• HenneGrek

    Somnar så sent!

    Vår 15 månaders har alltid somnat sent. Vanligast är att han sover ca 22-07.30 (och under den tiden vaknar han 4 ggr för välling). Hur han sover på dagen är olika, ibland är det en vila, ibland två beroende på hur många uppvak han haft/hur han sovit på natten. Fått höra av en släkting att jag borde "styra upp sömnen för hennes barnbarn somnar minsann prick 18.30 varje dag". Vi har försökt få honom att sova kortare på dagen och lägga honom kl 19 eller 20 men OM han då somnat så sover han bara en halvtimme och är vaken till halv 12... Hur gör ni? Tips? Vi har samma rutin varje kväll, ta på pyjamas, borsta tänderna, läsa bok i sängen och lyssna på lugn musik.
  • Svar på tråden Somnar så sent!
  • Mortiscia80

    Låt barnet sova som det är nu, om det inte är några problem finns ingen anledning att ändra tiderna. Ni har ju en fin rutin som funkar, var glad för det!

  • lövet2

    Om du uppskattar att sonen sover till 0730 på morgnarna, så är det bara att köra på. Ska han lägga sig tidigare, så vaknar han också tidigare. Inget fel med att somna sent, så länge man inte har tider att passa på morgnarna.

  • Anonym4848
    lövet2 skrev 2022-10-28 20:17:05 följande:

    Om du uppskattar att sonen sover till 0730 på morgnarna, så är det bara att köra på. Ska han lägga sig tidigare, så vaknar han också tidigare. Inget fel med att somna sent, så länge man inte har tider att passa på morgnarna.


    För oss vuxna brukar det hänga ihop, men för barn är det inte alls säkert att tidig läggning = tidigt uppvak. Det kan likväl bli tvärtom. Alla barn är olika men jag känner flera som sover längre på morgonen när man fått dem att somna tidigare på kvällen, inklusive min egen.
Svar på tråden Somnar så sent!