Kan tandhygienisten sätta igång en infektion?
Jag har en väldigt känslig tand som har krånglat sen i våras men det finns inget kliniskt fel på den. Har blivit undersökt av flera tandläkare för samma tand.
Jag var hos tandhygienisten för två veckor sen och sa åt henne att vara försiktig vid just den tanden. Jag antar att hon var det men hon skrapade tandsten och använde även en sån där manick som sprutar vatten hårt.
Nu har det gått två veckor och jag har haft ont i tanden sen dess. Innan besöket hade tanden varit symptomfri i en månad.
Det spänner och ömmar är väl det bästa sättet att beskriva det på. Jag var tom tillbaka till tandläkaren som inte såg något konstigt. Jag frågade om det kan ömma så länge efteråt och han sa nej.
Tandläkarskolan internet säger att man kan ha ont i en vecka och i extrema fall två veckor efteråt.
Vad jag undrar över är om det kan vara så att en infektion har kickats igång pga hygienistbesöket? Vad tar man för antibiotika för det? Hur botar man det?
Finns det fler här som har ont efter hygienistbesök? Vad gör ni åt saken om det är så?
Mina tänder är i bra skick och jag har inga fickor etc utan bara den här tanden som spökar.