• Vivven

Byta namn 6 veckor

Jag går i funderingarna om att byta namn på våran bebis. 

namnet var bestämt redan innan han kom, och sen blev det bara att det var det vi valde när han väl var ute. Nu har jag börjat störa mig på namnet då det även är ett svenskt ord, och jag har märkt att det blir konstigt i vissa meningar när man ska prata om bebisen och använda detta ordet i samma mening?. (Kanske bara jag som övertänker.) 

hur hade ni gjort? papperna är såklart redan inskickade till Skatteverket men jag har pratat med Skatteverket och det verkar smidigt att byta namnet ändå.. 

• Svar på tråden Byta namn 6 veckor
  • bananmilkshake

Känns det heeelt, helt fel kanske det är bäst att byta. Men de namn jag kan komma på som också är ord känns som ord man inte använder så ofta i kombination med namnet? "Sten svalde en sten" eller "Björn såg en björn"? Kommer inte på nåt mer sånt namn?

• Vivven

Hmm ja jag vet ju inte. Axel är namnet. 
    har typ blivit ?kan du ta på den på Axels Axel? ?kan du lägga Axel på din Axel?? 

jaa, du förstår säkert :) Bara tänker om jag sitter där om 6 månader och fortfarande tycker det känns fel, men då är det för sent att ångra sig redan. Suck! 

• Vivven

Det såg lite knasigt ut i skrift, frågetecknen skall vara Citattecken.

• bananmilkshake
    Vivven skrev 2022-10-29 20:20:12 följande:

Hmm ja jag vet ju inte. Axel är namnet. 
    har typ blivit ?kan du ta på den på Axels Axel? ?kan du lägga Axel på din Axel?? 

jaa, du förstår säkert :) Bara tänker om jag sitter där om 6 månader och fortfarande tycker det känns fel, men då är det för sent att ångra sig redan. Suck! 

Ja, det här var pinsamt eftersom min sambo heter Axel och jag inte ens tänkte på det. Tungan ute Haha! Skyller på trötthet. Jag tycker inte alls det blir konstigt! Det är så himla fint namn dessutom. 
  • Vivven

Haha! Vilket sammanträffande! ja, jag har bekanta som heter det och aldrig tänkt på det innan, förens jag gav mitt barn det namnet såklart. 

Ja det är ett fint namn! Så himla typiskt bara att det är en kroppsdel också 😅

• bananmilkshake
    Vivven skrev 2022-10-29 20:34:20 följande:

Haha! Vilket sammanträffande! ja, jag har bekanta som heter det och aldrig tänkt på det innan, förens jag gav mitt barn det namnet såklart. 

Ja det är ett fint namn! Så himla typiskt bara att det är en kroppsdel också 😅

Jag har alltid gillat det namnet och tänkt att ett framtida barn ska heta det, men nu går ju inte det. Skrattande Ja, men jag tror du kommer vänja dig ändå faktiskt. 6 veckor är kort tid. Det tog ganska lång tid innan jag vande mig vid min dotters namn, trots att det är jättefint och passar henne perfekt. 
  • Vivven

Tack för peppen. Jag ska ge det denna vecka också och verkligen använda hans namn när jag talar om honom, nu har det mest blivit ?lillebror? när vi pratar om honom och kanske det är därför namnet inte landat hos mig riktigt ännu. 

Ja jag vet ju att med min dotter så tyckte jag som du att det tog tid att vänja sig vid namnet - och jag var velig med namn även med henne så jag tyckte att det var så skönt att vi bestämt ett namn innan denna gång. Men så sitter jag här med beslutsångest nu ändå. Blir så trött på mig själv! 🥲

• Anotherone

Om det inte känns rätt - byt.
    Eller fundera på några hypotetiska situationer, när du berättar på öppna förskolan vad barnet heter, om du får positiva kommentarer, om du får negativa kommentarer, när någon annan ropar på ditt barn när hen är äldre?

• Vivven

Ja precis så tänker jag. Men min man gillar namnet och tycker inte det är nödvändigt att byta (även om han skulle gå med på det för min skull) och det känns så taskigt mot honom. Sen skäms jag även för att berätta detta för nära och kära pga. Att jag var velig med min dotters namn. (som jag är så nöjd idag och är glad att vi testade flera olika namn!) 

• Vivven

*så nöjd MED idag ska det stå. 

lite snabb på tangenterna ikväll märker jag. 

Svar på tråden Byta namn 6 veckor