• Anonym (Plagiat?)

Nån som kan regler om plagiat?

Finns det nån som vet om det finns nån regel på hur mycket man får kopiera från en text utan att ange det som direkt citat? Alltså, om man skriver en text o säger att den här texten är baserad på källa A så behöver man väl inte ange Källa A som referens så fort man säger nåt som är taget från den källan, men får man lov att kopiera bitar utan att citera? Och i så fall, var går gränsen för hur mycket man får kopiera? Jag fattar också att man inte ska copy-pastea ihop en hel text, så det behöver ni inte förklara, men jag undrar alltså var gränsen går för att det ska räknas som plagiat? Är en enstaka mening här och där ok tex, eller måste man formulera om precis allt, om man inte anger det som direkt citat?

Hoppas nån fattar hur jag menar och kan svara!

• Svar på tråden Nån som kan regler om plagiat?
  • Anonym (plagg)

Typ någon enstaka mening kan man ta direkt, absolut inte hela stycken utan att citera. Och inte en massa olika enstaka meningar på olika delar av texten heller. Men du måste alltid använda referenshänvisning oavsett.

• Anonym (skrivit mkt)

Det beror på  var du ska använda texten också.  Är det ex ett skolarbete på gymnasiet eller kanske snarare universitetet så körs det genom ett plagiatprogram och kopierade meningar markeras. Så kan det vara bra att testa texten i nån online plagiatkontroll och omformulera de meningarna.

• Citronella

Hur långt är ett snöre? Det beror på vad du kopierar och hur texten ska användas. Vissa formuleringar är generiska och förekommer i tiotusentals verk så sådant är aldrig något problem med. (t.ex Han smög med ljudlösa steg över mattan i hallen) Använder du dig av en känd dikt lär du få problem redan efter en mening (tex ja visst gör det ont när knoppar brister av Karin Boye) 

• Anonym (Plagiat?)
    Anonym (plagg) skrev 2022-10-28 23:32:16 följande:

Typ någon enstaka mening kan man ta direkt, absolut inte hela stycken utan att citera. Och inte en massa olika enstaka meningar på olika delar av texten heller. Men du måste alltid använda referenshänvisning oavsett.

Anonym (skrivit mkt) skrev 2022-10-28 23:54:45 följande:

Det beror på  var du ska använda texten också.  Är det ex ett skolarbete på gymnasiet eller kanske snarare universitetet så körs det genom ett plagiatprogram och kopierade meningar markeras. Så kan det vara bra att testa texten i nån online plagiatkontroll och omformulera de meningarna.

Tack så jättemycket för era svar!

"Skrivit mkt": Ja, de använder URKUND o kollar texter som vi lämnar in, så jag vet som sagt att det inte är en bra idé att copy-pastea en hel text :) Jag skriver om och lägger in lite egna tankar där det går osv, men jag undrade mer om de där gångerna när det helt enkelt inte "går" att formulera om så det blir bra, om man då alltid måste ange det som direkt citat, men då vet jag att det är ok med nån mening bara :)

Tack så jättemycket båda två!
  • Anonym (skrivit mkt)

Ok då är det universitetsnivå va?
    Skulle nog själv vara lite nojig för att använda kopierade meningar.Alltså klart det finns en risk för att man råkar formulera något på samma sätt som nån annan, men det får nog inte finnas flera ställen i texten där det sker. Ibland  kan det behövs en del bearbetning för att omformulera så att det blir bra. 

Lycka till med inlämningen!!

• Anonym (Lärare)

Du får inte ta en enda mening utan att ange källa, oavsett om du citerar ordagrant eller gör en sammanfattning av det som skrivs. Så fort det är någon annans ord än dina egna så ska källa anges, annars ÄR det plagiat!

• Anonym (Akademisk text)

Halva grejen är ju att du ska visa att du har förstått uppgift och innehåll och skriva själv...så din tanke om att "kasta om meningar och lägga in lite egna tankar där det går" tycker jag låter lite bakvänd. 

Jag gör så att jag skriver stolpar från källorna med korrekt referens i min text i början. På så sätt blir jag inte förblindad av eventuella jättefina formuleringar sen när jag skriver min egen text

Och så använder jag citat även om jag bara skulle ta en enda mening rakt av. Men jag använder det bara där det känns riktigt viktigt att ha just ett citat. 

Jag upplever att på vissa kurser är det inte så mycket obligatorisk litteratur. Men meningen är ju att man ska söka själv också. Det finns flera öppna ställen på nätet att söka i, vissa där man behöver sitt universitets inloggning och så brukar universitetet ha ett eget bibliotek....

• Mascaraklumpar

Plagiat innebär inte bara att ordagrant sno någon annans meningar utan det handlar även om att stjäla idéer, slutsatser och dylikt. Du kan alltså inte bara ta texten och byta ut synonymer och kasta om meningar, eftersom innehållet fortfarande kommer att vara detsamma som originalet. Blandar du dina egna tankar med den andra texten så måste det tydligt framgå vad som inte är ditt eget, annars är det fortfarande plagiat.

Om det rent juridiskt finns någon gräns för hur mycket man får kopiera innan det blir plagiat vet jag inte, men jag tror inte det. För musik finns gör det det, man får ta fyra takter från andra låtar, men för texter så är det nog svårt att sätta en exakt gräns utan där blir det en bedömning från fall till fall antar jag. 

Svar på tråden Nån som kan regler om plagiat?