Inlägg från: Sommarochsyrener |Visa alla inlägg
  • Sommarochsyrener

    Intelligens

    Soryu skrev 2022-10-28 23:28:18 följande:
    Intelligens

    Jag har högt IQ. Fick maxresultatet på Mensas test när jag gjorde det i 25-årsåldern. Var inte med i föreningen särskilt länge för jag tyckte inte att jag hade så mycket gemensamt med de personerna jag träffade därigenom.


    Allt som har haft att göra med skola eller att på annat sätt lära mig saker har alltid varit lätt för mig. Jag har aldrig behövt plugga och kämpa så mycket som de flesta andra, så på det sättet har det ju varit väldigt fördelaktigt. När jag gick i skolan var allt väldigt lätt och jag fick alltid alla rätt på allt utan att direkt göra några läxor (för jag hann med läxorna på lektionerna), men jag tror att jag förstod att jag var smart först någon gång i kanske femman eller sexan.

    Jag tycker om att prata om saker på en nivå som jag upplever att ganska många människor har svårt att möta mig i, så det har ju lett till att de flesta av mina vänner också är intelligenta. Men jag kan ofta känna att en del diskussioner mellan människor förs på en nivå som är väldigt låg, och då blir det svårt för mig att bli intresserad av att delta i diskussionen vilket väl då är en negativ konsekvens av att ha högt IQ. En av mina närmsta vänner, som jag känt i över 20 år, är inte särskilt intelligent men vi har mycket gemensamt ändå, så det är inte så att jag absolut inte kan umgås med andra. 


    Du undrar också om levnadsstandarden. Det handlar väl mest om hur mycket pengar man har, och jag har ett välbetalt jobb så jag hade kunnat ha en hög levnadsstandard om jag var intresserad av det, vilket jag dock inte är.


    Ok, intressant det du skriver. 

    Kan du tänka dig att inleda en relation med en som har lägre IQ?

    Det där du nämner med att låg IQade kan ha låga diskussioner behöver nödvändigtvis inte vara sant. Jag har liksom suttit med folk som har högre IQ än mig och de skrattat för töntiga saker och om men bara diskuterat töntiga saker. 

    Utöver jobb så under jag liksom vardagen. Är ens vardag (bortsett från plugg och skolrelaterat) enklare? Jo, det är den ju det vi vi ju. Men nyfiken på exempel.
  • Sommarochsyrener
    Anonym (Essele) skrev 2022-10-29 11:41:33 följande:
    Planering är plättlätt. Säg att vi ska renovera något på huset. Hela processen från A till Ö, inklusive marginal för strul i tid och pengar, kan jag ta fram I huvudet på en några minuter. Och nu menar jag inte renovering som i att tapetsera om ett rum, utan renovering efter vattenläcka inklusive ett nytt kök. Slutsumma 1,5 miljoner och 5 månader. 
    Evakueringsplanering gjorde jag samtidigt som jag stängde av vattnet i pannrummet och stod i telefonkö till försäkringsbolaget. 

    Jag kan handla kläder till nästa vinter till barnen på rea utan att förbereda mig, eftersom jag har koll på vad som finns I garderoberna hemma och jag har deras tillväxtkurvor i huvudet.
    En stor skillnad mellan mig och min bror är planering. Han planerar ens åt mig. Och lägger mer tid åt mig än honom för han vet att det kräver mer tid för mig än honom.
  • Sommarochsyrener
    Embla twopointoh skrev 2022-10-29 12:43:52 följande:
    Fast jag tycker att det är skillnad på "låg nivå" och "töntig nivå". Det handlar även om hur man diskuterar saker, inte bara om vad man diskuterar, om du förstår vad jag menar. Det är helt enkelt ibland svårt att diskutera på en "hög" nivå när en eller flera i gruppen inte har samma referensramar som man själv/resten av gruppen.

    Jag kan såklart bara utgå från mig själv, men när jag hamnar i sådana diskussioner, så håller jag tillbaka, jag säger inte högt de paralleller eller slutsatser som kommer för mig, eftersom jag vet att det kommer att gå över huvudet på någon/några och man ofta kan uppfattas som en Besserwisser, skrytmåns, att man vill visa upp hur smart man är och/eller sätta andra på plats.

    Och, även intelligenta människor kan vilja flamsa, skämta och inte vara så allvarliga ibland, det är inte så att vi sitter raka i ryggen i hårda soffor och diskuterar vetenskapliga artiklar, möjliga ekonomiska scenarion eller vem som är bäst av Aristoteles eller Kant varenda gång vi umgås.

    (Jag vill poängtera att jag absolut tycker det kan vara givande att diskutera med människor som inte tänker och fungerar som jag själv eller som inte har samma referensramar, oavsett deras intelligensnivå. Det är därför jag hänger här på FL, det ger insikt och förståelse för andra människor och motverkar att man hamnar i en åsiktsbubbla.)
    Jag har inte sagt att jag tror att begåvade diskuterar Aristoteles, det tror jag knappast ens. Eller sånt varenda gång.

    Jag har hört över genomsnitt diskutera om hur t.ex. muskler byggs och intressant fakta och flera perspektiv samt skämt åsido.

    Sen har jag hört intelligenta garva sönder för typ en får emoji eller bara snacka skit om folk att jag äcklats och tyckt att de är konstiga. 

    Sen andra intelligenta som föredrar att vara tysta.

    Sen spelar personlighet roll. 

    Sen vill jag komma med egen reflektion:

    Har också hört dessa töntiga snackar om feminism och jämställdhet. Men deras diskussion kring dessa ämnen saknar liksom perspektiv och andra infallsvinklar samt resonemang och hör inte ihop med hur de är som personer.

    T.ex. vill de att alla ska vara feminister. Men sen kan de tänka sig att inleda en relation med en feminist kille? Knappast för att de säger att de vill ha dominanta killar. Hur går det ihop med att de vill att alla ska vara feminister? 

    Sen frågan om vem ska betala notan så säger de killen. På vilket sätt är det feminism och jämställdhet? Är inte jämställdhet mer i så fall att tjejen och killen delar på notan? Det hör ju inte ihop med att de tycker att det ska vara jämställdhet eller hur tänker de? Tycket personligen mer det här är "utnyttjande". Och inte konstigt för dryga är de också.

    Och nej. Jag värderar personlighet mer. Så länge man inte är trög. Min bror säger att jag är trög fast vi båda vet att jag inte är det. Jag har gått högskoleförberedande program och fått höga betyg inom allt text relaterat som samhällsorienterande ämnen och språk ect. Inte lika bra i matten. Men tja, jag väljer annat så får en snille bli den framtida ingenjören. Det är ju knappast att man ändå behöver avancerad matte i vardagen. Trög är en som inte kan ens gå i skolan/ behöver gå om en massa gånger/ årskurser. 

    Sen vill jag understryka att personer med låg utbildning behöver inte alls ha lågt IQ. Ens förutsättningar kan ha gjort att man inte t.ex. kunnat betala för skolan om man kommer från ett land där skolan kostar. Många tar huslån och fastnar därmed i lagerarbete som ändå är bra betald. Man kanske bara har bra betalt och orkar inte utsätta sig för stress och vill leva livet liksom/ man vill inte slösa sina bästa år på plugg? Man kan ändå ha högt IQ. 

    Unga tenderar att bry sig mer om utseende. För låt oss vara ärliga med varandra det första man ser är inte IQ utan utseende. En som ser bra ut tenderar att få bra behandling och respekt. IQ är nog viktigare hos de äldre för då är man inte lika snygc som förr.
  • Sommarochsyrener

    Och nu har jag diskuterat med några av er. Vad tycker ni om mig? Jag är ändå under genomsnitt. Fast inte farligt under och sålänge jag är ambitiös så kan jag nå bättre vardag. Visst tuffare för mig men ändå. Sen kommer jag välja bort ingenjörsutbildningar.  

  • Sommarochsyrener

    Jag syftade inte på att du kopplar dessa, utan sa det som något allmänt. 

    Ja, det där med utbildningar som kräver IQ har jag också tänkt på. Både själva antagningen, utbildningen och sen yrket. Tror dock läkare är lättare än ingenjör pga mer text än matte. 

  • Sommarochsyrener
    Anonym (gg) skrev 2022-10-29 18:57:54 följande:
    Tycker inte du verkar under genomsnittet.

    Under genomsnittet för mig är vissa kollegor som jag har som inte ens kan formulera sig i skrift, inte förstår några sammanhang alls och lyssnar på rykten de hört om hur samhället fungerar, sedan använder dessa som fakta.
    Det är snällt av dig att boosta mitt självförtroende. 

    Men jag är ändå närmare det lägre hållet än det övre. 

    Har svårt med mönster. Det som brukar komma på IQ test.

    Matte är lättare fast i så fall skolans matte. Inte IQ test matte med mönster 
  • Sommarochsyrener
    Anonym (Gode) skrev 2022-10-28 22:30:28 följande:
    Möjligt men tror att intelligens är viktigare idag än för 50-100 år sedan. Fallgroparna och möjligheterna är många fler numer och det krävs så mycket mer av en människa i dagens samhälle.

    Mycket enklare förr då de flesta växte upp i en arbetande och disciplinerad kultur.
    Sant helt annan värd idag. 

    Det jag tänker på är att låg IQade tenderar att tycka om rutiner. Samma sak varje dag den här timmen ect. Man är då liksom förberedd. Man vill ju inte ha utmaningar för att man inte kan hantera de. Att den ena dagen kan vara helt olik den andra är inget man riktigt kanske eftersträvar. 
  • Sommarochsyrener
    Embla twopointoh skrev 2022-10-29 19:31:13 följande:
    Och jag menade inte att du syftade på att jag kopplar dessa. Skrattande

     Underskatta inte det jobb och begåvning som krävs för att ta till sig stora mängder text under kort tid. De ska inte bara läsa mycket, utan även förstå och komma ihåg vad de läst och sedan få ur sig det under en examination. Läkarutbildningarna vad jag har hört stenhårda på att studenterna måste ta ett visst antal poäng för att få läsa vidare, klarar studenten inte det får de inte fortsätta plugga. Ingen omtenta på omtenta på omtenta på det programmet, inte!

    Jag har haft civilingenjörs-studenter som inte haft några som helst problem med att förstå mina genomgångar av statistisk termodynamik, men som inte för sitt liv kan följa en skriftlig labbinstruktion eller skriva en begriplig labbrapport (förmodligen för att de inte läser speciellt mycket böcker).

    Men visst, om jag var tvungen att plugga medicin eller teknisk fysik skulle jag välja det förstnämnda.
    Nej, jag underskattar absolut inte. I och med en stor mängd och massa steg i olika processer kräver det mycket av en och en massa repition. Men antagligen är det enklare för en som inte är ett geni. Och geniet föredrar matten.

    Att eleverna inte kan vara bra på att skriva/ läsa kan bero på att jo dels att de inte läst mycket eller att det faktiskt finns två typer av IQ och att de inte har mycket av den andra.

    Verbal och kvantitativ. 

    Varför kan fysikern inte bli poeten? Och varför kan poeten inte bli fysiker? 

    Jo, för att de har olika mycket av olika typer av IQ. 

    Jag är inte bra på matte men jag kan skriva på det liksom bara flyter på. 

    Men på ett sätt tror jag att om man har IQ är man bra på båda men att då vissa kan vara extremt bra den ena delen. 

    Jag är inte extremt bra på verbala men hyfsad iaf i skolan var det inte jobbigt. 
  • Sommarochsyrener
    Embla twopointoh skrev 2022-10-29 20:57:06 följande:
    "Olika typer av IQ" är pseudovetenskap, det är långt ifrån något faktum. Saken med IQ är att det är mätbart (även om det finns tveksamheter kring det också), andra typer av intelligens är det inte.

    Vad menar du med att förmågan att tala och att något är mätbart skulle vara två olika intelligenser?

    Att ett geni per definition skulle föredra matte anser jag inte är sant. Genier, precis som vem som helst, har olika preferenser.

     Jag är bättre på det språkliga än på det matematiska. Då har jag ändå läst matte och fysik (mest kvantmekanik i och för sig, inte så mycket klassisk mekanik) på universitetsnivå och mitt jobb kräver att man kan matte.
    Jag tycker det ligger något i det. För varför blir en poet inte fysiker liksom. Jag tror på det. Varför skulle man inte tro på det?

    Med verbala menar jag mer språk. Skriva texter.
  • Sommarochsyrener
    Man brukar ju skilja mellan verbal och visuospatial förmåga som två olika delar av det man mäter med ett begåvningstest som WAIS. På gruppnivå finns det ju ett starkt samband mellan de två domänerna, så om en person är bra på det ena tenderar den att också vara bra på det andra, men det finns förstås undantag där det är ganska stor skillnad mellan de två.
     
    Men man brukar inte benämna det som olika intelligenser, utan man brukar använda intelligensbegreppet om det som begåvningstest avser att mäta.
     
    Jag vet inte hur svårt det är att läsa t.ex. en civilingenjörsutbildning men läkarutbildningen handlade mycket om att kunna memorera stora mängder kunskap. Jag skulle gissa att det är bra mycket mer intellektuellt krävande (visuospatialt då) att ägna sig åt någonting som är mer matematiskt.
    -----------
    Soryu, det var exakt det jag menade!
Svar på tråden Intelligens