Har du addison? Berätta mer
Hej, jag har varit väldigt orolig nu några dagar, min vc läkare tog prover på acth och kortisol för då hade dom gjort det sista för mig det kunde ju absolut inte va något med det?. Men det va det..
mitt acth ligger på 44 kl 8 ref 4-14 men kortisolet ligger bra.
vc läkaren skickade en remiss till endokrin som ringde upp mig dagen efter att den skickats och bokade in ett möte dagen efter med provtagning innan jag förstod dock inte att det va morgonprov.
jag träffade läkaren som ställde miljoner frågor och hon verkar ganska säker på att jag har början till addison, min hypofys jobbar ihjäl sig för att hålla kortisolet på rätt nivå vilket resulterar i ett högt acth.
jag blev satt på en låg underhållsdos hydrokortison för att inte plötsligt bli akut sjuk och började med den lördag morgon, tog nya prover fredag morgon.
jag började ha symtom efter att mitt barn föddes för exakt två år sedan jag fick havandeskapsförgiftning men värdena visade inte att det va det utan dom bara sa det då jag hade mycket ont i magen och kräktes konstant sen dess har jag haft svår trötthet, muskel ont och strl och svag speciellt i armarna och svårt att resa mig ur soffan.
huvudvärk sedan dess, magontet gav sig men återkom mars 2022 då dom trodde jg hade gallsten men dom hittade inget utan jag har haft ont i magen i olika styrka sedan dess främst i vänster sida under revbenen som då och då strålar över i höger sida.
jag har väldigt svårt att vakna på morgonen jag känner mig helt utmattad.
känner ofta att jag inte orkar resa mig på dagarna, sätter jg mig i soffan eller på en stol blir det ofta en förlamande trötthet och ofta blir jag väldigt emotionell när jag blir såhär trött det är som att jag inte klarar av att röra mig jag vill knappt andas.
har även mycket yrsel överlag och blodtrycksfall.
kan man ha som läkaren säger början till addison med fortfarande normalt kortisol?
jag tog hydrokortison igår och huvudvärken va något mildare igår vilket va en lättnad och jag va liite piggare men den effekten har ju kortison på andra, jag sov ovanligt bra inatt oxå men va mer svårväckt och det tog emot mer än vanligt att gå upp, tog min dos för 20 min sen så hoppas på en piggare dag idag med.
hur har det varit för andra som har addison? Berätta din historia!