18:47:46 följande:

En annan väldigt viktig faktor i detta är att den procentuella skillnaden mellan IQ och EQ skall vara så liten som möjlig; för, högt IQ i kombinanation med lågt EQ riskerar att bli katastrofalt.

Vad är EQ? Är det arbetsmoral?

Man kan alltid bättra på sig och blir enklare om man väljer att arbeta med något man faktiskt tycker om.
Svar på tråden Intelligens