• Anonym (2 veckor)

Kan tandhygienisten sätta igång en infektion?

Jag har en väldigt känslig tand som har krånglat sen i våras men det finns inget kliniskt fel på den. Har blivit undersökt av flera tandläkare för samma tand. 

Jag var hos tandhygienisten för  två veckor sen och sa åt henne att vara försiktig vid just den tanden. Jag antar att hon var det men hon skrapade tandsten och använde även en sån där manick som sprutar vatten hårt. 

Nu har det gått två veckor och jag har haft ont i tanden sen dess. Innan besöket hade tanden varit symptomfri i en månad. 

Det spänner och ömmar är väl det bästa sättet att beskriva det på. Jag var tom tillbaka till tandläkaren som inte såg något konstigt. Jag frågade om det kan ömma så länge efteråt och han sa nej. 

Tandläkarskolan internet säger att man kan ha ont i en vecka och i extrema fall två veckor efteråt. 

Vad jag undrar över är om det kan vara så att en infektion har kickats igång pga hygienistbesöket? Vad tar man för antibiotika för det? Hur botar man det? 

Finns det fler här som har ont efter hygienistbesök? Vad gör ni åt saken om det är så?

Mina tänder är i bra skick och jag har inga fickor etc utan bara den här tanden som spökar. 

• Svar på tråden Kan tandhygienisten sätta igång en infektion?
  • Anonym (Nej)

Nej. Mer troligt att tand och tandkött nu har ett annat slags utrymme när hon har gjort rent åt dig och reagerar på det. Om tandläkaren har tittat och sagt att den är ok så är den det.

Vad är det för problem du haft med tanden tidigare?

• Anonym (2 veckor)
    Anonym (Nej) skrev 2022-10-27 18:58:40 följande:
    Nej. Mer troligt att tand och tandkött nu har ett annat slags utrymme när hon har gjort rent åt dig och reagerar på det. Om tandläkaren har tittat och sagt att den är ok så är den det.

Vad är det för problem du haft med tanden tidigare?
    Är det roten som reagerar eller vad? Nerven? Någon tandhals som är blottad fast ingen har nämnt det? Ömmar den för att den har mer utrymme nu? Jag var hos hygienisten för sex månader sen också så tänderna var ganska rena redan. 

Det började med att jag böt en lagning i våras och hade svinont i tanden i en vecka efteråt. Smärtan avtog men det gjorde ont att tugga något hårt i månader tills lagningen blev bytt. 6 veckor innan lagningen böts så började tanden ömma är väl det bästa sättet att beskriva det på. Alltid medveten om att jag har en tand just där. Tandläkaren filade ner cusparna så att den inte skulle ha kontakt med motsatt tand och allt blev bra i en dryg månad sen började det om efter hygienisten. 

Så nu ömmar tanden igen sen två veckor. Ibland mer, ibland mindre men jag är konstant medveten om tandens existens. Och det började alltså om igen samma dag som jag var hos hygienisten så vad kan hon ha gjort som utlöste det här? 

Jag förstår inte varför ingen tandläkare kan lösa det här problemet åt mig när jag har varit hos flera stycken. 
  • Anonym (Nej)
    Anonym (2 veckor) skrev 2022-10-27 19:32:41 följande:
    Är det roten som reagerar eller vad? Nerven? Någon tandhals som är blottad fast ingen har nämnt det? Ömmar den för att den har mer utrymme nu? Jag var hos hygienisten för sex månader sen också så tänderna var ganska rena redan. 

Det började med att jag böt en lagning i våras och hade svinont i tanden i en vecka efteråt. Smärtan avtog men det gjorde ont att tugga något hårt i månader tills lagningen blev bytt. 6 veckor innan lagningen böts så började tanden ömma är väl det bästa sättet att beskriva det på. Alltid medveten om att jag har en tand just där. Tandläkaren filade ner cusparna så att den inte skulle ha kontakt med motsatt tand och allt blev bra i en dryg månad sen började det om efter hygienisten. 

Så nu ömmar tanden igen sen två veckor. Ibland mer, ibland mindre men jag är konstant medveten om tandens existens. Och det började alltså om igen samma dag som jag var hos hygienisten så vad kan hon ha gjort som utlöste det här? 

Jag förstår inte varför ingen tandläkare kan lösa det här problemet åt mig när jag har varit hos flera stycken. 
    Om jag säger så här, att först har man tandsten och allt möjligt som trycker emot på olika ställen men kroppen reagerar inte för det är så långsam utveckling. Sedan tar man bort tandstenen och vips kan tandkött och tänder röra sig på ett annat sätt, då kan kroppen reagera och det kan ta ett par veckor innan det lugnar ner sig. Att ta bort tandsten varje halvår är faktiskt precis rätt tidpunkt så det inte byggs upp för mycket men kroppen kan ju ändå reagera.

Gå tillbaka och be dem fixa lagningen, den har ju tydligen inte blivit riktigt bra än. Sånt går på garanti. Vet inte om det är den som gjorde första eller sista åtgärden du borde gå till, synd att du bytt runt en del.
  • Tow2Mater
    Anonym (2 veckor) skrev 2022-10-27 19:32:41 följande:

Började det onda innan lagningen böts, eller efter?

Man kan ha ont i upp till 6 månader har tandläkaren sagt till mig. Visar inte röntgen nåt är det bara att vänta.

• Anonym (2 veckor)
    Anonym (Nej) skrev 2022-10-27 20:15:39 följande:
    Om jag säger så här, att först har man tandsten och allt möjligt som trycker emot på olika ställen men kroppen reagerar inte för det är så långsam utveckling. Sedan tar man bort tandstenen och vips kan tandkött och tänder röra sig på ett annat sätt, då kan kroppen reagera och det kan ta ett par veckor innan det lugnar ner sig. Att ta bort tandsten varje halvår är faktiskt precis rätt tidpunkt så det inte byggs upp för mycket men kroppen kan ju ändå reagera.

Gå tillbaka och be dem fixa lagningen, den har ju tydligen inte blivit riktigt bra än. Sånt går på garanti. Vet inte om det är den som gjorde första eller sista åtgärden du borde gå till, synd att du bytt runt en del.
    Det är bara min ordinarie tandläkare som har gjort/gjort om lagningen, bettskena och sånt men jag har gått till två till tandläkare för utlåtanden då jag saknar svar men dom har bara undersökt, testat tanden och röntgat. 
    Tow2Mater skrev 2022-10-27 20:53:26 följande:
    Började det onda innan lagningen böts, eller efter?

Man kan ha ont i upp till 6 månader har tandläkaren sagt till mig. Visar inte röntgen nåt är det bara att vänta.

Tanden var felfri tills den 25+ år gamla lagningen böts. Tanden började göra ont samma dag som lagningen böts och gjorde jätteont i en vecka- hela tanden och tandköttet också. Sen började tanden ömma efter 4 månader igen men röntgen visar inget knas. Nu har jag kommit på att tanden inte verkar klara tryck men jag vet inte varför och inte tandläkaren heller tydligen. 

Jag har frågat om det kan vara så att bedövningen första gången satte igång något konstigt med tanden eller i nerverna för det var bara den tanden som bedövades med någon sorts penna som trycktes runt tanden många gånger istället för en spruta som bedövar hela sidan av munnen. Tandläkaren sa att det inte är möjligt men jag är lite skeptisk till det svaret då jag inte hittar några andra förklaringar. 
Svar på tråden Kan tandhygienisten sätta igång en infektion?