• Anonym (Ts)

Hur skilde sig era graviditeter år?

Nyfiken!

Hade själv en nästan symptomfri första graviditet - ingen direkt foglossning, inga cravings, väääldigt lite illamående.

Kan man tro att graviditet 2 är lika eller kan de vara som natt och dag?

Hur var det för er?

• Svar på tråden Hur skilde sig era graviditeter år?
  • Kvinna1989

Jag var gravid förra året (födde september 2021) och det var min första. Inget illamående (förutom ibland när jag borstade tänderna) , dock mycket huvudvärk och svårt att sova på slutet men annars enkel.

Nu är jag gravid igen, dock bara i vecka 9 men hittilas var det samma i början dvs noll symtom (liiiite "mensvärk" 2 dagar") . Hade dock illamåede vecka 7 några dagar, men spydde inte. Nu har jag inga symtom igen. Får se hur det går, hoppas på en lika enkel!

Förra graviditeten hade jag graviditetsdiabetes, stor risk att få det igen men de får vi se då. Det var dock inget jag led av och allt gick jätte bra! (Fick ju extra UL 1-2 gånger i månaden! <3 ). 

Vikten då. Första hade jag gått upp redan 5 kg vid denna veckan (vilket var alldeles för mycket!) Nu har jag bara gått upp 200g tack och lov!

• Anonym (Fruktansvärt)

Lika bedrövliga i stort sett. Jag började må illa tidigare med tvåan och det satt i längre också. + att det var helvetiskt varmt när jag var höggravid sommaren -18. Att vara gravid är det värsta jag mått. 

• Anotherone

För mig var allt exakt samma. ALLT!
    Ömma bröst, konditionen som försvann, sen en ganska lugn och rofylld tid där magen växte men där jag kände mig ungefär som vanligt.
    Inget illamående och ingen foglossning.
    Samma pappa och samma kön på barnen, ifall det kan tänkas påverka.

• LFF
    Anonym (Ts) skrev 2022-10-27 11:06:44 följande:
    Hur skilde sig era graviditeter år?

Nyfiken!

Hade själv en nästan symptomfri första graviditet - ingen direkt foglossning, inga cravings, väääldigt lite illamående.

Kan man tro att graviditet 2 är lika eller kan de vara som natt och dag?

Hur var det för er?

Graviditet 1: Tappade aptiten, doftkänslig till tusen, illamående. Missfall i v12 så jag vet inte hur det hade blivit med foglossning och liknande.

Graviditet 2: Hungrig som tusan, ville äta hela tiden och mycket. Doftkänslig till viss del. MA upptäckt vid KUB-ul så ingen aning om resterande graviditet.

Graviditet 3: Inte aptitlös men inte heller tokhungrig. Lätt illamående när jag vaknade på morgonen, avhjälptes med Bragokex vid sängen. Cravings under en kort period, Ballerina och Nogger (insåg senare att det var nougaten jag ville åt). Detta sammanföll under tiden som Pressbyrån hade glassrea. Halvvägs genom graviditeten började jag må lätt illa på eftermiddagen, avhjälptes med att ha med mig morotsstavar att knapra på. Ingen foglossning, mådde superbra i övrigt. 
  • MagganTop

Fick barn oktober 2021. Underbar graviditet (och förlossning) älskade o vara gravid, gick totalt upp 14kg. kände mig knappt gravid förutom otymplig mage och foglossning mot slutet.

nu väntar jag barn nr 2 med bf januari. Känner mig knappt gravid denna gången heller, hittills gått upp 11kg så lär bli likvärdigt som med första. MEN har extrem foglossning! Började redan i v 10. Men läkare/bm säger att det säkerligen beror på att det inte var längesen jag fick barn och att kroppen är uppluckrad sedan dess. Har även järnbrist denna gång som jag tar tabletter mot.

• fjanten

1: Illamående och spydde från början till slut. Ingen foglossning. Normalstor mage, kom tidigt.
    2: Inget illamående alls. Ingen foglossning. Liten mage som kom sent.
    3: Illamående och spydde halva graviditeten. Jobbig foglossning. Normalstor mage, kom tidigt.
    4: Värsta illamåendet av alla graviditeterna, men det gick lyckligtvis över runt halvtid. Ingen mage alls, kanske att man kunde ana under sista veckan jag var gravid (födde i v. 33+2). Helvetisk foglossning nattetid, inget dagtid. Graviditetsdiabetes
    5: Inget illamående alls. Lätt foglossning sista tiden, men inte så farligt. Ingen mage alls. Födde i v. 32+2. 

Svar på tråden Hur skilde sig era graviditeter år?