• HemligaM

Få lugnande till hund

Hej,

Förra nyår trodde jag att min hund skulle få hjärtstillestånd pga rädsla och raketer. Året innan det var det inga problem alls med raketer men förra nyår var katastrof. Sen dess har hon även blivit SÅ JÄVLA ljuskänslig.

Motorcyklar, maskiner, smällar - alla höga ljud gör henne livrädd. Det är hemskt att se då det verkligen blir hinder i hennes vardag.

Så det jag undrar är om någon har fått lugnande utskrivet till sin hund till nyår? 

Jag förmodar att dom kollar hjärtat så det tål lugnande, vilka tester gör dom mer?

Vad kostade undersökningen ungefär? Och vad kostade medicinen? 

Detta är ingen lat quick fix heller, jag har försökt och försöker hjälpa henne och jobba med henne för att höra det enklare för henne men detta nyår vill jag vara förberedd så hon slipper gå igenom samma sak igen. 

Ska ringa vet på måndag och boka tid men hör gärna lite från er också, hur det fungerade, vilka ni fick, vad för hund ni har osv. 

Tack! 

• Svar på tråden Få lugnande till hund
  • HemligaM

Tack för allas svar och tips! Jag ska köpa en thundershirt och lägga mer tid på att spela upp klipp med ljud hon tycker är obehagliga. Hon reagerar dock inte alls lika mycket på ljuden från tv som hon gör när vi är ute/hon hör det kommer utifrån.. Det är dock nog inget fel på hörseln för hon hör mig när jag viskar/när någon går utanför och jag knappt hör det.

Och till er som inte läste hela inlägget där jag skrev att vi jobbar aktivt med det - detta är mitt sista alternativ? Givetvis kommer jag fortsätta arbeta med henne för att vi ska slippa medicin. Men jag ser hellre att jag har möjligheten att hjälpa henne igenom nyårsafton genom att ge henne medicin så hon inte behöver uppleva lika mycket stress och jag vågar säga panikångest deluxe. 

Det gör hemskt ont att se henne koppla bort ALLT och bara vara livrädd. Jag kan inte få kontakt med henne vissa gånger för hon är så panikslagen. Har alltid godis och en lekis med mig i fickan för att kunna avleda men dom gångerna där kommer en smäll utan att vi är beredda funkar inte ens dom grejerna. Vi gör kontaktövningar, försöker ge henne en uppgift så hon flyttar fokus, låtsas som ingenting och bara fortsätter gå osv.

Och ja, det tar tid. Jag vet. Men jag är begränsad då det snart kommer börja smälla. 

• Anonym (Husse)

Jag skulle aldrig tillåta att hunden fjantade sig. En hund ska tåla fyrverkerier, trafik, ambulanssirener och åska.

Det viktigaste är att som hundägare visa 100% lugn då ljuden kommer. Var obemärkt.

Dalta inte med godis eller trösta eller liknande, då bekräftar man ju att det är farligt.

• Dexter dot com
    Anonym (Husse) skrev 2022-11-03 09:24:00 följande:

Jag skulle aldrig tillåta att hunden fjantade sig. En hund ska tåla fyrverkerier, trafik, ambulanssirener och åska.

Det viktigaste är att som hundägare visa 100% lugn då ljuden kommer. Var obemärkt.

Dalta inte med godis eller trösta eller liknande, då bekräftar man ju att det är farligt.

Hur tycker du då man ska agera när hunden kissar ner sig, kryper efter backen, hyperventilerar så den nästan tuppar av och är helt okontaktbar när den hör ett skott, åska eller fyrverkerier på väldigt lång avstånd?
  • Anonym (Husse)
    Dexter dot com skrev 2022-11-03 10:34:01 följande:
    Hur tycker du då man ska agera när hunden kissar ner sig, kryper efter backen, hyperventilerar så den nästan tuppar av och är helt okontaktbar när den hör ett skott, åska eller fyrverkerier på väldigt lång avstånd?
    Man ska inte låta det gå så långt. Man ska bryta vid första lilla tendensen. Vid första smällen på nyårsafton säg man till hunden på skarpen om den börjar bete sig. (Detta innebär inte att man skriker eller svär.)

Man visar att man själv skiter i smällarna.

Var fysisk (mild men bestämd) om det behövs, ta t.ex. håll i hundens huvud så att man ser varandra i ögonen då man talar till den.

Så fort man märker att man har hundens uppmärksamhet så kan man aktivt umgås som vanligt med den. Ta en promenad t.ex.

Det handlar om att vara en god förebild, att visa att det förvisso smäller lite, men det är inget att bry sig om.

Min åskrädde bekante har "fostrat" hund efter hund att bli åskrädd.
  • LFF
    Anonym (Husse) skrev 2022-11-03 13:42:10 följande:
    Man ska inte låta det gå så långt. Man ska bryta vid första lilla tendensen. Vid första smällen på nyårsafton säg man till hunden på skarpen om den börjar bete sig. (Detta innebär inte att man skriker eller svär.)

Var fysisk (mild men bestämd) om det behövs, ta t.ex. håll i hundens huvud så att man ser varandra i ögonen då man talar till den.

Så fort man märker att man har hundens uppmärksamhet så kan man aktivt umgås som vanligt med den. Ta en promenad t.ex.

Det handlar om att vara en god förebild, att visa att det förvisso smäller lite, men det är inget att bry sig om.

Självklart är det min fd grannes fel att hennes hund blev skotträdd när hunden fick en smällare kastad över sig. Självklart är det grannens fel att hunden blev så rädd att hon reagerade även på smällande avgasrör som vi människor knappt hörde. 

Självklart var det vårt fel att vår hund blev skotträdd när han var ett antal år gammal och en raket smällde av precis utanför vårt vardagsrumsfönster på 5e våningen en nyårsafton. Självklart var det jag som påverkade honom när jag låg och läste i ett mörkt sovrum de efterföljande åren medan han låg och skakade under täcket. Självklart var det jag, som älskar fyrverkerier, som bekräftade min hunds rädsla och förstärkte den genom att inte reagera för fem öre. 

Självklart är det mammas fel att hennes pudel blivit räddare och räddare för varje år för både fyrverkerier och åska. Självklart är det hennes fel att hunden inte vill gå ut om han känner att det ligger åska i luften (utan att vi människor känner av det där kvalmiga som gärna föregår åska) även fast hon inte är rädd vare sig för åska eller fyrverkerier. 
  • Ordinär Man
    LFF skrev 2022-11-03 13:54:41 följande:
    Självklart är det min fd grannes fel att hennes hund blev skotträdd när hunden fick en smällare kastad över sig. Självklart är det grannens fel att hunden blev så rädd att hon reagerade även på smällande avgasrör som vi människor knappt hörde. 

Självklart var det vårt fel att vår hund blev skotträdd när han var ett antal år gammal och en raket smällde av precis utanför vårt vardagsrumsfönster på 5e våningen en nyårsafton. Självklart var det jag som påverkade honom när jag låg och läste i ett mörkt sovrum de efterföljande åren medan han låg och skakade under täcket. Självklart var det jag, som älskar fyrverkerier, som bekräftade min hunds rädsla och förstärkte den genom att inte reagera för fem öre. 

Självklart är det mammas fel att hennes pudel blivit räddare och räddare för varje år för både fyrverkerier och åska. Självklart är det hennes fel att hunden inte vill gå ut om han känner att det ligger åska i luften (utan att vi människor känner av det där kvalmiga som gärna föregår åska) även fast hon inte är rädd vare sig för åska eller fyrverkerier. 
    Det är ägarens fel att inte ta hand om sin hund, och hantera problemet, utan i stället gnälla, skylla på andra, och droga ner hunden.
  • Anonym (Matte)

Orkar inte läsa alla kommentarer så svarar bara.

Mina hundar var totalt vettskrämda på nyår, speciellt den ena som kissade på sig och bara låg och kved.
    Vi fick Stesolid av veterinären.

Kan inte säga att hunden blev lugn för det, men det blev iallafall uthärdligt för honom. Den andra hunden sa godnatt och sov till morgonen därpå.

• Ordinär Man
    Dexter dot com skrev 2022-11-03 10:34:01 följande:
    Försök inte göra ditt problem till mitt.
  • Dexter dot com
    Anonym (Husse) skrev 2022-11-03 13:42:10 följande:

Har haft 6 st hundar som alla varit skottfasta och oberörda av ljud, åska mm dom första åren. 4 st var oberörda hela deras liv men 2 av dom blev vettskrämda när dom var 4-5 år av smällare som kastades efter dom, Det fanns alltså inga tendenser att bryta. Det gick från oberörd till vettskrämd på en sekund.
    Tror helt ärligt att du inte träffat en panikslagen och vettskrämd hund med tanke på råden du ger!
  • Anonym (Husse)
    LFF skrev 2022-11-03 13:54:41 följande:

Hur man hanterar sådana situationer är just det som avgör. Blir man stressad/ledsen/oroad och börjar trösta så bekräftar man för hunden att det var farligt som man ska stressa upp sig för.

Som tips om åskrädd hunden kan man till exempel läsa:

"Hjälp hunden att känna trygghet Håll dig lugn, låtsas som ingenting och gör dina vanliga vardagssysslor. Bekräfta inte hundens rädsla genom att ömka och trösta."

fritillgang.com/plats/foredrag/read/99769-hur-gor-man-med-en-askradd-hund

Dvs ungefär vad jag redan påpekat.
Svar på tråden Få lugnande till hund